• cozmoz

Hög risk 1:11 Vid KUB. Ge mig lite ljus.

Jag är helt förtvivlad. Vi Är nyss hemkomna från vårt KuB test där vi klassades som en hög risk.
    Fick svaret 1:11 gällande Trisomi 21 (Ds)   ca 1700 gällande Trisomi 13 & 18.
    Det var mitt blodprov som drog upp risken.....
    jag är helt förtvivlad, varför. Blev inte klok på vad det är o blodprovet som drar upp risken.

Risken är 1 barn av 11. Vi fick tid redan imorgon för Mkp (moderkaksprov)
    Sedan skall de ta 4 dagar innan vi får svar. Jag är helt chockad. Visst jag är äldre....39 år.

Finns det ngn här som varit i sitsen  ändå fått en lycklig utgång?

jag var helt salig vid UL vi såg en livilig liten krabat.....nackspalten var fin det dåliga resultat berodde som sagt på blodprovet.
    Nästippen var där vilket annars oftast tydligen saknas vid DS......

Vore så tacksam för lite uppmuntran

• Svar på tråden Hög risk 1:11 Vid KUB. Ge mig lite ljus.
  • september70

Fy vad jobbigt, kan inte hjälpa dig, ska göra mitt kub på torsdag, är sjukt nervös för det.. Jag är 41 år... Hoppas det går bra med mkp för dig i morgon {#emotions_dlg.flower}

• Liten sol

Håller tummarna för er! Se det som om det faktiskt är över 90 % chans att allt är bra med bebisen.

• msRestless

Det är förekomsten av graviditetshormonerna papp-a och b-hcg som antagligen avviker något från det "normala" och som kan vara en indikator på att fostret har en kromosomavvikelse. Vid DS brukar t ex b-hcg vara dubbelt så högt som vid en graviditet där fostret inte har DS.  Men jag har läst om mångamånga som är din sits, dvs att blodprovet är det som ökar risken rejält (samma sak för mig, även om jag hade en betydligt lägre risk än 1:11 så fick det mig att fundera massor eftersom vi hade en superlåg risk med första barnet). Blodprovet är tydligen ganska känsligt för att man vet graviditetslängden hyfsat exakt i och med att graviditetshormonerna varierar över tid. Sedan har jag inte fått några vettiga svar på vad det annars är som kan göra att hormonerna avviker från "normalvärdet", men det verkar vara rätt vanligt här på FL iallafall .

Försök fokusera på det positiva; att nackspalten låg inom normalintervallet och att det trots allt är mycket större sannolikhet att det är ett friskt barn än tvärtom. Men jag förstår att det känns som en dom, man går ju dit för att få ett "kvitto" på att barnet är friskt och när det inte blir så så är det lätt att direkt tänka att barnet är sjukt istället.
    Min barnmorska sa att hon hade varit med om totalt 4 par som hade fått risksiffran 1:2 och i två fall var barnet friskt och i de andra två fallen hade barnet en kromosomavvikelse. Så era odds är ju väldigt mycket bättre. Håller tummarna för att allt går bra med mkp och att det är ett friskt barn.

• Cast

Hej, jag fick också 1:20 000. Fick dock en kalldusch på RUL sen då de hittade en markör som ändå kan vara tecken på kromosomfel. Dock inte särskilt stark markör. Vi blev rekommenderade av 2 st läkare att göra FVP vilket vi gjorde i torsdags. Skitjobbigt. Men nu börjar det kännas ngt bättre. Vi väntar på svaren och hoppas att vi inte behöver fatta ngt tråkigt beslut i sista stund :(

Kan vara vettigt att tänka på att man kan se andra problem/fel på RUL i v.18. Vi var naiva och trodde att allt var frid och fröjd efter det lyckade kubtestet. Nu har jag dock stora förhoppningar om att det kommer att gå bra i slutändan ändå. Markören var vidgat vänster njurbäcken med 14 mm.

• Teodorra

Vi fick 1:2 för downs de andra siffrorna minns jag inte (blodprovet drog ner resultatet). Två dagar senare gjorde vi mkp, ytterligare två dagar senare ringde läkaren och meddelade att det var en frisk flicka med alla kromosoner på rätt plats. Vi hade ett annat par i vår föräldrargrupp som också fick 1:2 för downs samma vecka som vi, förvåningen på Sahlgrenska var stor, väldigt ovanligt med så lågt resultat. Även för dem gick det bra! Så visst finns det hopp. Håller tummarna för er.

• cozmoz

Tack alla för uppmuntran!
    Det bara måste gå bra! Väntan är ju olidlig. Det har varit en lång vecka.
    Cast: tänker på er o håller tummarna att det går bra.
    Kram på er

• Cast
    cozmoz skrev 2012-03-11 22:00:18 följande:
    Tack alla för uppmuntran!
    Det bara måste gå bra! Väntan är ju olidlig. Det har varit en lång vecka.
    Cast: tänker på er o håller tummarna att det går bra.
    Kram på er
    Tack cozmoz! Vi håller tummarna för er också!
  • Slugger100

Oh jag vet precis vad du går igenom, jag o min man fick den här graviditeten 1 på 72 och hela vår värld rasade samman när vi fick beskedet. Vi fick göra fostervattensprov och vi fick postivit utfall, det bodde en frisk liten kille i magen!

Du ska se att det löser sig! Försök att tänka på att det "bara" är en ren matematisk riskanalys. Tänk även att om du lägger upp 11 kort på bordet så ska du lyckas ta det som du tänker på, oddsen för det är ju inte så stora!

Lycka till!! Håller alla kroppsdelar jag kan!!!

• cozmoz
    Slugger100 skrev 2012-03-12 11:10:32 följande:
    Oh jag vet precis vad du går igenom, jag o min man fick den här graviditeten 1 på 72 och hela vår värld rasade samman när vi fick beskedet. Vi fick göra fostervattensprov och vi fick postivit utfall, det bodde en frisk liten kille i magen!

Du ska se att det löser sig! Försök att tänka på att det "bara" är en ren matematisk riskanalys. Tänk även att om du lägger upp 11 kort på bordet så ska du lyckas ta det som du tänker på, oddsen för det är ju inte så stora!

Lycka till!! Håller alla kroppsdelar jag kan!!!
    Tjohoooooo
    Idag låg det ett brev från Region Skåne...Där allting var fint! Inga fel/avvikelser på vår lille knodd! Benen vek sig
    Helt otroligt! Jag var helt skakig i hela kroppen. Helt otroligt!

tack så himla mkt för stöd     Tänker på dig Cast....Vad är förutsättningarna för er? vad innebär det?
    Tack Teodorra
    Kramar på er
  • Cast
    cozmoz skrev 2012-03-12 19:27:04 följande:
    Tjohoooooo
    Idag låg det ett brev från Region Skåne...Där allting var fint! Inga fel/avvikelser på vår lille knodd! Benen vek sig

tack så himla mkt för stöd     Tänker på dig Cast....Vad är förutsättningarna för er? vad innebär det?
    Tack Teodorra
    Kramar på er

Hej, fick svaret på det första snabbtestet idag som visade nada! :)
    Så nästa steg blir UL på onsdag och sen väntan på odlingen som konner någongång nästa vecka. Rorn för missfall börjar släppa nu men jag har kännt mig lite uppblåst i magen/livmoder men det gör inte ont, endast ngt öm. Kan lika gärna vara hjärnspöken eller vanliga graviditetssymptom då magen växer :)
    Skönt att höra cozmos! Jättekul!  
  • Slugger100
    cozmoz skrev 2012-03-12 19:27:04 följande:
    Tjohoooooo

Tack Teodorra
    Kramar på er
    Shit pommes vad skönt för er!!!!!!!!!!

KRAM
  • Slugger100
    Cast skrev 2012-03-12 19:49:52 följande:
    Hej, fick svaret på det första snabbtestet idag som visade nada! :)
    Så nästa steg blir UL på onsdag och sen väntan på odlingen som konner någongång nästa vecka. Rorn för missfall börjar släppa nu men jag har kännt mig lite uppblåst i magen/livmoder men det gör inte ont, endast ngt öm. Kan lika gärna vara hjärnspöken eller vanliga graviditetssymptom då magen växer :)
    Skönt att höra cozmos! Jättekul!  
    SKönt för dig att det första var bra, håller tummarna för att resten är bra!!

Lycka till!
  • Cast
    Slugger100 skrev 2012-03-13 08:49:36 följande:
    SKönt för dig att det första var bra, håller tummarna för att resten är bra!!

Lycka till!

Tack så mycket!
  • Cast
    cozmoz skrev 2012-03-14 18:30:22 följande:
    Va skönt cast! Tänker på er
    Tack cozmoz!
Svar på tråden Hög risk 1:11 Vid KUB. Ge mig lite ljus.