Undrar du vad färgen på din katt kallas?
Här är min katt Chaniya :) I hennes papper står det svart, men hon ser inte så svart ut :)
Vad kan hennes färg kallas, är det svart ändå? :)
Din katt är dock solkart svart.
Chokladsköldpaddsspotted eller tigré.

Eller så DNA-testar man, för skojs skull.
Min gissning är att Legolas är crememaskad med vitfläck.
Simba är blåtabby med vitt. Blåtabbykatter kan ofta vara lite beiga, det är "rufism". Rufism ger en varmare ton i pälsen. Inom vissa raser, tex. aby vill man ha mycket rufism. Då ser de ut såhär, notera den väldigt beiga magen. En blå aby är blåtickad dvs. blåmönstrad med hög grad av rufism.
Hos huskatter eller hos raser där man inte färgavlar får man sällan den höga graden av rufism utan bara lite beige toner lite här och där.
Definitivt svartsmoke. Svart päls kan få brun ton av solblekning eller pga. tyrosinbrist (men ett helfoder ska innehålla tillräckligt med tyrosin).
Från vänster: svartsmoke, svartsköldpadda, svart och röd.
Mamma katt är svartsköldpaddspotted. Silvret kommer således från pappan.
Vad gäller om det är vanligt med smoke/silver på bondkatter så skulle jag säga att det är hyfsat vanligt. Däremot är det ju inte färgavlat på silver eftersom bondkattsaveln ofta sköter sig själv och då kan det bli rätt dåliga kontraster och rufism som förstör intrycket.
Silver är en av färggenetikens stora gåtor. Teorin säger att silver nedärvs enkelt dominant dvs. för att avkomman ska få det måste en av föräldrarna har det.
I praktiken fungerar det ibland inte alls så. Det kan dyka upp silver efter föräldrar som inte är silver. Om det handlar om flera olika anlag med olika nedärvning som ger silver eller om det handlar om ett anlag med ofullständigt genomslag vet man inte. Ett DNA-test för silver är nog det som vi kattuppfödare vill ha allra helst, om vi snackar bara färgtester.