Inlägg från: LunaLunatic |Visa alla inlägg
  • LunaLunatic

Undrar du vad färgen på din katt kallas?

Blåtabby va? Svårt se mönstret.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    Gizza skrev 2012-06-17 18:35:11 följande:
    Jag tror den översta oxå är brunmönstrad och inte svart vit.

Och den äldre kissen är solklart blåmönstrad enligt mig... :) 
    Du har rätt, jag kollade för snabbt.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    Paincake skrev 2012-06-17 21:44:54 följande:

Vilken bra tråd! Är min bondkatt Misja månne blå? Brukar kalla henne blyertsgrå och vit när någon frågar men har väl insett att den färgen finns bara i min värld
    Yep, blå och vit.
  • LunaLunatic
    Sockerråtta skrev 2012-06-17 22:45:19 följande:
    Hej, vad kallas den här lille herrns färgteckning? rödtigrerad?

Rödtabby :) Tigré är mer smala ränder.
  • LunaLunatic
    IceJossan skrev 2012-06-18 12:16:07 följande:

Oj, skickade iväg svaret för fort...

Den tredje katten är svartsköldpadda.

Honan i kullen är svartsköldpadda precis som mamma.

Svårt att säga mönstret på de två röda grabbarna, men det är antingen tigré eller spotted. Tycker att de ser spottade ut men kan du lägga in en bild på båda rakt ifrån sidan?

Den ljusare grabben är cremetabby.

Är det renrasiga kattungar? I så fall är ju EMS-koderna intressanta att ha också.

Jag tror att det bara är påhittat stamnamn? Eller så ingen hemsida. Ja, jag googlade.
  • LunaLunatic

Bruntabby med vitt.

• LunaLunatic

De två ser ut vara (övre) bruntabby med vitt och (undre) svartsköldpaddstabby med vitt

Texas svart med vitfläck, Legolas ser ut kunna vara creme med vitt? Har du fler bilder? 

• LunaLunatic

Ser ut som en liten blåpadda!

• LunaLunatic
    Tainted skrev 2012-08-06 18:14:44 följande:

Okej, resten av kroppen då? :)
    En röd(siames)maskad katt är röd på pointsen (tass, huvud, svans) och vit på kroppen.
  • LunaLunatic
    Tainted skrev 2012-08-06 20:17:58 följande:
    jaha, där ser man. så om hon tex vart mörkare på kroppen så hade det inte hetat rödmaskad då? Jisses verkar som en hel vetenskap dethär :)
    "Maskad" brukar betyda just siamesmaskad. Det är ett recessivt anlag som måste ärvas från bägge föräldrar. Denna katt färgar ut på pointsen, och är ljusare på kroppen. Kroppen blir ofta mörkare ju äldre katten blir.

Det finns även burmamaskad. Exempel: madabout.se/media/cafka9.jpg Denna mask har en mörkare kroppsfärg än sia-masken. Även här är det ett recessivt anlag.

Ärver ungen en sia-gen och en burmagen blir den tonkanesmaskad (ej att blanda ihop med rasen tonkines). 

Siamesmaskade katter har alltid blå ögon (tror inte detta "kan" bli fel genetiskt?).
    Burman bör ha gula ögon och tonken aqua. På de två senare vet jag dock att det inte alltid stämmer med ögonfärgen.

Siamesen är alltid sia-maskad, men även hos andra raser finns anlaget. Tex ragdoll, sphynx, snowshoe, devon rex.
    Burmor är burmamaskade. Anlaget finns iaf hos devon rexen, lite osäker hur det är med cornish och sphynx. Bör finnas på sphynx antar jag eftersom de avlats mycket från devon. 
  • LunaLunatic

Svarttabby resp svartspotted med vitt

• LunaLunatic

Milly är blå med vitfläck. Det bruna i solen är "solbränna"/"solblekning".

• LunaLunatic
    IceJossan skrev 2013-04-03 01:18:16 följande:

Hon är svartsköldpaddsspotted med vitt :)

Skriver under.
  • LunaLunatic

Hon är sköldpadda. Troligen ej mönstrad, tror det bara är sk "spöktecken" jag ser.

• LunaLunatic
    IceJossan skrev 2013-05-18 23:38:22 följande:

Hon är svartsköldpadddsmönstrad. Mönstret är troligen tabby, så jag skulle säga svartsköldpaddstabby men jag är inte säker på om det är rätt mönster.

Det syns att hon är mönstrad om man tittar i ansiktet - hon har de typiska mönstertecknen i ansiktet: ljust kring munnen, på hakan och ögonen.

Om hon är alldeles vit i underullen (vilket jag inte kan avgöra på bilden) så heter färgen svartsköldpaddssilvertabby.

Vete tusan. Vill ha bild på ansiktet först, jag.
  • LunaLunatic
    BlevMamma2006 skrev 2013-05-19 11:42:35 följande:
    Tack =) .
    Är det en vanlig färg bland skogisarna,vet du det?
    Jag vet att alla färger är godgända iallafall.  
    Hon ser inte ut som en skogkatt.
  • LunaLunatic
    BlevMamma2006 skrev 2013-05-19 11:51:21 följande:

Tycker du inte, det står i hennes papper att hon är det Obestämd.
    Vad ser hon ut som? 

Men varför frågor du ens om färg då? Det står väl i stamtavlan?
    Tycker huvudet saknar den trekantiga formen och nosryggen ser inte rak ut. 
  • LunaLunatic
    logg81 skrev 2013-05-19 11:50:55 följande:

Här är lilla Sara bara 13 v...
    Idag är hon drygt 8 månader och har horn i pannan

Alla säger att hon är sköldpadda... I mitt tycke är hon bara katt....
    Kan ju va skoj o höra vad hon har för färg... :)
    Svartsköldpadda med vitfläck (mindre än 25% vitt): f 09
Svar på tråden Undrar du vad färgen på din katt kallas?