Inlägg från: MaDDelicious |Visa alla inlägg
  • MaDDelicious

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Halloj! Här hoppar jag in. Kom igång ordentligt med träning och kost (shapemeup) den 24 feb och det har nu gått två veckor. (bilder kan ni se här - http://maddielane.blogg.se)

tips på toppenfrukost (fått den av min PT)

1,5 dl Naturell yoghurt lätt
    1 dl Frysta Jordgubbar/Bär
    1/2 Banan
    1 msk blandade frön (sol, lin &  pumpafrön)
    1 rått ägg

Mixa & underbaaart god!

Tro mig jag fick panik innan pga det råa ägget, men det märks inte ens av! GRYMT god & proteinrik!         

• MaDDelicious
    Makrame skrev 2012-03-11 20:40:06 följande:
    Det måste testas! :) Hur lägger du in den drinken i shapeup?

Ta varje sak för sig så bli cirkeln rätt!
  • MaDDelicious
    mrsIce skrev 2012-03-11 20:44:59 följande:
    Vill bara önska er alla lycka till! En vän till mig gick ner dryga 30 kg mha appen (och självklart hård disciplin och mkt träning)!

Gu va kul! På hur länge då?
  • MaDDelicious
    mrsIce skrev 2012-03-11 21:19:55 följande:
    MaD: Är lite osäker, hon har gått dryga 50 kg sen slutet av 2008-sommaren 2011. Men runt 10 månader eller ngt kanske?

O jäklar! Grymt jobbat! har hon ngn blogg?
  • MaDDelicious
    Amy27 skrev 2012-03-12 00:07:33 följande:
    Sabla telefon!

......en likadan med vovven fast i rask takt och sen en extra lång promenad framåt kvällen med mamma. Jag tror vi gick runt hela samhället.
    Jag åt lite chips (ugnsbakade), choklad och drack ett glas cider (alkoholfritt) på kvällen och hade ändå kalorier kvar. Jag hade ätit tre mål mat och mellanmål.

Kan det påverka viktminskningen negativt? Kroppen kan väl inte ställa sig i "svältläge" om jag äter bra och känner mig mätt?

Något som min PT lärt mig är att vi gör av med ca 16-1700 kcal/dag men att 2000 rekomenderas om man rör sig mycket. Så även om du har ca 400 kcal kvar så är det ingen fara. Jag ligger nästan dagligen på 3-400 kcal under varje dag plus de jag förbrukar genom träningen(tränar 5-6 ggr/v á 2 h) men ligger ändå inte i svältläge. Dock är detta helt individuellt. Har du ca 400 kcal kvar så ska du bara äta utav dom OM du är hungrig, inte för att du har kcal kvar. Unna dig chips å liknande men bara ibland. Välj hellre något med samma kcal-värde men med annan fördelning utav näringsämnen. Ex avocado, nötter som är betydligt mkt bättre än chips, trots kanske samma värde. Detsamma gäller lightläsk som har 0 kcal. Såklart kan du dricka det utan att det påvärkar vikten, men samtidigt - VAD är det i lightläsk?

Vill du bara bli smal, eller vill du nå en hälsosamvikt där både in och utsida mår bra! :D 

KRAM!
  • MaDDelicious
    bonsai skrev 2012-03-12 18:15:14 följande:
    Välkomna alla nya! Kul med så många nya kämpare! Jag använder shapeup för att jag såg den i "gå ner i vikt utan diet" tråden och den passar mina behov. Den är gratis, lätt att förstå, på svenska o jag vill ha koll på mina kalorier o vikten! Möjligt att det finns andra bra eller bättre appar men jag nöjer mig med den här så länge jag som sagt är nöjd!

Hur gick det idag? Nyfiken =)
  • MaDDelicious
    theea skrev 2012-03-13 08:43:09 följande:
    Hej hoppar också in här om det är okej. Började med shapeup för en vecka sen idag. Skulle ha vägt mig idag men fick min mens i morse, och brukar alltid lägga på mig ett par kg. Väger just nu 68 och har som första mål 60, och ska gå ner 1 kg i veckan. Tränar zumba och powerwalk varje dag. Sen promenader med hunden i skogen. 

Tycker ni alla är så duktiga, så jag är jätte taggad att gå ner nu Glad 

Gud vad kul! Välkommen!

Tjejer: Har ni bloggar så kan vi följa varandra? Jag uppdaterar flera gånger / dag och har lagt in startbilder och resultat efter 2 veckor! Kolla in vettja och glöm inte kommentera med en länk till din blogg också! maddielane.blogg.se

• MaDDelicious
    bonsai skrev 2012-03-12 18:15:14 följande:
    Välkomna alla nya! Kul med så många nya kämpare! Jag använder shapeup för att jag såg den i "gå ner i vikt utan diet" tråden och den passar mina behov. Den är gratis, lätt att förstå, på svenska o jag vill ha koll på mina kalorier o vikten! Möjligt att det finns andra bra eller bättre appar men jag nöjer mig med den här så länge jag som sagt är nöjd!

Åh hatar vågar! Klart du har gått ner och absolut om du följt shapeup! Jag är sååå pirrig inför första vägningen den 23 Mars. Då har jag tränat satan och ätit rätt i en månad! Min pt väger mig varje vecka men jag tittar inte och vet inte hur det har gått. Ska bli så jäkla spännande! Dock säger PT: n att jag har fantastiska siffror! Undrar om vi har samma defination utav FANTASTISKA siffror :D Jag hoppas ju liksom på 28.8 Kg Minus redan :D
  • MaDDelicious

En sak ni ska tänka på med appen är att bär ni lägger upp träningen, ex 30 min promenad så visar den alltid oavsett dina inställningar vad en vältränad man gör av med! Så när ni lägger upp er träning ta det värdet ni får och dra bort 1/3 av kcal o lägg till resultatet utv dina förbrukade kcal på egna kcal! Annars är det stor risk att ni tror att ni gjort av med mer än ni har och därför tror att ni kan äta mer! När jag fick veta detta blev det är jävla förändring!! En tanke bara :)

• MaDDelicious

Mango & Kesella Hallon = Stor favorit! Toppa med solrosfrön eller pumpakärnor!

• MaDDelicious
    Jenna Dark skrev 2012-03-13 16:03:34 följande:
    Hur fick du veta detta? Vad surt, då har jag alltså gjort fel hela tiden. Var står det att de har räknat efter hur en vältränad man bränner kalorier???!?
    Ett ex är att om du tränar löp/gång på löpband á 15 min och springer intervaller, dvs 1 min 6,5 km/h & 1 min 9,5 km/h (varannan min) så bränner du 150 kcal ca. Det är väldigt mycket, men pga att du tränar intervaller så både ökar/minskar pulsen. Därför förbränner du mer än om du ex går på 6,5 km/h. Ändå säger ShapeUp att du bränner 212 kcal vid en hastighet utav 6,5 km/h i 15 min. Om du tar bort 1/3 av det så blir det ca 150, vilket stämmer. De nya maskinerna på gymmet räknar väldigt exakt 150 +/- 10 och detsamma gäller kcal-klockan jag använder. Pratade därför med min PT och hon bekräftade detta. Dessutom är det alltid ett PLUS att dra bort 1/3 då du inte RISKERAR att unna dig för mycket!

Ex: Du har tränat 15 min på 6,5 km/h och skriver in det i shapeup som då ger dig 212 kcal till godo där du kan äta något extra. drar du däremot bort 1/3 av 212 kcal så kommer du inte med allra största säkerhet att äta över ditt dagliga kcal-intag! =)

Hoppas jag inte gjorde er förvirrade!     
  • MaDDelicious
    bonsai skrev 2012-03-14 17:39:56 följande:
    Hej! Kul att alla går ner så fint! Bra tips med kalorierna vid träning! Här är vågen fortfarande som den är.. Har dock efter många vägningar fått samma resultat som förra vägningen så det verkar inte gå uppåt i alla fall! Har ställt om från 0.8-0.9 kg vikt nedgång per vecka för ett snabbare resultat! Jag får nu äta strax över 1200 kalorier, minns inte exakt. Vad händer om man inte får i sig alla kalorier under en dag?
    Alltså det spelar ingen roll vad jag väljer att gå ner/v i min app för antalet kcal ändras inte.. Är det fel på min app? 

• MaDDelicious
    Jenna Dark skrev 2012-03-14 20:52:04 följande:
    Det brukar ändras i takt med att man registrerar ny vikt, iaf för mig.
    Men för att minska 1 kg /v ska jag äta 2000 kcal/dag.. mycket kanske? 

• MaDDelicious
    Amy27 skrev 2012-03-14 21:24:46 följande:
    Idag är jag nöjd!
    Har gått massor och nu belönar jag mig med en latte från min Tassimo. :)
    Jag har ätit bra, är mätt och har fort lite kcal kvar.
    Det som jag är mest stolt över är att jag vid fikat med kompisen idag tog kaffe och ett äpple! Ingen bakelse eller ngt annat sött.
    Löjligt kanske men jag är grymt stolt över mig själv! Med tanke på vilken socker junkie jag vanligtvis är så är det stort. :)
    Det ska du vara! GRYMT!

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!