• Anonym (vad???)

Blodkärl kliar sen blir det stort blåmärke. Vad är det??

Hjälp snälla. Vad är det med min kropp? Det kan börja klia massor, kliar lite, inte hårt, sen känns en varm känsla och sen blir det ett jätteblåmärke. Varför?

• Svar på tråden Blodkärl kliar sen blir det stort blåmärke. Vad är det??
  • sskstud3nt3n

har du ytliga kärl så är det inte konstigt om de sväller vid ex värme. Kliar du så kan de gå sönder och ett blåmärke bildas pga blodet som "läcker". Är det någon speciell stans på kroppen?

• Anonym (vad???)
    sskstud3nt3n skrev 2012-03-05 12:15:19 följande:
    har du ytliga kärl så är det inte konstigt om de sväller vid ex värme. Kliar du så kan de gå sönder och ett blåmärke bildas pga blodet som "läcker". Är det någon speciell stans på kroppen?
    Nu var det på handleden. Det kan vara på armarna, benen eller händerna. Det börjar klia, sen kliar jag lätt, inte så att blodkärl ska spricka, sen spricker de ändå och jag blir blå och får ont.
  • Anonym (vad???)
    sskstud3nt3n skrev 2012-03-05 12:27:35 följande:
    Äter du nå kortsion? eller har eksemsalva med kortison?
    Nej, inte det.
  • sskstud3nt3n

Kan vara brist på B-vitamin. Det kan orsaka att man får blåmärken för ingenting. Har du haft så länge?

• Anonym (vad???)
    sskstud3nt3n skrev 2012-03-05 12:35:44 följande:
    Kan vara brist på B-vitamin. Det kan orsaka att man får blåmärken för ingenting. Har du haft så länge?
    Jag har haft så i flera år. När jag äter Tradolan t.ex blir det värre men nu har jag inte gjort det på länge.
  • sskstud3nt3n

det finns ett ämne i Tradolan som liknar/är paracetamol. Det är blodförtunnande. Det kan göra dig mer benägen att lättare blöda

• Anonym (vad???)
    sskstud3nt3n skrev 2012-03-05 12:42:29 följande:
    det finns ett ämne i Tradolan som liknar/är paracetamol. Det är blodförtunnande. Det kan göra dig mer benägen att lättare blöda
    Okej, så lite extra b-vitamin men ingen oro i övrigt alltså?
  • Solaika

Gå till vårdcentralen och be dem ta prover. En del har en större benägenhet att få blåmärken men kärl kliar och som går sönder av att du kliar lite lätt på dem låter inte helt normalt. Det KAN vara normalt.. men jag skulle ändå kolla upp det om jag var du. Jag är sjuksköterska och inte speciellt orolig över sjukdomar.. men det där skulle jag kolla upp.

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • sskstud3nt3n

Nej jag hade inte varit orolig =) Har du ätit Tradolan under en längre tid och kanske har en överkänslighet mot paracetamol kan det vara en faktor till att du får blåmärkena.

• Anonym (vad???)
    Solaika skrev 2012-03-05 12:45:49 följande:
    Gå till vårdcentralen och be dem ta prover. En del har en större benägenhet att få blåmärken men kärl kliar och som går sönder av att du kliar lite lätt på dem låter inte helt normalt. Det KAN vara normalt.. men jag skulle ändå kolla upp det om jag var du. Jag är sjuksköterska och inte speciellt orolig över sjukdomar.. men det där skulle jag kolla upp.
    Vad är det då man ska kolla upp för något?
  • Anonym (vad???)
    sskstud3nt3n skrev 2012-03-05 12:47:48 följande:
    Nej jag hade inte varit orolig =) Har du ätit Tradolan under en längre tid och kanske har en överkänslighet mot paracetamol kan det vara en faktor till att du får blåmärkena.
    Jag äter det bara i perioder när det behövs. Nu är det länge sen sist, minst 6 månader.
  • sskstud3nt3n
    Solaika skrev 2012-03-05 12:45:49 följande:
    Kanoners =)
  • Dr Mupp

Jag tänker spontant att det är små ytliga proppar. Kliandet förklaras av att blodet stansas och eftersom det är ytliga små kärl så går kärlen lätt sönder eftersom proppen och ditt kliande ger ett ökat tryck. 

I vilket fall som helst så rekommenderar jag att du tar kontakt med sjukvården för att utesluta några problem. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (vad???)
    Dr Mupp skrev 2012-03-05 12:53:13 följande:
    Jag tänker spontant att det är små ytliga proppar. Kliandet förklaras av att blodet stansas och eftersom det är ytliga små kärl så går kärlen lätt sönder eftersom proppen och ditt kliande ger ett ökat tryck. 

I vilket fall som helst så rekommenderar jag att du tar kontakt med sjukvården för att utesluta några problem. 
    Kan proppar vara farliga? Inte för jag tror det är något farligt men jag vet faktiskt inte vad du menar.
  • Solaika
    Anonym (vad???) skrev 2012-03-05 12:49:20 följande:
    Vad är det då man ska kolla upp för något?
    Tala om att dina ytliga blodkärl kliar och att de spricker vid lätt beröring och ger dig ömma blåmärken. Se till att de kollar ett ordentligt blodstatus och koagulationsstatus. 
  • Solaika
    Anonym (vad???) skrev 2012-03-05 12:55:14 följande:
    Kan proppar vara farliga? Inte för jag tror det är något farligt men jag vet faktiskt inte vad du menar.
    Ytliga proppar är inte farliga så länge de håller sig ytliga. Men det kan tyda på att du har en koagulationsrubbning och i så fall kan du behöva behandla det. Ta inte ut nåt i förskott, men kolla upp det.
  • Anonym (vad???)
    Solaika skrev 2012-03-05 12:56:11 följande:
    Tala om att dina ytliga blodkärl kliar och att de spricker vid lätt beröring och ger dig ömma blåmärken. Se till att de kollar ett ordentligt blodstatus och koagulationsstatus. 
    Tack snälla! Jag ska följa era råd!
  • Anonym (vad???)
    Solaika skrev 2012-03-05 12:58:05 följande:
    Ytliga proppar är inte farliga så länge de håller sig ytliga. Men det kan tyda på att du har en koagulationsrubbning och i så fall kan du behöva behandla det. Ta inte ut nåt i förskott, men kolla upp det.
    Är inte orolig som sagt för jag känner mig frisk i övrigt förutom kronsisk smärta.
  • Dr Mupp
    Anonym (vad???) skrev 2012-03-05 12:55:14 följande:
    Ytliga proppar är inte farliga, men kan vara ett tecken på koagulationsproblem. Därför bör du kolla upp det på vårdcentralen.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Blodkärl kliar sen blir det stort blåmärke. Vad är det??