• Anonym

Konstant törstig!!

Sen ca någon månad tillbaka så har jag känt mig konstant törstig. Och idag är jag så törstig så jag knappt står ut! Det känns som att jag druckit och druckit men jag lyckas inte släcka törsten. Eftersom det inte känns som att mängden vatten spelar så stor roll så försöker jag nu dricka mindre åt gången och mer smådricka lite. Jag tänker så jag inte fördricker mig liksom.

Detta började lite mer än en månad sedan. Jag var då gravid men har nu gjort abort. Eftersom jag hört att man ofta kan bli väldigt törstig under gaviditet så trodde jag då att det berodde på detta. Men såhär ett tag efter aborten inser jag att det inte har med det att göra. Det går inte över och jag blir GALEN!

Till en början kände jag mig mest törstig på kvällen. Riktigt riktigt törstig varje kväll och jag var absolut tvungen att ha ett stort glas vatten bredvid sängen för att kunna somna. Jag försökte även då "smådricka" ofta istället för att svepa ett stort glas.

Jag har tidigare varit lite dålig på att komma ihåg att dricka under dagen och har de senaste dagarna försökt sprida ut drickandet under hela dagen. Så att kroppen kan ta till sig vattnet den får i sig. Men det hjälper inte! Det har bara blivit mycket värre.

Jag har även känt vid två tillfällen att jag fått känningar på att jag ska svimma. Detta har varit i samband med att jag druckit vin (efter aborten) och att jag även då känt mig törstig. Jag har inte svimmat, men liksom fått yrsel och börjat svettas. Jag svimmade även en gång under graviditeten men jag antar att det var bebben i magen som spökade då.

Jag har inte ändrat några matvanor, börjat träna mer eller så. Jag dicker samma mängd alkohol som innan om inte mindre, och jag dricker inte mer kaffe. Jag kan också tillägga att jag enbart dricker vanligt kranvatten för att släcka törsten. Ingen läsk eller så.

Vad kan detta bero på??? Är det någon som har varit med om liknande? Jag börjar bli riktigt fundersam...!

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Konstant törstig!!
  • Anonym

Tack för ditt inlägg! Jag tror inte det, känns inte som att någt annat passar in. Dessutom tror jag med diabetes att drickandet är en följd av kissandet. För mig är det tvärt om. Jag kissar för att jag dricker (naturligt) och intre dricker för att jag kissar. Vad kan man annars bli så törstig av?

• Anonym
    Jenni73 skrev 2012-03-05 15:09:51 följande:
    Även om du inte tror att det är diabetes så gå och kolla på din vårdcentral, det är ett väldigt enkelt test och obehandlad diabetes är inte speciellt bra för dig.
    Tack för omtanken. Kanske ska göra det... Vet du om de kan ge svar med en gång?
  • Anonym
    Anonym (hm) skrev 2012-03-05 15:26:45 följande:
    men med diabetes så är det ju som så att man får ökad törst-men kissar inte lika mycket som man dricker?!

var sådär supertörstig i början av mina graviditeter också, nästan så man får panik!

min tanke är: antingen misslyckades din abort och du är fortfarande gravid?
    eller så har du massor med hormoner kvar i kroppen efter graviditeten som spökar?! dessa kan sitta kvar i ca 3mån..
    hur långt gången var du när du gjorde aborten?

ring din vc för att få lite prover tagna på dig!
    Nej, aborten var lyckad. Jag har varit på återbesök och tagit gravtest - så ingen bebbe kvar. Dessutom känner jag i kroppen att jag inte är gravid längre. Jag var i vecka 9 när jag gjorde aborten.

Nu får jag snart panik. Jag har druckit 1,5 liter vatten den senaste timmen men är fortfarande dötörstig! Springandet på toa är också ledsamt! Känns som jag vill sitta kvar på toan hela dagen och svepa mitt jäkla vatten.

Du säger att törsten kan sitta kvar i upp till tre månader efter en graviditet, men borde den verkligen bli värre? Det är som sagt de senaste dagarna de varit som värst.

Ska försöka få en tid hos läkaren imorgon. vore inte alls kul med diabetes. :(
  • Anonym
    Anonym (hm) skrev 2012-03-05 15:29:21 följande:
    jag tänkte lite fel, såhär står det iaf om diabetes:
    Symptom på diab typ 1.
    "De första tecknen brukar vara stora urinmängder, ökad törst och onormal trötthet, ibland också viktnedgång. De stora urinmängderna beror på att socker utsöndras med urinen genom njurarna och att sockret drar med sig vatten. Törsten är en signal om de stora vätskeförlusterna med urinen. Trötthet och viktförlust beror på allvarliga störningar i ämnesomsättningen som också beror på insulinbristen." 
    Stora urinmängder är det visserligen, men tänker som sagt att kissandet är en följd av drickandet. Viktförlust och trötthet känner jag inte igen. Visst var jag sjukt trött under graviditeten men det har gått över nu. Så det känns inte som diabetes men jag kommer iaf kolla upp det, så att man isf kan utesluta.

Men förutom diabetes borde det väl inte kunna vara något farligt?
  • Anonym
    Hasselnöt skrev 2012-03-05 15:50:19 följande:
    Ja max tre liter vätska om dagen ska du dricka, inte mer.
    Vad händer om man dricker mer?
  • Anonym

Räknade precis ut att mitt totala vätskeintag under dagen är i runda slängar 2,5 liter vatten. Jag brukar dricka 1,5 - 2 liter vatten i vanliga fall. Och ändå känns det som att jag kan dricka minst lika mycket till.... :( 

Ska nog börja med att ringa vårdupplysningen.

• Anonym
    Hasselnöt skrev 2012-03-05 15:45:02 följande:
    Det låter som diabetes. Har du även gått ner i vikt utan synbar orsak så är det helt säkert det det handlar om.
    Borde då inte fler än ett sypmtom passa in? Det är iaf min tanke. Jag är tex inte trött och blir inte känslig om jag inte ätit. Igår gick jag många timmar utan att äta och jag kände mig som vanligt. Är inte heller ovanligt trött.
  • Anonym
    Jess86 skrev 2012-03-05 15:49:00 följande:
    Tänkte också på diabetes. Vill även inflika att det kan vara direkt livsfarligt att dricka kopiösa mängder vatten, man kan få hjärtsvikt. Sök läkarhjälp och lycka till Glad
    Tack! :) visste inte att det var så farligt att dricka för mycket... Har hört att kroppen kissar ut det den inte behöver....
  • Anonym

Hej ts!

Jag är typ 1 diabetiker och min första tanke var också att du bör gå och ta ett blodprov.
    Diabetes typ 1 kan man visserligen inte gå med i flera veckor innan något allvarligt händer, så min fråga är också hur lnge du varit såhär extremt törstig? 

När jag insjuknade så drack jag hur mycket som hels, men jag var barn och ville inte dricka vattn, jag drack saft, juice och mjölk i kopiösa mängder och kissade givetsvis därefter. Problemet för mig var ju att ju mer jag drack desto högre blev mitt blodsocker, nu gick det inte så långt att jag blev medvetslös för mamma tog mig till vårdcentralen efter nån dag bara.

Du dricker ju bara kranvatten vilket inte innehåller socker, och det är ju bra, men ta dig in så fort som möjligt för ett stick i fingret. Detta testet kräver en pytteliten bloddroppe och svaret kommer på max 2 minuter.

Det finns fler typer av diabetes, typ 2, graviditetsdiabetes och andra undergrupper. Så ring nu och du får säkert en akuttid. Sen slipper du oron och du slipper vara törstig.

Jo, du det som kan hända om du dricker alldeles på tok för mycket är att du får obalans i syra och saltbalansen i kroppen, det är allvarligt och kan ge dig hjärtsvikt. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-03-05 16:08:06 följande:
    Hej ts!

Jag är typ 1 diabetiker och min första tanke var också att du bör gå och ta ett blodprov.
    Diabetes typ 1 kan man visserligen inte gå med i flera veckor innan något allvarligt händer, så min fråga är också hur lnge du varit såhär extremt törstig? 

När jag insjuknade så drack jag hur mycket som hels, men jag var barn och ville inte dricka vattn, jag drack saft, juice och mjölk i kopiösa mängder och kissade givetsvis därefter. Problemet för mig var ju att ju mer jag drack desto högre blev mitt blodsocker, nu gick det inte så långt att jag blev medvetslös för mamma tog mig till vårdcentralen efter nån dag bara.

Du dricker ju bara kranvatten vilket inte innehåller socker, och det är ju bra, men ta dig in så fort som möjligt för ett stick i fingret. Detta testet kräver en pytteliten bloddroppe och svaret kommer på max 2 minuter.

Det finns fler typer av diabetes, typ 2, graviditetsdiabetes och andra undergrupper. Så ring nu och du får säkert en akuttid. Sen slipper du oron och du slipper vara törstig.

Jo, du det som kan hända om du dricker alldeles på tok för mycket är att du får obalans i syra och saltbalansen i kroppen, det är allvarligt och kan ge dig hjärtsvikt. 
    Törstig har jag varit i nån månad men tidigare har det varit mest på kvällarna. Denna extrema törst kom först för ett par dagar sen. Framförallt igår och idag. Jag har fått en tid på onsdag för att göra blodprov.

Ringde även vårdupplysningen och hon kunde väl inte säga så mycket annat än det ni har sagt här. Hon undrade också varför jag uteslöt diabetes och tyckte jag skulle testa asap. Det lät som att hon trodde att om det nu var något konstigt alls så skulle det vara diabetes.

Min maglänsla säger annat, men det återstår att se på onsdag.

Vad är det för skillnad på symptomen på typ 1 och typ 2 diabetes? Blir man törstig av båda? För får man inte oftast typ 2 av att ha ett ohälsosamt leverne? Visst har jag ätit en del godis i mina dar, men överlag så lever jag rätt hälsosamt.. Graviditetsdiabetes lägger sig väl efter graviditeten?

Tack för era inlägg! :)
  • Anonym

Jag är ledsen för segt svar.
    Jag har varit lite uppgiven och uppstressad på senaste. Tyvärr visade det sig att det var diabetes :(

Jag vill tacka alla som tog sig tid att hjälpa mig!

Nu gäller det att lära sig leva med det.....

KRAM till alla er snälla

Svar på tråden Konstant törstig!!