• poesis

Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012

En sak till ...

På semestern drabbades jag plötsligt av en väldig kissnödighet + förstoppning + att lilleman samtidigt tycktes hålla till väldigt långt ned. Samtidigt! Den dagen var vi på guidad busstur i åtta timmar och det var en riktig plåga. Det var första gången det har varit riktigt jobbigt att vara gravid.

När lilleman hade flyttat sig lite uppåt blev det bättre och dessutom enklare att känna symtomen. Kom då till slutsatsen att jag förmodligen fått urinvägsinfektion efter poolbadet dagen innan.

Jag ringde sjukvårdsupplysningen som tyckte att jag kunde vänta tills jag kom hem och inte behövde ta mig till läkare utomlands (vi var på en kryssning....). Fick rådet att dricka mycket, helst tranbärsjuice eller citronvatten och att kontakta läkare omedelbart om jag skulle få frossa, feber eller ont uppåt ryggen. Som tur var fanns det alltid tranbärsjuice att dricka på båten, så jag körde hårt på det, gav mig själv poolförbud och höll tummarna. Efter bara nån dag gav symtomen med sig.

Idag är det första dagen tillbaka i Sverige så jag ringde barnmorskemottagningen. Jag ska dit och lämna urinprov senare idag.

Nån annan som haft problem med urinvägsinfektioner? Själv har jag bara haft det en enda gång tidigare, och det var typ tio år sedan, så jag mindes knappt hur det kändes...

Plussade 15 april efter första förösket med IVF
  • poesis

Det var tydligen ingen urinvägsinfektion ändå. Eller åtminstone inte längre!

• poesis

Jag är i vecka 23 och njuter av varje dag! Lillens rörelser blir fler och tydligare för varje dag. Idag har det varit boxnings-VM i halvkilosklassen hela förmiddagen. Svårt tt jobba när man bara vill sitta och känna efter...

Vi har inget namn vi heller än. Förslag finns, men inget som vi är klockrent överens om.

• poesis

Kanske har din bebis ändrat sin sov/vaken-rytm och är mer livlig när du sover? Min barnmorska sa att det var ovanligt tidigt när jag hävdade att lillen där inne har ganska regelbundna spark-vanor (morgon, förmiddag och kväll), och jag är i vecka 25. Men ring din barnmorska, tycker jag! Det är ju hennes uppgift att finnas tillhands för just sådana frågor, och får hon inte veta att du känner en förändring kan hon ju inte avgöra om den ska undersökas närmare!

• poesis

Nästa vecka ska jag på gravidmassage! Hoppas mjuka upp min stela rygg och nacke så att jag blir lite rörligare och kan slippa den infernaliska spänningshuvudvärk jag dras med efter en stressig period på jobbet.

Min stresströskel är klart lägre nu när jag är gravid...

10 veckor kvar att jobba och bara 12 veckor kvar till BF för min del.

Nån som testat massage för gravida?

• poesis

Åh! Ligga på mage låter skönt!!

• poesis

Min barnmorska tycks inte veta, trots att vi tagit reda på att det är en pojke.

I och för sig kan det ju vara en försiktighetsåtgärd att låtsas inte veta för att intr råka avslöja något...

• poesis

Aj aj aj. Har sovit dåligt de senaste nätterna på grund av vad som bara måste vara sammandragningar. Inte kul.

Barnmorskan ville att jag skulle lämna urinprov för att kolla att jag inte har en infektion, men provröret och remissen ligger kvar på jobbet, så jag får ta det på måndag.

Nån som har nåt knep för att rädda nattsömnen undan sammandragningarna? Råden jag hittar ger föga hjälp: vila (hur vilar man mer än liggandes i sängen, sovande??) och ta ett varmt bad (har inget badkar och att gå upp och duscha är jag alldeles för trött för sådär kring tre-fyra-fem på natten).

Igår trodde jag att jag fick dem som straff för att jag bar hem två matkassar av medelvikt på kvällen, men den här natten var lika illa.

• poesis

Har lämnat urinprov idag. Får se om de hör av sig... Men sammandragningarna har avtagit PÅTAGLIGT, så jag tror inte att det är urinvägsinfektion som är felet. Jag tror mer på "promenad med tunga kassar"...

Jag märkte även i helgen att det nu börjar bli tydligt att jag inte klarar av för mycket gående och stående. Var på en lite för omfattande shoppingpromenad i lördags och blev helt slut på alla sätt. Fick ont och blev stel dessutom. Och fick galet ont i ena benet. Så igår tog jag det lugnare OCH köpte ett par stödstrumpor.

Plussade 15 april efter första förösket med IVF
Svar på tråden Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012