Inlägg från: Rigmor Mortis |Visa alla inlägg
  • Rigmor Mortis

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Leja skrev 2012-04-11 12:00:46 följande:
    Ja den vita är ju ganska enkel, men vad kallas min röda? Hon har inget vitt alls på kroppen.

Har du några bättre bilder? Jag tycker hon ser mönstrad ut men kan inte se om hon är tigré eller spotted.
  • Rigmor Mortis

Jag ser inte mönstret riktigt men det ser ut som övervägande obrutna linjer i mönstret? I så fall är hon rödtigré (är det mer prickar än linjer är hon rödspotted)

• Rigmor Mortis
    bopbadop skrev 2012-04-19 12:36:21 följande:
    Mina två plattnosar Cookie och Felicia, undrar mest över den röda till höger. Hon har ränder men dom är väldiiigt svaga så vad ska man kalla hennes färg? :) Rolig tråd!

Jag tycker hon ser solid ut så ränderna är bara spökmönster.
  • Rigmor Mortis
    Kildare skrev 2012-04-24 12:58:22 följande:

Gör ett försök att lägga in en bild. Jag vet vad som står i hans papper, kunde vara kul att se om du håller med
    Cremetickad eller fawnsilver? Oerhört lik barndomens labrador på andra bilden hur som helst
  • Rigmor Mortis
    IceJossan skrev 2012-04-24 17:12:04 följande:
    Han är röd bara - röda burmor ser ut precis så, utan några komplicerade färgkombinationsnamn :)
    Haha, jag var så inne på att det måste vara en kuggfråga så jag tänkte inte ens på att det kunde vara en burma
  • Rigmor Mortis
    Kildare skrev 2012-04-26 08:07:52 följande:
    En liten fråga:
    Finns det några färger som bara finns på honor respektive hanar? 
    Njä. Sköldpadd i så fall, men det förekommer att hanar också blir paddor även om det är extremt sällsynt.
  • Rigmor Mortis

Brunmönstrad van, vet inte hur man registrerar när man inte kan se vilket mönster det är?

• Rigmor Mortis
    IceJossan skrev 2012-05-14 17:09:50 följande:
    Jag skulle därmed säga att denna kisses färg heter bruntabby-vit van :)
    Behöver man verkligen nämna vit, "van" innebär ju just att katten är till största delen vit?
  • Rigmor Mortis
    Flizen07 skrev 2012-05-30 22:13:41 följande:
    Min lille Tufs då? Han är lite mörkare beige/sandfärgad nu och gråa ögon.

Jag tycker han ser crème ut,  kan dock inte avgöra om han är mönstrad eller ej på den bilden.
    Flizen07 skrev 2012-05-30 22:17:01 följande:

Fasen fick inte med bägge bilderna! Här är den andra :) Lena !
    Bruntigré
  • Rigmor Mortis
    Flizen07 skrev 2012-05-31 13:20:55 följande:
    Han är bara creme färgad längst ut på pälsen.All underull är vit och även morrhåren är 50-50. Ska se om jag har en bättre bild på honom.
    Om underullen är rent vit är han smoke (eller silver, om han är mönstrad), och då vågar jag inte svära på att han är crème heller
    /usel på att se skillnad på röd och crème på silverkatter
  • Rigmor Mortis
    Roisin Dubh skrev 2012-06-15 17:32:46 följande:
    Vad har den här gamle mannen för färg då? Han har mest silver i pälsen men brun nos och lite cremefärgat som tittar fram.
    De varma tonerna kan bero på rufism, jag tycker han ser blåmönstrad ut. Har du någon bild där man ser honom från sidan?
  • Rigmor Mortis
    LunaLunatic skrev 2012-06-16 23:41:16 följande:
    Blåtabby va? Svårt se mönstret.
    Jag tror också blåtabby.
  • Rigmor Mortis
    ÄlskadeT skrev 2012-06-19 22:57:55 följande:
    Hans mamma var bondkatt och pappan nån långhårig sak. Det var bara Elvis och en katt till i kullen som blev korthåriga, alla övriga blev långhåriga! Är det vanligt att det blir så?
    Inte underligt alls, mamman var korthårig men bar på en långhårsgen, pappan bar på två gener för långhår (eftersom han själv var långhårig). Avkommorna fick en gen för långhår av pappan och antingen för lång- eller korthår från mamman. Din Elvis fick ett anlag för kort päls av mamman och eftersom det är dominant blev han korthårig (men bärare på anlag för långt)
Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?