Inlägg från: lennartsdotter |Visa alla inlägg
  • lennartsdotter

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Lunatica skrev 2012-03-04 20:08:55 följande:

Här är min katt Chaniya :) I hennes papper står det svart, men hon ser inte så svart ut :)
    Vad kan hennes färg kallas, är det svart ändå? :)
    Hon är svart. Devons kan vara lite kluriga att färgbedöma av två anledningar 1) pigmenten "fäster" inte lika bra på deras lockiga päls som de gör hos rakhåriga katter 2) rasen färgavlas inte.

Din katt är dock solkart svart.  
  • lennartsdotter
    Presario skrev 2012-03-06 10:05:53 följande:
    Jag har länge undrat vad för färg min lilla Apelsin har.... Ljusgrå med orange/beige fläckar.......

Blåsköldpaddstigré.
  • lennartsdotter
    LunaLunatic skrev 2012-04-09 14:41:03 följande:
    Isf är dom felreggade, så vi får hoppas att så icke är fallet Flört

Pratade med massa folk och 90% sa svartsköldpaddsspotted, så körde på det.
    Lättast är ju att kolla trampdynorna. Är de svarta och rosa är de svartsköldpadd. Jag ser dock inga trampdynor så jag chansar.Flört Eller så DNA-testar man, för skojs skull.
  • lennartsdotter
    HäxanSurtant skrev 2012-04-09 14:01:05 följande:
    Vad jag vet är han huskatt. Hans mamma och moster var röda, hans mamma korthårig och mostern rödhårig men långhårig, bägge honorna fick röda kattungar, min kusin har hans kusiner, den ena är långhårig och röd, den andra korthårig men ändå röd, men de är mer randiga så som katter ofta är, denna är ju nästan jämn som en puma i färgen.

Nå han heter tuff tuff och jag har haft honom sen han var 6 v, hade hans syster också, men hon är sköldpaddefärgad, med mycket grått och rött i som bas och lite annat där i mellan, hon heter Maxi, just för hon var så Maxi färgad
    Skulle sätta en hunka på att en abessinier är inblandad någonstans. Tickat är ett väldigt ovanligt mönster på huskatter.
  • lennartsdotter
    Hannajo skrev 2012-04-09 20:51:30 följande:
    Jag kommer inte åt några bättre bilder på katten just nu, den datorn har crashat. Inte heller hittar jag katten så jag kan ta kort. Jag är mest nyfiken på den "beiga", men det kanske inte går att säga utifrån dessa bilder?

Svartsköldpaddsmaskad med vitt. 
  • lennartsdotter
    Hannajo skrev 2012-04-10 16:45:54 följande:
    Här kommer ett par bilder till, men jag är ingen mästefotograf. Hon är blåögd, om det har nån betydelse.

Vad kallar man den svart-vita förresten?  
    Svartsköldpaddstabbymaskad med vitt.

En svart-vit katt är svart med vitt. 
  • lennartsdotter

Simba är blåtabby med vitt. Blåtabbykatter kan ofta vara lite beiga, det är "rufism". Rufism ger en varmare ton i pälsen. Inom vissa raser, tex. aby vill man ha mycket rufism. Då ser de ut såhär, notera den väldigt beiga magen. En blå aby är blåtickad dvs. blåmönstrad med hög grad av rufism.

Hos huskatter eller hos raser där man inte färgavlar får man sällan den höga graden av rufism utan bara lite beige toner lite här och där. 

• lennartsdotter
    Haushinka skrev 2012-08-11 13:00:34 följande:
    Snöboll är grå, brun, svart, cremefärgad och halva ansiktet är orange. Kluring!

Hon är sköldpaddsilvermönstrad. Svårt att se vad för mönster dock.
  • lennartsdotter
    enial skrev 2012-08-14 16:37:54 följande:
    Undrar vad denna lilla krabat kan ha för färg? Kameran gav inte riktigt 100 rätt återgivning ser mycket brunare ut på bild än i verkligheten, han är väldigt mörk (dock ej svart). Skulle nog vilja kalla det blyertsgrå? Man kan skymta lite ränder i pälsen i vissa ljus (lite ljusare grå) och han har även en fantastiskt fin vit/ljusgrå täckning i ansiktet med lite lite brunt precis runt munnen. Tassarna är mörka dom med. Har aldrig förr sett den konstiga färgen så är lite nyfiken. Hans mamma syns på sista bilden, det kanske kan ge någon liten ledtråd (de två syskonen ser ut som mamman, den ena på pricken lik, den andra mer rödbrun än grå).
    Svartsmoke skulle jag tro.
  • lennartsdotter

Definitivt svartsmoke. Svart päls kan få brun ton av solblekning eller pga. tyrosinbrist (men ett helfoder ska innehålla tillräckligt med tyrosin).

• lennartsdotter

Mamma katt är svartsköldpaddspotted. Silvret kommer således från pappan.

Vad gäller om det är vanligt med smoke/silver på bondkatter så skulle jag säga att det är hyfsat vanligt. Däremot är det ju inte färgavlat på silver eftersom bondkattsaveln ofta sköter sig själv och då kan det bli rätt dåliga kontraster och rufism som förstör intrycket. 

• lennartsdotter

Silver är en av färggenetikens stora gåtor. Teorin säger att silver nedärvs enkelt dominant dvs. för att avkomman ska få det måste en av föräldrarna har det.

I praktiken fungerar det ibland inte alls så. Det kan dyka upp silver efter föräldrar som inte är silver. Om det handlar om flera olika anlag med olika nedärvning som ger silver eller om det handlar om ett anlag med ofullständigt genomslag vet man inte. Ett DNA-test för silver är nog det som vi kattuppfödare vill ha allra helst, om vi snackar bara färgtester. 

Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?