• Amy27

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Jag har haft appen ett tag men blev aldrig riktigt engagerad eftersom jag inte fattade riktigt.
    Ni kanske kan hjälpa mig?

Om den säger att jag ska äta 1500 kcal om dagen tex och så har "förbrukar" jag 600. Sen tränar jag och gör av med 200, när jag skriver in det har jag då 1100 kcal att "använda". Men borde det ändå inte vara 900?
    Eller ska jag kanske inte stirra mig blind på siffrorna så länge jag inte äter alldeles för lite?
    Hur gör ni förresten när ngn maträtt inte finns med på listan?

• Amy27

Jenna Dark: nej, födde för snart 11 mån och har försökt ta tag i vikten innan men gav upp snabbt.
    Så nu testar jag detta, gillar inte att gå hungrig och detta har jag hållit mig mätt på.
    Väger 93 nu, vägde 82 innan graviditeten och skulle helst vilja gå ner till min trivselvikt som är runt 65 kg.

Förresten jag brukar äta ett slags nötbröd till frukost ( det är egentligen lchf men det är svingott å mättande) och görs på 1 dl mandelmjöl, 1 ägg, 25 g smör och lite salt.
    Hur ska jag enklast räkna ut hur mkt kcal det blir? Jag suger på matte och allting är ju per 100. Som mjölet tex är 9 kcal per 100 gr.... Hur räknar jag ut vad 1 dl blir??
    Någon vänlig själ som kan räkna ut det åt mig? Alltså hela brödet.....

• Amy27

Jag är kaffe och tederickare av stora mått. Finns inget godare än en stor kopp kaffe på morgonen eller en stor kopp te på kvällen.

Lägger ni in kaffe för sig, mjölk för sig och så sockret? Eller kan man ta kaffe med mjölk plus sockret?
    Tar man det var för sig blir det mindre kcal. Konstigt.

Å så teet då? Är det några kcal där eller är det smaksatt vatten bara?

Ja, jag är novis.....

• Amy27

Makrame: det beror ju lite på vilken volym det är. Alltså står det kcal per 1 dl eller kcal per glas.
    Enklast är väl att ta det som är i dl å så använder du dl måttet till att hälla upp vinet. Då vet du ju exakt mått i fortsättningen också.
    Det kanske känns lite fånigt att måtta hur mkt dl det är i ett vinglas men det får man ta.

• Amy27

Jag väger mig en gång i veckan. Just av den anledningen att skulle vågen visa plus när jag varit duktig skulle jag bli alldeles för besviken. :-/

• Amy27

Brukar ni ha kalorier "över" i slutet på dan? Igår var jag ute hela dagen, var ju så grymt fint väder. Lång promenad i normal takt med barnvagnen, en l

• Amy27

Sabla telefon!

......en likadan med vovven fast i rask takt och sen en extra lång promenad framåt kvällen med mamma. Jag tror vi gick runt hela samhället.
    Jag åt lite chips (ugnsbakade), choklad och drack ett glas cider (alkoholfritt) på kvällen och hade ändå kalorier kvar. Jag hade ätit tre mål mat och mellanmål.

Kan det påverka viktminskningen negativt? Kroppen kan väl inte ställa sig i "svältläge" om jag äter bra och känner mig mätt?

• Amy27

Makrame: det brukar ju vara att man går ner mkt i början eftersom det mesta är vatten. Sen ammar du ju också och det kan ju göra att du tappar mer.
    Men är du orolig tycker jag absolut att du ska ta det lugnt och minska på hur mkt du ska gå ner per vecka.

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!