• Anonym (Orolig)

Avslag på uppehållstillståndet

Hejsan!
    Skriver här om min mor och hennes make. Dem gifte sig i september och han for tillbaka till sitt hemland i oktober för att söka uppehållstillstånd. Intervjuer blev det för dem båda. Nu i februari fick han avslag. Vi ska överklaga och inväntar den 12 mars då vi ska träffa en advokat.

Men jag undrar då om han får avslag igen, när kan man söka uppehållstillstånd igen? Är det någon "vänte tid" innan man får pröva lyckan igen?

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Avslag på uppehållstillståndet
  • Nica 1

Han kan väl åka ut och söka igen och får han avslag även då så bör han åka ur landet ett tag då kan det lyckas

• Anonym

Måste han inte tillföra nya uppgifter? Om inget har förändrats i relation till avslaget så lär han ju få avslag igen.

Vad hade de för motivation till att han inte fick uppehållstillstånd?

• Anonym (2)

Min man fick sitt uppehålls-arbetstillstånd förra månaden och har väntat o klagat i 8 år om inte mer..
    Får man ett beslut av migrationsdomstolen så får man vänta i fyra år för att ansöka om nytt..

• Anonym (Orolig)

Ok nu hänger jag med, maken är i sitt hemland Nigeria fortfarande. Därifrån sökte han uppehållstillstånd och arbetstillstånd. Motivationen va dock att dem anser att äktenskapet inte är trovärdigt. Vi förstår inte riktigt hur dem har tolkat detta så fel. De hade muntliga intervjuer & dem har inte sagt "olika", Skälen i beslutet är luddiga, dem har heller ingen ordentlig grund att komma med. 

Menar du verkligen 8 år? Det är ju totalt vansinnigt... Min mamma orkar snart inte mer allting går faktiskt bara utför. Så vi chansar genom att överklaga egentligen?

Om man nöjdförklara? Och sedan söker om snabbast möjligast? Att detta ska vara så knivigt. 

• Anonym (insatt)

Avslag på en ansökan kan man få om handläggaren inte dömmer förhållande som seriöst. Oftast beror det på att man inte har träffats, inte pratar samma språk eller har lämnat uppgifter som inte stämmer överens. Snälla ni, blanda inte ihop olika typer av ansökningar och ärenden. Det är bara för asylärenden som man måste vänta i fyra år och söka på nytt. Det här är ett anknytningsärende! När ni övrrklagar domen, vilket ni självklart ska, kommer först migrationsverket ritta över beslutet igen och håller de fast vid sitt beslut går det till migrationsdomstolen som tittar på ärendet på nytt. Och fattar sitt beslut beroende på hur de ser på seriositeten i förhållandet. Man kan alltid söka på nytt i ett anknytningsärende och behöver inte tillföra något nytt för att få det prövat. Det är dock bra om man tex har träffats under tiden eller kan visa på andra uppgifter om att förhållandet är på riktigt för att öka chanserna för ett ja. Och herregud nej det tar inte åtta år att överklaga!

• Anonym

antar det är just för att han är ifrån Nigeria då... kanske anar dem att det är ett skenäktenskap för att han ska få komma hit. hur länge har dem bott ihop här i Sverige då? och hur länge har dem kännt varandra?
    allt sånnt spelar in lixom.   

• Anonym

Berätta mer. Kan de visa att de träffats och levt tillsammans? Är det stor ålderskillnad? Har han sökt på anknytning till nån annan tidigare? Har din mor varit i Nigeria för att träffa mannen under tiden han varit där?

Jag känner många Nigerianer sedan många år tillbaks, och tyvärr måste jag informera dig om att risken för att din mamma håller på att bli lurad är ungeför 90%. Särskilt om mannen är mycket yngre. Man ska inte dra alla över samma kam, men det är SJUKT vanligt att man skaffar sig en svensk kvinna och översvallar henne med "kärlek" ENBART för att man vill ha ett uppehållstillstånd. Och givetvis så tror alla dessa lurade kvinnor att just deras man är annorlunda än "alla andra"

• Anonym (Orolig)

Dem träffades i Juni 2011 och flyttade ihop ganska snart. Min mor har tidigare barn (en 15 åring)  med en man från uganda. Så detta är inte så "nytt". Då syftar jag mer på detta om att min mor då kan bli lurad. Den nya mannen är en vän till min mammas X.

Det är ca 8 år i mellan dem. Han har aldrig sökt tidigare på anknytning. Endast ett sökt asyl skäl 2009. Mamma har dock inte varit i Nigeria nu under tiden, då beslutet skulle ta 6 månader. Dem har stor kontakt via cam & telefon. 

Insatt: Det lät väldigt positivt vi ska överklaga.

Idag ringde vi en man på migrationsverket vi haft kontakt med tidigare, han kunde inte förstå att han fick avslag dem är gifta och det framkommer inget av detta tex inte pratar samma språk och alla andra exempel det kan framkomma när man prova seriositeten. Känns så fel detta.

• Anonym

Det är nog som någon tidigare sa pg av att han kommer från Nigeria. Tyvärr är det inte helt ovanligt att män därifrån söker sig en kvinna från Sverige för att få uppehållstillstånd, snarare än av kärlek. Har han dessutom sökt asyl tidigare och fått avslag så ligger det nog honom i fatet.

Lycka till med överklagandet.

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-05 11:43:55 följande:
    Dem träffades i Juni 2011 och flyttade ihop ganska snart. Min mor har tidigare barn (en 15 åring)  med en man från uganda. Så detta är inte så "nytt". Då syftar jag mer på detta om att min mor då kan bli lurad. Den nya mannen är en vän till min mammas X.

Det är ca 8 år i mellan dem. Han har aldrig sökt tidigare på anknytning. Endast ett sökt asyl skäl 2009. Mamma har dock inte varit i Nigeria nu under tiden, då beslutet skulle ta 6 månader. Dem har stor kontakt via cam & telefon. 

Insatt: Det lät väldigt positivt vi ska överklaga.

Idag ringde vi en man på migrationsverket vi haft kontakt med tidigare, han kunde inte förstå att han fick avslag dem är gifta och det framkommer inget av detta tex inte pratar samma språk och alla andra exempel det kan framkomma när man prova seriositeten. Känns så fel detta.

Jag tycker inte det är konstigt alls att de får avslag. Om de endast varit ihop i 8 månader, gifte sig efter 2 månader och sen inte träffats på 6 månader. I mina öron är det ett solklart fall av att man endast vill ha uppehållstillstånd.
Svar på tråden Avslag på uppehållstillståndet