• FruDedi

Alkohol när man är gravid?

Var bara nyfiken på att kolla hur mycket alkohol ni som är gravida/har varit dricker? Går ni alla på 0-hypotesen? Eller blir/blev det en öl eller ett glas vin ibland?

Själv gillar jag inte öl men det går nog kanske en flaska vin i månaden till middagar.

• Svar på tråden Alkohol när man är gravid?
  • Snowgirl

När jag har varit gravid så har jag inte ens druckit lättöl , alltså 0-hypotesen.

• Sandreli

Om man är gravid dricker man väl ändå inte??? Har visserligen hört att ett glas vin inte gör någon skada (om detta stämmer eller inte vet jag inte ett jota om)
    men JAG skulle aldrig ta en droppe alkohol om jag var gravid!!

• 1978nettan

jag är nykterist så jag dricker inte ens i vanliga fall

• Jefa

Skulle ALDRIG riskera att ta en droppe alkohol när jag är gravid! Förstår inte de som faktiskt gör det. Tyvärr TS, men för mig finns det inte en enda ursäkt för at ta något.
    DU kan göra ett val, det kan inte ditt barn!

• Nattsaga

Har aldrig varit gravid men skulle aldrig i mitt liv dricka en droppe alkohol,aldrig. Tyvärr kan ju barnet i magen inte välja, men jag tycker det är SÅ fel att dricka när man vet om att man är gravid, om än egoistiskt. Man kan allt hålla uppe 9 månader utan alkohol.

• Fia Lundbom

Jag tycker nog att man bör avstå alkohol helt och hållet om man är gravid...
    Det kan inte vara värt risken....

När jag var gravid för 16 år sedan drack jag inte en droppe under grav/amning.
    Trots att jag älskar vin...

• julia81

när jag är gravid eller helammar dricker jag inte en droppe alkohol.
    Måste fråga bara..menar du att du dricker en flaska vin i månaden när du är gravid?

• AnneSophie

Skulle aldrig få för mig att dricka alkohol under graviditeten.
    Förstår mig inte på dom som gör det.

• Jefa

Oj! Om man dricker 1 flaska i månaden gånger 8 /man vet ju ofta bara om i 8 månader att man är gravid) och en flaska innehåller 0,75 liter. Det betyder alltså att du dricker omkring 6 LITER vin när du är gravid??!!

• MINI25

skulle aldrig göra det. det borde vara förbjudet att röka och dricka under graviditet och ammning. Tyvärr ser jag det som ett mogenhetstecken- kan man inte hålla sig borta från saker som uppenbarligen skadar fostret är man inte mogen att bli förälder...men det är lite hårt...jag vet det. Men jag tycker att man som gravid skulle vilja göra det som är allra bäst för fostret....dvs varken röka eller dricka.

Svar på tråden Alkohol när man är gravid?