• Malgorzata

Vad vet du om polsk mat inför fotboll EM i Polen?

Jag  kan rekommendera några saker till er om ni ska besöka Polen på sommaren och inte minst titta på matcher. Först rekommenderar jag en polsk paradrätt som heter bigos. Det är tidskrävande att laga bigos, men maträtten är mycket god. En annan maträtt är polska kroppkakor. Finns många olika sorters. Som efterrätt  en polsk ostkaka som numera heter sernik är ett måste.

• Svar på tråden Vad vet du om polsk mat inför fotboll EM i Polen?
  • Duckan

Ätit polsk mat en gång, på restaurang. Det var dessvärre inget minnesvärt besök.

• inze

Inte för att jag ska åka och titta på fotboll stort tack för recept på något jag saknat och som jag fick av mina polska grannar när jag var liten. Det var som en efterrätt med plommon.

Ditt recept på polska kroppkakor verkar vara det jag fick. Jag har ofta tänkt att jag ska försöka ta reda på hur man gör den rätten och nu fick jag svaret Tack igen!

• Malgorzata

Vad roligt att jag kunde vara till hjälp. Låt mig veta när du gör dina kroppkakor.

• Malgorzata

Till Duckan! Det var synd. Det finns en mycket bra restaurang i Stockholm som heter Cafe Piastowska.De har mycket god mat. Hoppas att det var inte den du besökte. Annars finns alltid  ruttet ägg någonstans.

• Malgorzata

Polsk korv är mycket god. Det tyckte också min sons kompisar när de besökte Polen för första gången. Mycket pengar för valuta.

• Duckan

Japp, Piastowska var det.  Det enda positiva med kvällen var gubben som serverade oss han var störtskön.

• Exoplanet

Min bästa kompis polska mamma brukade laga en grymt god rödbetssoppa när jag var liten. Tror du att det var borsjtj eller finns det någon speciell polsk rödbetssoppa? Nu blev jag alldeles nostalgisk. Min kompis snälla mamma, den polska inredningen, polskt godis från färjan och min kompis fantastiska sammetsklänningar med paljetter på skolavslutningarna. Jag var rätt avis på dem kan jag säga. Sorry OT, men det är fina minnen.  

• Letisia
    Malgorzata skrev 2012-03-05 19:27:59 följande:
    Polsk korv är mycket god. Det tyckte också min sons kompisar när de besökte Polen för första gången. Mycket pengar för valuta.
    ja man for mycket korv for pengarna! Var lite orolig sist nar jag skulle oka hem efter jul. Hade halva vaskan fylld med korv haha. trodde knarkhunden skulle bli skogstokig. Men som tur var hade den rast nar jag skulle go po farjan. Drömmer
  • BuoBä

Pierogi ruskie, bigos, placki ziemniaczane, kotlet schabowy, kopytka, kapusta, barszcz czerwony...

Finns väldigt mycket god polsk mat. En av de godaste pizzor jag ätit var också i Polen.

Men zurek och flaki avstår jag helst.

Jag har aldrig försökt laga något själv, men man kanske skulle våga sig på en laddning bigos.

• Malgorzata

Zurek och flaki är väldig typiskt mat i sig. Det kan jag förstå. att inte alla kan tycka om, som om surströmming.

• BuoBä

Sen finns det en del goda drycker också.

Redd's med äppelsmak är godare än det låter, vanlig polsk öl är helt OK, och det finns många intressanta vodkasorter.

• Letisia
    Exoplanet skrev 2012-03-05 21:58:00 följande:
    Min bästa kompis polska mamma brukade laga en grymt god rödbetssoppa när jag var liten. Tror du att det var borsjtj eller finns det någon speciell polsk rödbetssoppa? Nu blev jag alldeles nostalgisk. Min kompis snälla mamma, den polska inredningen, polskt godis från färjan och min kompis fantastiska sammetsklänningar med paljetter på skolavslutningarna. Jag var rätt avis på dem kan jag säga. Sorry OT, men det är fina minnen.  
    Det var min middag i dag!  såå gott!
  • Malgorzata

Gillar mycket Gdansk och dess årlig marknad som heter på polska Jarmark Dominikanski och äger rum just i år mellan 28 juli -19 augusti.
    Jarmark Dominikanski är den största, äldsta och mest berömda kommersiella och kulturellaevenemang i Polen
     som lockar varje år nära 5 mlm besökare. Jarmark som brukar vara i Gdansk  Gamla Staden erbjuder folkkonst, hantverk och den världsberömda Gdanskbärnsten smycken. Mycket god mat också!

Svar på tråden Vad vet du om polsk mat inför fotboll EM i Polen?