• Med Vingar

Hjälp! Utan både spis och kyl&frys! Vad betyder fasfel??

Aaaah hjälp va arg jag är!! Var inne på On Off 3 veckor före jul och köpte ny spis och kyl och frys. Spisen var en beställningsvara och det skulle ta ca 2 veckor sa dom. Veckorna gick och ingen hörde av sig, struntade i det under jul o nyår då vi hade fullt upp ändå..men sen började vi fundera på vad dom höll på med egentligen. Försökte ringa dag på dag, men inget svar.. till slut fick vi åka in till butiken och det visade sig att våra varor stod och väntade men ingen hade visst ringt oss..?
    Så idag, ca 6 veckor senare, skulle dom leverera dem. En man dumpade av dem i vår hall i förmiddags och tog med sig våra gamla därifrån. Vi bad försiktigt att få låna hans kärra att flytta in dom i köket med, men det hade han inte tid med. Vi fick ringa in min stackars pappa som fick hjälpa sambon att få in allt (köket ligger på andra sidan lägenheten) eftersom jag har årets ryggskott och inte kan röra mig..
    Sen fick vi av nån konstig anledning inte starta kylen på 2 timmar!!??? All vår mat ligger ute på balkongen i plusgrader och blir förstörd!! Spisen fungerar inte, bara två plattor.
    Ringde till On Off som förklarade att det antagligen är fasfel vilket inte ingår i försäkringen..Varpå den trevlige försäljaren la på i örat på min sambo!!!! Försöker nu febrilt få tag i vår vaktmästare som är elektriker.. men hjälp, vad innebär det att det är fasfel?
    Usch, jag som var så glad över våra nya vitvaror

• Svar på tråden Hjälp! Utan både spis och kyl&frys! Vad betyder fasfel??
  • JsN
    Kylmediat måste stabilisera sig innan man startar kylen, inget konstigt med det
    För er är det bara en kyl och spis som ska flyttas i lägenheten, för den som levererar är det många varje dag. JAg förstår att han inte kan hjälpa er. Ni har betalt för leverans till dörren och det fick ni, vill man ha mer hjälp får man betala mer pengar
    Har ni kollat att inga proppar har gått?
  • Monsa

Det finns trefas och tvåfas. Trefas är 380 volt och tvåfas 220 volt, kan ju va något sånt.

• Med Vingar

Näe, inga proppar har gått.. Men är det någon som vet vad fasfel innebär? Jag är helt grön på det här området..

• Med Vingar

Jo Monsa, vi trodde också det först men det ska tydligen stämma så det var inte felet.. Men om vi har försäkrat spisen och det inte fungerar när man kommer hem, borde inte On Off åtgärda det då? Förstår inte riktigt det här..

• Gisse the one and only

Om bara två plattor fungerar så är spisen felkopplad, alltså går den in på tvåfas istället för trefas. Spisen får endast kopplas in av behörig elektriker.

Kyl/frys måste stå i 2 timmar för som JsN sa, att kylmediat måste stabilisera sig.

• HumDis

Du behöver nog ta dig en elektriker..

• Som snö

Om spsien gått sönder pga av tjall med faserna gäller inte försäkringen. Det är därför det ska dit en elektriker och mäta ström innan spisen kopplas in.

• Monsa

Ja det stämmer med kylmedlet. Efter att ha läst runt lite och frågat min man så sa han med att det kanske är felkopplat. Har du bara två faser och en trefasspis blir det fel eftersom den behöver tre faser, en plus en minus och en jord om jag inte är helt ute och cyklar Är det bara en stickkontakt? Eller har ni installerat det själva? Är det 380 volt och då en trefasspis så är det något som bara en elektriker får göra.

• Monsa

Din mat kommer ju inte bli förstörd, du kan ju få in maten ganska så snart i kylen och du kan kanske linda in den i frottehanddukar för att den ska hålla kylan.

• Gisse the one and only

Spisar har aldrig stickkontakt, det är en fast installation som endast får utföras av behörig elektriker.

• Med Vingar

Vi insåg vår totala okompetens i frågan så nu är syrrans svåger elektrikern på väg! Håller mig till att skruva glödlampor i fortsättningen ;)

• Monsa

Det har i alla fall vi haft Gislöv men det är tydligen ganska ovanligt och likväl 380 volt förstod jag nu. Nä jag skulle inte greja med spisen själv. Spisar har tydligen alltid 380 volt så då är det elektrikern som måste göra det

• Monsa

Vilken tur att du får hjälp, kan du inte komma in och berätta hur det ligger till med spisar sen, blev väldigt nyfiken, när jag var liten ville jag bli elektriker Men inte längre tror jag

• JsN

FAst vår spis har en sorts stickkontakt även om den inte alls ser ut som en vanlig stickkontakt. *ler* Det trodde jag att de flesta hade. Alla spisar (ej hällar) går ju att dra fram så man kan rengöra bakom.

• Beloved

OnOff är väl aldrig trevliga att ha att göra med.

• Med Vingar

Hihi jasså Monsa, själv skulle jag bli isprinsessa så det är kanske inte så konstigt att det här inte riktigt är min genre
    Hmm, nu vet jag inte om jag har förstått det hela rätt och mitt ordval kanske inte blir det bästa, men.. Det är trefas i båda så det stämmer, men däremot har vi ingen nolla..säger mig ingenting men det är en liten grej där det ska vara 5 sladdar men vi har bara 4. Käre elektrikern ska dra någon anordning så det ska funka nu! Ungefär där befinner jag mig i spiskaoset!

• Monsa

Då ordnar sig i alla fall, skönt!!! Uppdatera mer sen nu när mitt intresse för spis-installlation vuxit Ha det det gott/M

• Gisse the one and only

JsN

Visst kan man dra fram spisen Men även om spisen har en modern koppling bak, som ser ut som en kontakt, så ska den skruvas fast i väggen och det ska göras av behörig elektriker.

Svar på tråden Hjälp! Utan både spis och kyl&frys! Vad betyder fasfel??