Inlägg från: Jossans81 |Visa alla inlägg
  • Jossans81

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Hej! Vad har dessa ungar för färger?

Tack för hjälpen på förhand!

• Jossans81

Fast nu blev bilden snurrad så att bilden ser otydligare ut. Här kommer ett sista försök. Sorry!

• Jossans81

Åh så roligt! Tack så jättemycket för hjälpen!! Det var vad jag hoppades på. Har aldrig haft en smoke innan Solig.

Tror du inte att den svarta också skulle kunna vara en smoke? Även den är ganska ljus i botten, men inte lika ljus som den vänstraste. 

Jag har en annan fråga också. Jag har läst att det bara är solid-färgade katter med ljust i botten som räknas som smoke, och att tigrerade katter med ljust i botten istället kallas silver. Stämmer detta? Jag tycker att jag ser ganska många katter på nätet som kallas klassats som smoke, men som är lite randiga på benen etc. Hur hänger det ihop?

Tack åter igen för hjälpen! 

• Jossans81

Ah, då förstår jag varför svartsmoke också kan vara randiga. Intressant detta med kattfärger. Har aldrig tänkt så mycket på det förrän nu när vi fick ungar. 

Det du skriver måste även betyda att kattmamman vi har är genetiskt mönstrad. Vad kallas egentligen hennes färg? Hur vet man vilken som är grundfärgen på sprävckliga katter? Jag tycker att hon har mycket rött i sig, men även grått och svart. På vissa ställen är hon tigrerad men på andra är det prickigt. 

Är det vanligt med smoke-färger på "vanliga" bondkatter? 

• Jossans81

Detta foto är taget bara någon dag innan ungarna föddes. Nu är hon mager som en liten spinka, hur mycket mat hon än får. 

• Jossans81

Okay tack! Konstigt att silvret kommer från pappan. Han är svart med vita tecken. 

Däremot är det väldigt mycket annorlunda färger på mammans sida. Mammans syskon var t ex rödcremefärgade med vita magar och halsar. Dessutom tror jag att det är någon renrasig inblandning en bit tillbaka då mormor är extremt finlemmad och har ovanligt smal spetsig nos, för att vara bondkatt. Kan silveranlaget inte komma där ifrån? Det kanske inte syns så bra här på korten, men mamman är också ljus i botten av pälsen. Men inte vit, så som ungen är.

Hur ärvs silvret egentligen? Kan det ligga latent utan att synas, för att sedan avslöja sig i ungarna?

Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?