Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Ni som är emot Time-out, varför?

Straff och isolering är som sagt helt förkastligt. Det är ingen bra metod att med hjälp av skamkänslor tvinga barnet att underkasta sig. Det finns ingen hänsyn och respekt i sådan uppfostran, och det är inget jag vill lära mina barn att förtrycka sina egna känslor och viljor alternativt själva bli hänsynslösa och respektlösa mot andra. Tvärtom vill jag lära mina barn respekt och hänsyn och då är det en självklarhet att jag även behandlar dem så. De har också rättigheter, och framförallt har de rätt till sina egna känslor. Det finns därför inget enkelt svar på vad man borde göra istället, det beror på situationen och mig veterligen används time-out i de mest sinnessjuka situationer där vare sig förälder eller barn i själva verket kan förklara varför. Och därför är det bästa svaret man kan ge att vara lyhörd istället för att slentrianmässigt straffa sitt barn så fort de visar tillstymmelse till utveckling och självständigt tänkande.

• skogsvitter
    MirandaMay skrev 2012-03-05 16:59:52 följande:
    Jag kör time in istället, funkar alltid för mig. När situationen kaosar ur tar jag resolut ungen och gå undan, ger honom min 100%uppmärksamhet och massor av kärlek. Kramar, vaggar, säger åt honom att lugna sig och att allt är bra, att han är bra. När han lugnat sig förklarar jag varför man inte får slåss eller vad nu problemet är.

Mina ungar flippar oftast bara ut när de vill ha min uppmärksamhet.
    Precis så försöker vi också göra, tror det ligger väldigt mycket i det du skriver faktiskt och väldigt ofta är det nog egentligen bara just detta de behöver och inget annat.
Svar på tråden Ni som är emot Time-out, varför?