Emeli skrev 2012-03-07 19:32:05 följande:
"............
Jag har svårt att förstå ts motiv till adoptionen. TS har en negativ bild av adopterade. Hennes (hans) erfarenheter är negativa. TS är rädd för sn och funktionshinder av olika slag. TS är rädd att inte räcka till för de barn hon redan har. Trots detta vill hon adoptera ett barn som dessutom har några år på nacken. Jag förstår som sagt inte motivet.
Nu verkar du inte bry dig om att fråga mig, som ts, personligen om vad jag anser men jag svarar dig som om du hade frågat det ändå.
Som jag har skrivit tidigare så anser jag att jag skulle vara naiv om jag inte ställde mig vissa frågor innan jag adopterade ett barn, eller valde att skaffa ett barn på biologisk väg heller för den delen. Att "skaffa barn" är ingenting man ska göra i en handvändning, tycker jag! Därför frågar jag frågor här på forumet och jag pratar med vänner och bekanta som har adopterat barn för att slutligen kunna fatta ett beslut hur jag vill göra. Jag kommer även att ha tusen frågor till utredarna och adotionsbyrån.
Du har missförstått mig om du tror att jag har en negativ bild av adopterade, för det har jag inte. Däremot har jag fler familjer i min omgivning vars adopterade barn har psykiska problem som kan härledas till deras ursprung och adoption (de känner sig oälskade, bortvalda och utanför trots att de har helt underbara föräldrar. Och trots att de borde vara trygga då de under största delen av sitt liv vuxit upp i en trygg miljö). Det är klart som sjutton att jag tänker på dessa barn och inte minst på deras föräldrar! Hur skulle jag själv reagera om jag adopterade ett barn som sedan ville ta sitt liv tex? Statistiken visar på en sak. Det är klart att jag inte kan blunda för det. Hade jag redan ett adopterat barn skulle jag (också) gärna vilja blunda för det faktum att de är överrepresenterade i vissa sammanhang där man helst inte vill ha sina barn. Jag hade tagit det för vad det är. Tänkt att det löser sig om och när vi kommer till problemet. Nu är det annorlunda. För nu har jag tre val. Jag är inte där. Behöver inte adoptera. Men jag vill veta ALLT innan jag väl gör det.
Sedan anklagar du mig för att vara rädd för SN och har det som ett argument "mot" mig som eventuell adoptivförälder. Jag måste fråga dig: Hur många föräldrar tror du
vill ha ett skadat barn? Varför tror du att så många föräldrar väljer att göra ultraljud, ta KUB-test och NUPP-test eller göra fostervattensprov? Jo, för att kolla att barnet de bär inte har några skador och därefter bestämma om de ska ta abort eller förbereda sig inför ett helt nytt liv med ett handikappat eller skadat barn. Jag kan inte se det logiska i att bli anklagad för att man i första hand inte vill ha ett SN barn. Faktiskt. Jag tror att det är en process att slutligen välja ett SN barn och jag tror inte att det är så många föräldrars förstahandsval att få ett sådant barn. Det är nog snarare något som växer fram. Att ta emot ett SN barn kräver dessutom en större beredskap, någonting som alla föräldrar kanske inte har.
Motivet till att skaffa barn är nog samma för mig som för dig. Och jag vet att jag är, och alltid kommer att vara, en alldeles fantastisk mamma till mina barn oavsett vad du tycker. Försök att se saker lite nyanserat. Livet blir så mycket lättare då!