Inlägg från: Rigmor Mortis |Visa alla inlägg
  • Rigmor Mortis

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

PolyPond skrev 2012-03-05 18:24:09 följande:
    Den här killen då, som är lite ljusare under hakan: är han solid eller rödtabby?
    Har den vita fläcken på halsen någon betydelse för vad färgen klassificeras som?

Solid med vitfläck gissar jag, mönstrade brukar ha ljusare glasögon och större kontraster i mönstret. Men jag är inte helt säker.
  • Rigmor Mortis
    Gummibjörnen88 skrev 2012-03-07 17:48:06 följande:

Vad har mina katter för färg? Vi säger ju bara svart och sköldpaddsfärgad men det kanske är helt fel? Den svarta blir lite mer brunfärgad i solen.
     svart (n) och svartsköldpadd bicolour  (f 03)
  • Rigmor Mortis
    Biinzan skrev 2012-03-20 18:33:00 följande:
    Jag har 4 katter som jag skulle vilja veta vad det är för färger på ! :)

1.

2.

3.

4.

Tacksam för svar! :D

1. Bruntigré
    2. Bruntabby bicolor (med mycket rufism)
    3. Svartsköldpadd bicolor
    4. Svartsköldpadd
    Karisma skrev 2012-03-20 18:59:50 följande:
    Vad kallas denna färgen? :)

Blåsköldpaddstabby bicolor skulle jag gissa.
  • Rigmor Mortis
    Catbride skrev 2012-03-20 21:57:35 följande:
    Men katten på "Karisma"s bild - är den verkligen blå?? Kolla svansen? Kan det vara silver i, fast den är vitfläck? (är inte så hemma på det här...).
    Som sagt, jag är osäker. Det röda är egentligen lite för rött för att vara diluterat också. Ja, silver och vitfläck kan förekomma ihop och i så fall är katten svartsilversköldpaddtabby bicolor, om jag fick det i rätt ordning Skrattande
  • Rigmor Mortis
    Marie-anne skrev 2012-03-21 03:57:28 följande:
    jag har en sköldpaddsfärgad bondkatt och en bombay, alltså orange vitt och svart och en helt svart med gula ögon, nja mer koppar
    Åh vad roligt med bombay, jag trodde knappt de fanns i Sverige?
  • Rigmor Mortis
    Karisma skrev 2012-03-21 09:31:02 följande:
    Sen en liten fråga. Kan en hona vara rödtigerrandig? Har fått för mig bara hankatter kan bli det.

/K
    För att en hona ska bli helröd måste hon ha två anlag för rött, vilket hon får om pappan är röd och mamman röd eller sköldpadda. Jag har en röd hona vars mamma är svartsköldpadda och pappan crème
  • Rigmor Mortis

Ja han ser verkligen choklad ut! Mörkare som yngre dock, choklad brukar funka tvärtom att de nästan ser kanel ut som små och mörknar som större. Det finns DNA-test för att kolla choklad om du är riktigt nyfiken

• Rigmor Mortis
    Litet My skrev 2012-03-23 14:16:46 följande:

Våran Lillekatt då?

Solid crème ser det ut som
    Oh my good skrev 2012-03-23 15:52:34 följande:

Alla säger till mig att min Singha är såååå ful....:-/

Själv tycker jag hon är lite unik i färgen men vad är hon för färg?? bara spräklig??

Svartsköldpadd
  • Rigmor Mortis

Jag är osäker på om det är silver där alls, å andra sidan kan en del se genomfärgade ut så länge de inte rör sig.

Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?