Konstant törstig!!
Anonym skrev 2012-03-05 16:37:39 följande:
Törstig har jag varit i nån månad men tidigare har det varit mest på kvällarna. Denna extrema törst kom först för ett par dagar sen. Framförallt igår och idag. Jag har fått en tid på onsdag för att göra blodprov.Ringde även vårdupplysningen och hon kunde väl inte säga så mycket annat än det ni har sagt här. Hon undrade också varför jag uteslöt diabetes och tyckte jag skulle testa asap. Det lät som att hon trodde att om det nu var något konstigt alls så skulle det vara diabetes.
Min maglänsla säger annat, men det återstår att se på onsdag.
Vad är det för skillnad på symptomen på typ 1 och typ 2 diabetes? Blir man törstig av båda? För får man inte oftast typ 2 av att ha ett ohälsosamt leverne? Visst har jag ätit en del godis i mina dar, men överlag så lever jag rätt hälsosamt.. Graviditetsdiabetes lägger sig väl efter graviditeten?
Tack för era inlägg! :)
Hur känner du dig idag? Är du ensam eller bor du med någon annan... jag tänker att om du skulle bli sämre snabbt.
Typ 1-diabetes var det man förr kallade barn -och ungdomsdiabetes och är en autoimmun sjukdom där kroppens immunförsvar tar kål på alla insulinproducerande celler.
Detta är en relativt snabb process och kräver sjukhusvård inom några dagar. Sen kan man ha lite insulinproducerande celler kvar i upp till ett år efter insjuknandet men man behöver alltid komplettera med insulin i sprutor/pennor och pump.
Symptom är extrem törst och stora urinmängder, yrsel, trötthet, kroppen får ingen näring eftersom det fattas insulin som behövs i den processen.
Efter ett tag börjar kroppen "äta upp" sig själv och det bildas kraftiga syror som gör att man kan börja lukta aceton i munnen, gör man det är man nära ett väldigt allvarligt tillstånd som kräver insulinbehandling väldigt snabbt.
Typ 2-diabetes är det som kallades åldersdiabetes förr och som du säger kan det bero på kraftig övervikt, fel kost för lite motion osv.
Här har man egen insulinproduktion men kroppen kan inte utnyttja den. Symptomen kan vara mer diffusa och vara längre innan man börjar misstänka att man är sjuk, men även här törst, stora urinmängder, trötthet.
Graviditetsdiabetes har jag inte så stor koll på.