• strangeryoutwo

Gravidförsäkring?

Är det något man bör ha? Eller räcker det med en gratis försäkring? Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Gravidförsäkring?
  • strangeryoutwo
    Nina 566 skrev 2012-03-05 18:29:09 följande:

Jag hade den där gratisvarianten från Trygghansa.

Är olika gravidförsäkringar olika bra? Jag har mina övriga försäkringar i if.
  • Piano

Jag tecknade gravidförsäkring idag! Valde trygghansas eftersom det är där jag har mina andra försäkringar, vi valde oxå att inte ta den som är gratis eftersom det ingår mer och känns tryggare. Jag kollade på gravidforsakring.se oxå där man kan jämföra olika försäkringar.

• Mercurialis

Jag har haft en betalgravidförsäkring båda gångerna och det har betalat sig flera gånger om, eftersom jag har fött prematura och tillväxthämmade barn, som har legat på neonatal efter födseln. Snabbt och enkelt att få ersättning från försäkringsbolaget, bara ett telefonsamtal.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • IdaVasterflo

Jag är gravid i vecka 14 och har just tecknat gravidförsäkring plus ( den som kostar) via länsförsäkringar. Hade gravidförsäkring när jag väntade mina tvillingar. En gratis gravidförsäkring täcker oftast mamman, medan den man betalar för även täcker barnet som en förlängd barnförsäkring som gäller redan innan barnet är fött. När mina tvillingflickor dog efter födseln i vecka 35 så fick vi ca 30000 från försäkringsbolaget. Det täckte alla kostnader för begravning och gravsten och jag är väldigt tacksam över att vi fick de pengarna, annars hade vi inte haft råd med omkostnaderna. Och det som blev över skänkte vi till lilla barnets fond. Min mamma förlorade sitt första barn vid födseln och hon har sagt att hon önskade att det funnits en sådan försäkring då, för de fick i princip köpa den billigaste stenen osv.. Alla försäkringar känns ju lite som att man planerar att det värsta ska hända. Men så är det ju inte riktigt ändå. Man försäkrar sig bara så att OM något händer så har man lite hjälp. Gravidförsäkringen täcker ju också upp för vissa mediciner och behandling ifall barnet skulle födas med någon slags sjukdom eller komplikation. En förlängd barnförsäkring helt enkelt.

• Helena Samuelsson

Hej jag heter Helena och jobbar idag på Trygg-Hansa. Det finns ofta två varianter av gravidförsäkringar. Den ena försäkringen har ett mindre skydd och är oftast kostnadsfri. Sedan finns det ofta en försäkring som har ett mer utökat skydd och ofta kostar lite. Det är svårt att ge en rekommendation men det viktiga är att man själv frågar sig vilken typ av försäkring som man vill teckna och vilken som passar just ert behov bäst. I de utökade försäkringarna ingår ofta en sjukförsäkring för barnet och en utökad försäkring för mamman. Den utökade försäkringen (den som kostar) har ofta ett skydd som även täcker förlossningskomplikationer. Hoppas detta hjälper dig lite i dina tankar kring gravidförsäkringar. Ha en trevlig dag. Med vänliga hälsningar Helena

Svar på tråden Gravidförsäkring?