• FruCasparsson

Är det värt pengarna att köpa till en bas?

Vi ska till och köpa babyskdd nu i dagarna, och velar fram och tillbaka. Ska vi lägga till cirka 1800:- för en Isofixbas plus installation av Isofixfästen i bilen, eller är det onödiga pengar? 
    Babyskyddet blir med största sannolikhet ett Recaro Young Profi Plus iallafall, men frågan är, bas eller inte bas?

• Svar på tråden Är det värt pengarna att köpa till en bas?
  • Sisisisi

Nej så mycket.extra skulle jag inte betala för bas. Man använder ju bara babyskyddet ett halvår!

• ialia

Vi köpte bas. De går snabbare och är lite säkrare. Men varför sätter ni inte in den själv? Vissa ställen hjälper till med installation gratis om man behöver den. Vi köpte en besafe dom har fått bäst i alla tester och funkar till dom flesta vagnar.

• FruCasparsson

Sisisis; Det är så jag känner också, visserligen är det ju lättare att "klicka" i och ur den ur basen naturligtvis, men för nästan tvåtusen kan jag nog spänna fast med bilbältet varje gång faktiskt. Det är väl mer om det blir säkrare med basen, men som jag läst mig till handlar det bara om att undvika felmontage. Om man då i butiken ber om hjälp att sätta in babyskyddet rätt första gången så borde man ju inte sätta den fel sen tycker jag iallafall. 

ialia; Basen installerar vi självklart själva, det är själva isofixdelen på bilen som måste köpas in och fästas också, och min man som är duktig på bilar kan installera det själv men det kostar ändå ca 500 kr att köpa in delarna, plus 1349:- för basdelen, plus babyskyddet. 

• Miss Union

Basen som vi hade gick att fästa med bilbältet, mycket smidigt och jag hade inte velat vara utan den. Men det kanske är olika på olika baser? Vi hade ett Brioskydd tror jag.

• FruCasparsson
    Miss Union skrev 2012-03-05 13:51:26 följande:

Basen som vi hade gick att fästa med bilbältet, mycket smidigt och jag hade inte velat vara utan den. Men det kanske är olika på olika baser? Vi hade ett Brioskydd tror jag.

Brios bas går att fästa med bältet ja, men det är olika på olika märken :)
  • Egendomligt

Vi får inte plats med babyskydd om vi har bas i vår nuvarande bil så då skulle det kännas onödigt att köpa, om jag köpte ny stol (nu köpte vi en av min kollega, så då följde det med bas). Jag är dessutom lite skeptiskt till att använda bas till babyskyddet eftersom jag har hört att det är stor risk att babyskyddet lossnar från basen om man krockar (om man kör i normal hastighet på landsväg).

I vår extrabil, en gammal volvo, måste man ha bas om man ska få in ett babyskydd, eftersom bältena är för korta för att räcka runt babyskyddet :)

• FruCasparsson

Vi har en -06 Volvo, och en -95 Volvo, men den kommer bli utbytt till något mindre. Antagligen kommer bebis mestadels åka i den nya bilen då den andra är makens pendlarbil. Vi får prova om bältena räcker runt helt enkelt då!

• ialia

Besafe stol man har efter babyskyddet har också isofix och den har man ju i 4 år. Jag viste inte att man kunde sätta in isofix i efterhand. Vi har de redan i vår bil.

• Alexi

Men skippa att köpa en isofixbas och köp en annat babyskydd då så blir det kanske mycket billigare? För jag tycker bas är helt ovärderligt, slippa stå i dåligt väder med böjd rygg inne i bilen och fixa med stolen. Skulle aldrig köra utan när jag vet hur bra det är.

Vi har för övrigt bil som har isofixfästen men körde med Acta Graco logico S som babyskydd för det är ju så få babyskydd som har fästen till isofix, eller i alla fall hade när vi köpte.

• Trynträ
    Sisisisi skrev 2012-03-05 12:58:27 följande:
    Nej så mycket.extra skulle jag inte betala för bas. Man använder ju bara babyskyddet ett halvår!
    Vi har använt vårt ett år ungefär till första barnet. Beror ju på hur stort barnet är och om det trivs i babyskyddet.
Svar på tråden Är det värt pengarna att köpa till en bas?