• Froststar

Vad är en macka för dig?

Nu har jag flera gånger läst i trådar här som handlar om mackor eller inte till lunch eller middag för sig själv eller sina barn. Jag blir inte helt chockad om någon väljer mackor till lunch eller middag men det jag tror är att vi alla menar olika saker när vi snackar mackor. För mig t.ex. kan en lunch- eller middagsmacka se ut som en av dem här nedan, kan även ha sallad till som består av olika salladsgrönsaker. Knäckemacka med en ostskiva på hade inte jag heller betraktat som en bra lunch eller middag.

Oftast Pågens lingongrova (den fiberrika) med smör som bas. Ovanpå:
    - Rökt kalkon, mozarella, tomat och paprika.
    - Samma macka som ovan fast med någon sås med rökt smak eller pesto eller liknande, river mozarellan och stoppar mackan i ugnen eller micron.
    - Skivade kalkonköttbullar, senap (stark), röd chilipeppar, tomat, ementalerost. Ibland kokt brysselkål vid sidan om.
    - Byter smöret mot bredbar vitlöksost, har på skivade kalkonköttbullar, mandarinklyftor, buffelmozarella
    - Rökt eller gravad lax (smaksak), avocado, pepparrot, Boxholms ört- eller paprikaost. Kan ätas som den är eller varm.
    - Cottage cheese, farmarbiff, soltorkade tomater (den inlagda varianter), kronärtskocka, stark grovsenap med honung- eller whiskysmak

Så, vad ser du framför dig när någon säger att de äter en macka till lunch eller middag?

• Svar på tråden Vad är en macka för dig?
  • La Lola

Som nån av de du räknat upp.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Froststar
    La Lola skrev 2012-03-05 11:01:35 följande:
    Som nån av de du räknat upp.
    Kul att någon annan också tycker om sådana mackor. Det är nog mer som danskarnas smørebrød än traditionella svenska mackor men, men...
  • La Lola
    Froststar skrev 2012-03-05 11:10:56 följande:
    Kul att någon annan också tycker om sådana mackor. Det är nog mer som danskarnas smørebrød än traditionella svenska mackor men, men...
    Ja men det innebär inte att jag för den sakens skull tycker att barn ska äta mackor till lunch eller middag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Froststar
    La Lola skrev 2012-03-05 11:16:45 följande:
    Ja men det innebär inte att jag för den sakens skull tycker att barn ska äta mackor till lunch eller middag.
    Tja, meningarna går isär om det där , jag ville bara veta vad folk relaterar till när de blir så förskräckta över mackor till lunch eller middag.
  • Excentriskan

Mackor är jämförbart med pizza i mina ögon. Bröd o pålägg. Pizzabotten och fyllning.

Klart man kan äta det som måltid, men inte varje dag. Man äter ju varierat. 

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Froststar
    Miss Behave skrev 2012-03-05 11:44:09 följande:
    Mackor är jämförbart med pizza i mina ögon. Bröd o pålägg. Pizzabotten och fyllning.

Klart man kan äta det som måltid, men inte varje dag. Man äter ju varierat. 
    Det har du helt rätt i
  • Aerials

Det jag tänker är att 99 % av de bröd man köper i butiken är av väldigt dålig kvalité, bl a Pågens Lingongrova som du nämner i ts. 

Om det däremot är ett rejält surdegsbröd från ett litet bageri alternativt hembakat så har jag inget att tillägga om det kombineras med påläggen du nämner. Det är en fullvärdig lunch enligt mig.

Dock så har jag aldrig sett en sån smörgås på luncherna på jobbet. Då är det uteslutande smör, ost och skinka som pålägg. Inget jag bryr mig om, vuxna människor får väl äta vad de vill, men inget jag skulle äta. 

• Lärka

Det där är ju riktiga matsmörgåsar eller smörrebröd. En macka är valfritt bröd med lite bregott och en skiva ost. Tycker jag. Fast vi äter ibland hönöpizza till middag Skäms

• mliten

Ett riktigt bakat bröd med någon av toppingarna du nämnde skulle jag absolut kunna äta som lunch eller middag. Men inte bara med ost. Fast båda är ju mackor.

Den enda ändan!
  • gullan83

fast jag har hört att i norge får inte barnen mat där utan de får ta med sig mackor med pålägg till förskolorna där... va är de för bra föredömme egentligen??

• Froststar
    gullan83 skrev 2012-03-05 12:20:11 följande:
    fast jag har hört att i norge får inte barnen mat där utan de får ta med sig mackor med pålägg till förskolorna där... va är de för bra föredömme egentligen??
    Det är faktiskt samma här i Danmark.

Väldigt få skolor har någon ordnad möjlighet för barnen att äta lunch. Det skulle i så fall vara någon skola för större barn där något företags kantin ligger alldeles nära och de har ett specialavtal med dem, självklart inte kostnadsfritt då. Annars är det mackor som gäller, fast oftast mer matiga än den svenska varianten. Sedan får barnen lagad mat på kvällen då föräldrarna kommer hem (förhoppningsvis)

Det är väldigt många länder där barnen äter mackor till lunch, de flesta har det inte som i Sverige med två "obligatoriska" varma måltider om dagen.

T.o.m. många företagskantiner här i Danmark har endast tillbehör till smørebrød till lunch, inte någon varmrätt.
  • Excentriskan

Det är fö inte bara barnen i Norge (och danmark) som äter så. Lunchmat i den formen vi äter i Sverige har de inte. Deras lunch är som våra mellanmål. En macka eller yougurt.

Eftersom vi idkar endel handel med norge kring mat så har det kommit på tal många gånger. Vår matomsätting är hissnade jämfört med deras (vad gäller luncher).  

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • sara1981

Macka kan vara precis vad som, trist formfranska med plastig ost eller supergott surdegsbröd med matiga pålägg i stil med de i ts.

Sen är det lite roligt att vi (svenskar ;) )alltid tycker att vi gör rätt och alla andra är konstiga, gällande mackor till lunch t.ex. :)

• sara1981

Speciellt med tanke på energi och näringsinnehåll i många "dagens lunch"...

• Froststar
    sara1981 skrev 2012-03-05 14:25:01 följande:
    Speciellt med tanke på energi och näringsinnehåll i många "dagens lunch"...
    Haha, ja, kanske många gånger en "macka" hade varit att föredra
  • Mumu

En macka är ett bröd med nåt pålägg. Även ett bröd med bara smör.

Men jag skulle inte servera (enbart) en sån macka till mina barn till lunch eller middag. Däremot så skulle jag absolut kunna tänka mig att då och då servera en sån macka som beskrivs i trådstarten som lunch, det känns både gott och lämpligt som lunchmat. Inte varje dag dock, tanken på två lagade mål mat sitter djupt rotad i mig.

Fast barnen vill inte ha så matiga mackor. Mackor är frukost- eller mellanmålsmat i deras ögon och då vill de helst ha nåt tråkigt fiberfattigt bröd med smör och ost eller smör och korv, typ.

Själv älskar jag matiga mackor och kan äta det som middag om det är så, bara det är med rätt pålägg. En favorit är Jamie Olivers Steak Sarnie, med pepparrot, ruccola, marinerad biff och hemmagjord paprikasalsa, mmmmmm... 

• Froststar
    Mumu skrev 2012-03-05 15:17:46 följande:
    En macka är ett bröd med nåt pålägg. Även ett bröd med bara smör.

Men jag skulle inte servera (enbart) en sån macka till mina barn till lunch eller middag. Däremot så skulle jag absolut kunna tänka mig att då och då servera en sån macka som beskrivs i trådstarten som lunch, det känns både gott och lämpligt som lunchmat. Inte varje dag dock, tanken på två lagade mål mat sitter djupt rotad i mig.

Fast barnen vill inte ha så matiga mackor. Mackor är frukost- eller mellanmålsmat i deras ögon och då vill de helst ha nåt tråkigt fiberfattigt bröd med smör och ost eller smör och korv, typ.

Själv älskar jag matiga mackor och kan äta det som middag om det är så, bara det är med rätt pålägg. En favorit är Jamie Olivers Steak Sarnie, med pepparrot, ruccola, marinerad biff och hemmagjord paprikasalsa, mmmmmm... 
    Det där sista lät ju riktigt gott.
  • cloudberry79

Jag har svårt att äta varm mat två gånger om dagen, ofta äter jag en matig smörgås, tex favoriten med philadelphiaost, ruccola och rökt lax, till lunch. Den här veckan är jag och sonen hemma på sportlov. Idag åt vi havregrynsgröt till lunch, med skinksmörgås till. Imorgon ska vi faktiskt äta lagad mat eftersom vi blir bjudna på lunch av min mamma. Annars blir det enklare luncher, jag äter gärna sallad eller smörgås, han äter gärna pannkakor eller varmkorv med bröd.

Sur, grinig och på smällen.
Svar på tråden Vad är en macka för dig?