Vad är en macka för dig?
Nu har jag flera gånger läst i trådar här som handlar om mackor eller inte till lunch eller middag för sig själv eller sina barn. Jag blir inte helt chockad om någon väljer mackor till lunch eller middag men det jag tror är att vi alla menar olika saker när vi snackar mackor. För mig t.ex. kan en lunch- eller middagsmacka se ut som en av dem här nedan, kan även ha sallad till som består av olika salladsgrönsaker. Knäckemacka med en ostskiva på hade inte jag heller betraktat som en bra lunch eller middag.
Oftast Pågens lingongrova (den fiberrika) med smör som bas. Ovanpå:
- Rökt kalkon, mozarella, tomat och paprika.
- Samma macka som ovan fast med någon sås med rökt smak eller pesto eller liknande, river mozarellan och stoppar mackan i ugnen eller micron.
- Skivade kalkonköttbullar, senap (stark), röd chilipeppar, tomat, ementalerost. Ibland kokt brysselkål vid sidan om.
- Byter smöret mot bredbar vitlöksost, har på skivade kalkonköttbullar, mandarinklyftor, buffelmozarella
- Rökt eller gravad lax (smaksak), avocado, pepparrot, Boxholms ört- eller paprikaost. Kan ätas som den är eller varm.
- Cottage cheese, farmarbiff, soltorkade tomater (den inlagda varianter), kronärtskocka, stark grovsenap med honung- eller whiskysmak
Så, vad ser du framför dig när någon säger att de äter en macka till lunch eller middag?