• Anonym

Deodorant på barn?

Har en dotter på 6 år som ibland luktar svett. Vi har varit hos läkaren men dom hittar inget varför utan det är bara så. Men fick nu veta att pappan har använt deodorant på på henne så hon inte ska lukta. Hur skulle ni ställa er till det? Jag är själv helt emot att så små barn använder det. Problemet är att så fort jag säger något till pappan så blir han bara arg och otrevlig.

• Svar på tråden Deodorant på barn?
  • Anonym

Men deo gör ju inte att hon luktar svett. Hon är kanske på väg in i en för tidig pubertet??

• Anonym

Det är ju heller inte schysst mot barnet att det ska lukta svett....

• KalleMedÄlgstudsaren

Ser du hellre att andra barn undviker henne och hon får gå ensam och illaluktande än att hon får lite deo?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-04 16:34:37 följande:
    Men deo gör ju inte att hon luktar svett. Hon är kanske på väg in i en för tidig pubertet??

Enligt läkaren så är hon inte det. Det pr bara ibland hon luktar, man måste var nog med att duscha bara.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-04 16:39:43 följande:
    Enligt läkaren så är hon inte det. Det pr bara ibland hon luktar, man måste var nog med att duscha bara.
    Ja, men hur ofta duschar hon och hur ofta luktar det? Tänk på att barn också ofta är känsliga för lukt och att andra barn kan känna svagare dofter än vi vuxna....
  • Momalicious

Men gud, det är väl bättre att hon får använda deo (finns parfymfria om det är problemet) än att hon ska behöva lukta svett? Jag började använda deo när jag var 8-9, tack vare att min mamma inte tyckte att jag skulle behöva lukta.

• IkeaKastrull

Hellre att hon använder deo än att hon blir utsatt för gliringar i skolan.

• Anonym
    IkeaKastrull skrev 2012-03-04 17:08:39 följande:
    Hellre att hon använder deo än att hon blir utsatt för gliringar i skolan.

Hon går fortfarande på förskola.
  • IkeaKastrull

Ja, men inte länge till eller hur? Barn på förskola kan också vara elaka.

• Wittra

Tror jag började använda deo när jag var runt 10...då blev jag liksom medveten om hygien, började vara noga med att tvätta håret regelbundet, osv osv..Tycker det låter vettigt att använda deo så man slipper svettlukt.

• fjonkelina

Jag har precis varit å handlat en deo till min son som är 10. Hade han behövt den vid 6 års ålder hade han fått den då,inga konstigheter. Det jag var noga med nu när jag köpte en var att det var en sensitive. Han har i några dar lånat min och fick lite röda utslag.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.................................
  • neeext

Om min pojk hade luktat vid 6 års ålder hade jag använt deo på honom, självklart.

• Kimona

Jag tycker inte att lite deo är farligt, men hur ofta tvättar hon sig under armarna?

• Caroline 496

Deodoranter innehåller aluminium som är väldigt ohälsosamt, att utsätta mindre barn för det reserverar jag mig starkt mot. Däremot finns det ett stift som kallas Thai-stift. Det är baserat på Alun och hämmar både lukt och svettning.

• Anonym
    Kimona skrev 2012-03-04 17:52:08 följande:
    Jag tycker inte att lite deo är farligt, men hur ofta tvättar hon sig under armarna?

Det är varje dag.
  • Anonym (f)

Jag luktade svett när jag var 6 och började därför använda deo. Sådant  kan vara ärftligt, och för min del berodde det på ett sydeuropeiskt påbrå med lite mer aggressiva svettkörtlar...

Jag hade nog inte använt traditionell deo på en sexåring idag eftersom det innehåller så mycket skit, men kanske något naturligare, tex någon av "Lush-deodoranterna"?

• Anonym
    Caroline 496 skrev 2012-03-04 17:58:57 följande:
    Deodoranter innehåller aluminium som är väldigt ohälsosamt, att utsätta mindre barn för det reserverar jag mig starkt mot. Däremot finns det ett stift som kallas Thai-stift. Det är baserat på Alun och hämmar både lukt och svettning.

Det är ju lite det som jag tycker är problemet. Det finns ju inga direkta barn vänliga deodoranter.
  • Anonym

Jag kan rekommendera BATS som finns på apoteket!

• Ellikapellika

Välj en snäll sort utan aluminium. Grön Gåva har bra, naturliga deodoranter.
    Kokosolja fungerar också bra.

• Nancie
    Anonym skrev 2012-03-04 16:39:43 följande:
    Hur kan läkaren veta det?
Svar på tråden Deodorant på barn?