• Anonym (Orolig)

Avslag på uppehållstillståndet

Hejsan!
    Skriver här om min mor och hennes make. Dem gifte sig i september och han for tillbaka till sitt hemland i oktober för att söka uppehållstillstånd. Intervjuer blev det för dem båda. Nu i februari fick han avslag. Vi ska överklaga och inväntar den 12 mars då vi ska träffa en advokat.

Men jag undrar då om han får avslag igen, när kan man söka uppehållstillstånd igen? Är det någon "vänte tid" innan man får pröva lyckan igen?

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Avslag på uppehållstillståndet
  • Ebba Caroline
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-06 19:22:00 följande:
    Herregud..... jag sitter inte och ljuger om skälen precis. Inte är det jag som bestämmer, nej det har du rätt i. MEN jag anser att det inte är skäl nog för att få leva med den man älskar.

Jag sa inte att du löjg utan att det förmodligen ligger andra saker barkom som du kanske inte vet om.
  • Anonym (Orolig)

Jag har ju givetvis läst hela beslutet och då kan jag inte tro att det inte finns något bakomliggande. För i ett beslut framkommer ju dessvärre allt. Men jag kan förstå hur du tänker, men "fallet" är trots allt väldigt knepigt pga luddigt beslut.

• Anonym

Ta reda på mer fakta om Nigeria och vad som försigår där, TS.

Några vänner till mig (ett gift par), blev lurade på pengar från folk från Nigeria, ganska mkt pengar.

Nigerianer är experter på att luras i mkt verkar det som. Som sagt, ta reda på mer fakta.     

• MickeN1973
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-06 18:51:20 följande:
    Han uppgav falsk indentitet 2009 ändrade till sin riktiga indentitet 2011 för han har alltid haft ett äkta pass. 
    Det borde vara skäl att förklara personen för oönskad
  • Anonym (Orolig)

Det är väldigt många som använder sig av falsk namn. MV registrerade in det nya utan att blinka för det är så vanligt. Jag dömer inte folk för ett land ska ni veta. Även om Nigeria är ett land det pratas mycket om, så betyder inte det att han är som dem. (han kan vara som många andra) 

Men det är bara ett påstående från folk som drar alla över samma kam & för mig är det mycket lågt. 

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-06 19:22:00 följande:
    Herregud..... jag sitter inte och ljuger om skälen precis. Inte är det jag som bestämmer, nej det har du rätt i. MEN jag anser att det inte är skäl nog för att få leva med den man älskar.
    Nog får dom väl leva tillsammans. Bara inte i Sverige, hon får väl flytta till Nigeria.
  • Anonym (Orolig)

Rasim kallar jag detta, inte ett sunt svar här

• Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-07 11:41:25 följande:
    Rasim kallar jag detta, inte ett sunt svar här
    Du har fått en hel del realistiska svar skulle jag säga även om en del kan uppfattas som hårda. Faktum är att oavsett hur äkta din mors och hennes mans förhållande är så är det mycket som ligger honom i fatet. Klart de kan överklaga och det kan gå vägen, men det är nog bra att inse att det kan bli svårt och det kommer definitivt att ta tid. Det är lika bra att ställa in sig på det och på att de kommer att få kämpa för att bevisa att deras förhållande är baserat på äkta kärlek.

Han har sökt asyl för bara några år sedan och fått avslag. Under falskt namn dessutom. De gifte sig efter mycket kort tid tillsammans och hon är äldre än honom, I just det här fallet kanske inte det betyder något, men tyvärr är det vanligt att män från Nigeria söker äldre svenska kvinnor för att få uppehåll i Sverige när de inte får det på annat sätt. Jag tror din mor blir utnyttjad, men jag kan ha fel. Oavsett så ligger alla de här sakerna honom i fatet och det kommer bli svårt att få uppehållstillstånd.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2012-03-07 11:59:17 följande:
    Du har fått en hel del realistiska svar skulle jag säga även om en del kan uppfattas som hårda. Faktum är att oavsett hur äkta din mors och hennes mans förhållande är så är det mycket som ligger honom i fatet. Klart de kan överklaga och det kan gå vägen, men det är nog bra att inse att det kan bli svårt och det kommer definitivt att ta tid. Det är lika bra att ställa in sig på det och på att de kommer att få kämpa för att bevisa att deras förhållande är baserat på äkta kärlek.

Han har sökt asyl för bara några år sedan och fått avslag. Under falskt namn dessutom. De gifte sig efter mycket kort tid tillsammans och hon är äldre än honom, I just det här fallet kanske inte det betyder något, men tyvärr är det vanligt att män från Nigeria söker äldre svenska kvinnor för att få uppehåll i Sverige när de inte får det på annat sätt. Jag tror din mor blir utnyttjad, men jag kan ha fel. Oavsett så ligger alla de här sakerna honom i fatet och det kommer bli svårt att få uppehållstillstånd.
    Jag förstår precis men tycker folk som sagt är ordentligt elaka, svenne, turk eller afrikan det spelar ingen roll. Man kan ha ett hjärta av guld oavsett ett lands rykte.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Orolig) skrev 2012-03-07 12:05:00 följande:
    Jag förstår precis men tycker folk som sagt är ordentligt elaka, svenne, turk eller afrikan det spelar ingen roll. Man kan ha ett hjärta av guld oavsett ett lands rykte.
    Jo men MG verket måste ju ändå ha sina riktlinjer. Om 95% av alla nigerianer "lurar på sig" PUT genom att lura en äldre kvinna att gifta sig med dem så måste man ju ha förståelse för att de övriga 5% blir ifrågasatta.
    Det handlar ju inte om rasism!

Min svärmor träffade som 50 åring en 25 årig man från Nigeria. Han var enligt henne oskuld och hade väntat på just henne i hela sitt liv ;) Hon svalde det med hull och hår trots alla varningar!

De gifte sig och så fort han fått PUT så blev han som förbytt. Han stannade i.o.f kvar ett tag eftersom hon försörjde honom (och några av hans polare).

Han drog vidare efter något år då hon tröttnade på att försörja dem och ställde lite krav.

Sannolikheten att din mamma kommer bli lurad är väldigt stor. Det måste du hålla med om.
    Be din mamma att föreslå att de gifter sig och bosätter sig i nigeria och se om det fortfarand är intressant. Då får hon iallafall se om det är henne eller sverige han är intresserad av :)
Svar på tråden Avslag på uppehållstillståndet