• livetoday

Hur mycket bör vara ok att låna?

Hej!

Jag och min sambo har blivit lite sugna på att köpa bostad.
    Vi har båda fasta jobb och bor just nu i hyresrätt.

Jag är lite nyfiken på hur stort lån man klarar att ta utan att behöva leva på vatten och bröd.

Jag får ut 15000 och min sambo får ut 23000 efter skatt. Vi har en bil som är avbetald. Han pendlar för ca 3000 kr och bilen kan ju gå sönder så där kan det komma oförutsedda utgifter.
    Vi har csn som vi betalar av 2000 i månaden på totalt. Utöver det så har vi inga lån och bara vanliga räkningar som telefon, facket  osv...

Vi har ca 100.000 att lägga in som kontantinsats. Det kommer man inte så långt på...
    Men om vi låtsas att vi hade kontantinsats.

Hur mycket tror ni att vi kan låna och ändå kunna leva bra (inte behöva snåla för mycket)?
    Hur stora lån har ni i förhållande till inkomster? 

• Svar på tråden Hur mycket bör vara ok att låna?
  • Aerials

Gå in på någon banks hemsida och gör en lånekalkyl, det ger en hyfsad bild av hur mycket ni får låna.

• livetoday

Mm det är ett bra tips! Men jag är lite nyfiken på vad folk tycker och tänker om lån :)

• Vinterankan

2-3 miljoner kanske. Beror ju på hur ni tror era löner utvecklas, hur viktigt boendet är jämfört med annat, prisläget i er stad (bor man runt Stockholm så är man ju i princip så illa tvungen att låna en miljon mer än vad man tänkt sig för att få en hyfsad bostad, är priserna generellt lägre så känns det ju dumt att pressa ekonomin för mycket med höga lån).

• livetoday

Så mycket! Bor i en medelstor stad o känner spontant max 1,5 men så har det kommit upp ett finfint hus för 1,8...,

• Vinterankan

Där jag kommer från kostar en tomt utan hus 1,5 till 2 miljoner och där jag bor så kostar en tomt utan hus 2-3,5 miljoner så min bedömning av vad man måste låna för att alls få ett hem skiljer sig ju såklart från hur man tänker där husen kostar mindre. När jag ser på mig och mina bekanta så är det så att man lägger en väldigt stor del av sin inkomst på boendet till en början och sedan gör löneökningar att det succesivt blir en mindre andel.

• livetoday

Ja det är ju olika vart man bor. Här är priserna lägre.. Men jag vill kunna leva också, inte bara bo fint..

• Vinterankan

När vi kollade på hus så brukade vi räkna lite grovt att det kostade 4000 i räntor för varje miljon man lånade och driftskostnad på 4000 om det var ett äldre hus och 3000 om det var ett nytt hus och det skulle vi känna oss bekväma med att betala. Med den grovkalkylen så innebär det att ett hus på 1,5 till 2 miljoner skulle kosta 10-12 000 i månaden i räntor + drift (antar att det inte är nybyggda hus som ligger i den prisklassen). Då skullle ni ha 26-28 000 kvar varje månad till annat vilket ju inte borde vara något problem. Sedan så varierar ju räntorna så vi har aldri kommit upp i de kostnader vi räknade med men bättre det än att vi hade räknat lägre, köpt ett dyrare hus och fått en chock när räntorna börjar stiga.

• livetoday

Låter som ett vettigt tankesätt!
    Det borde ju inte vara något problem att ta ett lån på 1,5 milj. Folk runtomring med sämre löner har ju hus och barn! Men vi har ju dessvärre blivit vana att inte behöva tänka så mycket på vad vi gör av pengarna... Så det skulle bli en omställning!
    Känner att jag är rädd för att ta ett lån, men ett bolån tar ju de flesta nån gång i livet..

• livetoday

Igår kom drömdrömhuset ut på Hemnet.. Men kostar 2.2 milj! Men å andra sidan borde det bli som att låna typ 1,5 milj till lägenhet för där har man ju avgift varje månad på några tusen..
    Åååååå kan inte nån ge mig en miljon eller två?!
    Nån mer som har koll på hur mycket man kan tänkas få låna?!

• tystlängtan

Vår lägenhet kostade knappt 1,4 milj. och har en avgift på nästan 3700 kr/mån. Vi fick låna 85% av värdet på bostadsrätten och vi var då en student med lite extrajobb och en heltidsarbetande med 24000 kr/mån brutto (ca 18000 kr/mån netto). Så ni borde lätt kunna få låna 2-2,5 milj. OM ni bara hade haft kontantinsats. Utan konstantinsats är det ju värre...

livetoday skrev 2012-03-11 11:39:29 följande:
    Igår kom drömdrömhuset ut på Hemnet.. Men kostar 2.2 milj! Men å andra sidan borde det bli som att låna typ 1,5 milj till lägenhet för där har man ju avgift varje månad på några tusen..
    Åååååå kan inte nån ge mig en miljon eller två?!
    Nån mer som har koll på hur mycket man kan tänkas få låna?!
    Fast istället för avgiften så lär ni ju ha betydligt högre driftskostnader i ett hus och bör också ha en högre buffert än man bör ha när man bor i en bostadsrättslägenhet.
Svar på tråden Hur mycket bör vara ok att låna?