Blodkärl kliar sen blir det stort blåmärke. Vad är det??
Hjälp snälla. Vad är det med min kropp? Det kan börja klia massor, kliar lite, inte hårt, sen känns en varm känsla och sen blir det ett jätteblåmärke. Varför?
Hjälp snälla. Vad är det med min kropp? Det kan börja klia massor, kliar lite, inte hårt, sen känns en varm känsla och sen blir det ett jätteblåmärke. Varför?
har du ytliga kärl så är det inte konstigt om de sväller vid ex värme. Kliar du så kan de gå sönder och ett blåmärke bildas pga blodet som "läcker". Är det någon speciell stans på kroppen?
Äter du nå kortsion? eller har eksemsalva med kortison?
Kan vara brist på B-vitamin. Det kan orsaka att man får blåmärken för ingenting. Har du haft så länge?
det finns ett ämne i Tradolan som liknar/är paracetamol. Det är blodförtunnande. Det kan göra dig mer benägen att lättare blöda
Gå till vårdcentralen och be dem ta prover. En del har en större benägenhet att få blåmärken men kärl kliar och som går sönder av att du kliar lite lätt på dem låter inte helt normalt. Det KAN vara normalt.. men jag skulle ändå kolla upp det om jag var du. Jag är sjuksköterska och inte speciellt orolig över sjukdomar.. men det där skulle jag kolla upp.
Nej jag hade inte varit orolig =) Har du ätit Tradolan under en längre tid och kanske har en överkänslighet mot paracetamol kan det vara en faktor till att du får blåmärkena.
Jag tänker spontant att det är små ytliga proppar. Kliandet förklaras av att blodet stansas och eftersom det är ytliga små kärl så går kärlen lätt sönder eftersom proppen och ditt kliande ger ett ökat tryck.
I vilket fall som helst så rekommenderar jag att du tar kontakt med sjukvården för att utesluta några problem.