• Dolliver

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Upptäckte appen för en vecka sen, köpte direkt en månads abonnemang och är kanonnöjd hittills! Har aldrig haft så mkt koll på just kalorier (tycker det varit så klyddigt att räkna, väga, osv), men denna appen gör ju allt så otroligt enkelt!

Enda problemet för mig är att jag har svårt att få i mig alla kalorierna, på kvällen har jag ofta bara kommit upp till halva dagsdosen och "måste" trycka i mig lite extra. Har ni nått tips på kaloririka, men samtidigt nyttiga och ganska små portioner, så tipsa mig gärna!

Jag har varit usel på att träna innan, men har nu satt igång med wiiet där hemma. En halvtimme om dagen, lite blandat med yoga, boxning, step, osv. Vill inte gå ut för hårt i början för då lägger jag bara av, plus att jag inte kan bränna för mkt kalorier då jag ju har svårt att få i mig så som det är nu.

Kan vi inte tipsa varandra lite om bra mellanmål/frukostar/middagar, samt kalorier? Jag har lite torka i tankeverkstaden för tillfället..

• Dolliver
    Jenna Dark skrev 2012-03-06 12:08:05 följande:
     tipsar om kesella med smak _HALLON!!! mmm-  (eller om man vill dra ner på kalorierna kan man blanda i funlight i naturell)
    Käkar ungefär en halv burk till mellis om jag inte är så sugen på sött eller hungrig men måste fylla på kaloriförrådet, och en hel burk till fikat istället för bullar och sånt.  
    Den är sååå god!!

På helgen när jag vill äta lite mer och gottigt så tar jag lite kalorisnålare youghurt (gärna vanilj) eller kesella och blandar i frysta bär - såååå gott! Grönsaker med dippa är också en favorit, då är det i princip bara dippan som ger kalorierna.

Vad äter ni till frukost? Och hur fördelar ni kalorierna, på ett ungefär, över dagen?
  • Dolliver
    Amy27 skrev 2012-03-07 21:33:17 följande:
    Har ni betal eller gratisversionen?
    Vad kostar det?
    Jag har precis upptäckt shapeup och tog därför bara en månad betal att börja med - det kostade 49:-, men det blir billigare ju längre period man väljer.

Kul att höra framgångsrika historier! Jag använder shapeup mest i mobilen, tycker det är så smidigt att lägga in och då jag är en tråkig rutinmänniska som sällan byter ut mina måltider så är det lätt att kopiera föregående dags frukost/lunch/kvällsmellanmål!

Man lär sig ganska snabbt angående mängd & kalorier, är rätt intressant då man haft noll koll på detta innan.

Har ni satt upp den totala mängden kg ni vill gå ner eller har ni satt delmål? Jag har satt 4kg till att börja med, vill gå ner 20kg totalt, men jag tar babysteps för att få in rutinerna så bra som möjligt.
    Känner mig själv och om jag gör för stora förändringar så ökar det riskerna för att misslyckas och därmed leda till avhopp.
    Tex så har jag inte tränat/promenerat/etc på över fyra år och därför startar jag lite lätt med wiiet en halvtimme om dagen. Nu har jag visserligen inte wiiat på två dagar, men har istället varit aktiv på andra vis.

Äger ingen fungerande våg (triggar mig på fel sätt) så jag kör med måttbandet och midjemåttet i byxorna
  • Dolliver

Just det här med att upptäcka hur många kalorier något innehåller, tycker det är jätteintressant och vissa grejer "visste" jag på ett ungefär, andra får jag dåndimpen av att inse faktan av kaloriinnehåll och i vissa fall blir jag positivt överraskad med att det innehöll färre än vad jag trott!

Igår blev vi bjudna på pizza här på jobbet och innan jag tackade ja, gick jag in på shapup för att kolla upp... Eftersom jag äter ganska små portioner så tänkte jag att jag kanske skulle klara mig. 1/4 pizza blev 415kalorier, alltså faktiskt ganska okej (mina luncher brukar ligga på ca 400kcal) - men tänk om man ätit en hel?! Jisses vilken kaloribomb - hela dagsbehovet täckt vid en måltid!!

Ett tips för att få "ner" kalorierna och kunna äta mer - jag äter ICAs tunna knäckebröd, 2st, påminner om delikatess, men har färre kcal. Äter bara ur "tunna skivors" påläggssortiment, har mycket grönsaker på knäckebröden för att "fylla ut" och en klick ananaskeso för att verkligen bli mätt. Min frukost ligger totalt på mellan 180-250 kcal och då känner jag mig mätt & belåten! Behöver jag extra proteiner äter jag 1-2 ägg.

Har nu hållit på sen den 29/2, lite mer än en vecka alltså och minskningen ligger på 1,5kg (hade visst då en våg, wiiet tar ju i kg också och jag har bara haft koll på BMI:et innan.. ) - helt ok! Jag kommer troligtvis uppgradera till 3 månaders abonnemang sen, för jag är toknöjd med shapeup!

• Dolliver
    bonsai skrev 2012-03-08 21:46:50 följande:
    Jag unnar mig varje helg. Jag spinnar bara extra mkt så att jag kan äta allt gott! Tack:)
    Visst är det bra att se så "svart på vitt" att om jag tränar si och så mkt så kan jag äta det och det.

Ikväll blir det lite extra träning för mig med - har några bitar marabou mörkt mintchoklad som väntar i kylen!
  • Dolliver
    Amy27 skrev 2012-03-09 10:37:35 följande:
    Jag är kaffe och tederickare av stora mått. Finns inget godare än en stor kopp kaffe på morgonen eller en stor kopp te på kvällen.

Lägger ni in kaffe för sig, mjölk för sig och så sockret? Eller kan man ta kaffe med mjölk plus sockret?
    Tar man det var för sig blir det mindre kcal. Konstigt.

Å så teet då? Är det några kcal där eller är det smaksatt vatten bara?

Ja, jag är novis.....
    Nu vet jag ju inte om du har gratisversionen eller betal. I betal har jag iaf lagt in kaffe & mjölk som en gemensam "måltid" för att slippa lägga till produkterna en och en. Skulle det vara en ändring på dl så ändrar jag det när jag lägger till "måltiden" i dagens kalori. Jag har gjort likadant med favoritmackan, favoritmåltiden, osv - lätt att bara behöva lägga in en sak.

Nu höftar jag iof ganska ofta med måtten, tex kaffet kan vara mellan 2-3dl + 0,5-0,75dl mjölk och det orkar jag inte ändra var gång.

Har du betal kan du även lägga in egna produkter om nu kaloriantalet inte stämmer på det som redan finns i registret. Himla smart funktion!
  • Dolliver
    neontiger77 skrev 2012-03-09 12:10:06 följande:
    fniss ja läste vi som går ner i vikt med ketchup har glömt ta på mig glasögonen kom ja på XD. hahaha
    Ååh fyy, örk och blä! DET hade dock varit en diet min son gärna gått på! Han har ketchup till ALLT (om han själv får bestämma och vi inte gömt undan ketchupflaskan...)
  • Dolliver
    mrsIce skrev 2012-03-11 21:19:55 följande:
    MaD: Är lite osäker, hon har gått dryga 50 kg sen slutet av 2008-sommaren 2011. Men runt 10 månader eller ngt kanske?
    Vad inspirerande att höra! Kan du inte hojta till henne att kika in i tråden

Vad kul att vi börjar bli en hel del fighters härinne!

Helgen avlöpte väl för min del, avnjöt både en bit prinsesstårta och ett par Oreos utan att skrida över kaloriintaget.

En sak som jag tycker fungerar riktigt bra med shapeup är just att jag får i mig alla mina mål. Är annars en riktig slarvpotta med att hoppa över mellanmål och bara äta 2-3ggr per dag och det är på tok för lite. Eftersom jag är otroligt fäst vid min telefon och har den nära mig under dygnets alla timmar, så är det så lätt att använda shapeup och fylla i alla uppgifter, nästan lite roligt

Hittills har jag gått ner 2kg, på 1½ vecka, och det kan man inte vara annat än nöjd över! Men mest nöjd är jag över att kommit igång, att få mer koll på intaget samt att träningen tagit vid mer.
  • Dolliver

Jag är fortf på, minus 3,8 kg sen tre veckor tillbaka. Jag är kanonnöjd!

Det jag verkligen, verkligen gillar med shapeup är ju just att man får äta allt. För mig funkar det inte att förbjuda, då klarar jag mig i max 3-4 dagar och sen är det kört.

Jag har levt med diverse olika dieter sen jag var 5 (!) år gammal - och på det stora hela så har det endast gett mig fler kilon i slutändan, mer dåligt samvete, kass självkänsla och en stor portion ångest.

För några år sen, efter en GBP-operation, beslöt jag mig för att lägga ner allt vad dieter och bantningskurer är.
    När jag vill gå ner i vikt så ställer jag mig alltid frågan "Är detta något jag kan äta/leva med i resten av mitt liv?". Och med shapeup är ju svaret "JA!". För det kan jag ju. Jag kan äta allt, resten av mitt liv, och ändå gå ner i vikt. Ekvationen är sluten.

En annan sak med vägen till en sundare livsstil, som jag tror är superviktig, är att man börjar med babysteps. Små mål och små förändringar. Om man sätter upp stora mål och gör den totala förändringen direkt så är det mer bäddat för ett misslyckande och man blir så attans besviken och tenderar till att ge upp.

Mina punkter i starten var först och främst att börja med att få i mig minst fem mål om dagen - det har tagit mig ca 2½ år - men äntligen äter jag både frukost, lunch & middag samt två-tre mellanmål. Och är därmed sällan hungrig eller sugen på annat (förutom vid PMS...).
    Andra punkten var att byta ut ett par saker i taget till nyttigare alternativ, Först ljust bröd mot mörkt och sen vidare mot knäckebröd. Fetmjölk till mellanmjölk. Och så vidare. Små steg.

Jag har inte tränat på herrans massa år och avskyr både badet, gymmet och att promenera. Men jag älskar TV-spel och är en tävlingsmänniska rakt igenom. Och ja, då är ju Wii perfekt för mig. Lite tyngder på armar & ben för att få in lite extra styrka och sen är det bara att börja med 10-15 minuter de första gångerna och öka upp i liten skala.

Jämför aldrig med andras kost eller träning, det är så olika vad som passar från person till person och kan just du klara dig på GI/LCHF/WW i resten av ditt liv - så varsågod och grattis, det är högst imponerande tycker jag!

• Dolliver
    eliten skrev 2012-03-19 17:02:23 följande:
    Idag har jag köpt ett attractband och en step up- maskin för att nå mitt mål till sommaren!
    Fråga från en okunnig - vad är ett "attractband" och hur använder du det i träning?

Ser att vi är några som tränar hemma - har ni några tips att komma med? Jag tränar som sagt på wiiet, men skulle vilja ha lite annat att byta med ibland, lite "vardagstips" från hemmet liksom
  • Dolliver
    Jenna Dark skrev 2012-03-20 13:41:27 följande:
    ok, svarar på mitt egna inlägg..det var den sidan...finns ingen annan...verkar rätt bra, men hur går det för er?
    jag räknar på...vågar dock inte väga mig eftersom jag fått för mig att magen putar ut...jag ammar på heltid men går inte ner mer av det då det tydligen blivit "standard" i min nya livsstil.

Dolliver: ursäkta min okunnighet men får man ens banta efter en GBP-operation? jag trodde att man gick ner automatiskt....måste fråga dig när jag ändå håller på...var du lika hungrig och sugen efter operationen eller gick det över i samband med operationen? Jag satt och tänkte lite på det där då jag förstått att det hjälpt många, men hur mycket blir man hjälpt om hungern och suget inte går över?!?!?
    Du kanske inte kan svara för alla, men hur har det gått  för dig?  
    Du har helt rätt för dig att man inte ska banta efter en GBP-op. Jag har därför höjt kalorivärdet samt ökat proteinintaget på shapeup. För mig handlar det mer om att få in bra rutiner och en hälsosam kost, inte bantning .
    Operationen tar inte bort sug eller hungerskänslor - däremot kan du inte äta lika mkt längre och därmed blir det lättare att hålla sig till mindre portioner. Man får mao kämpa ganska mycket trots operation - jag brukar säga att själva operationen är bara en kickstart för att ett hälsosammare liv - kämpa får man göra som innan. Jag ångrar inte min operation, men den gav mig inte vad jag hade förväntat. Jag har gått ner 40kg och har 15-20kg kvar, men har stått still det senaste året.
    Nu har jag en massa andra mat- & psykproblematik bakom mig, så jag är kanske inte den genomsnittlige patienten att jämföras med i heller.
    Reultatet skiljer sig mycket från den ene opade till den andre. Jag håller i en skånegrupp där vi är närmare 200 opade och det skiljer enormt bland resultaten. Dock är de flesta eniga om att operationen var rätt, men vissa får kämpa mer, andra mindre. Vissa får problem med psyket, bla då sinnet inte hänger med i viktnedgången och andra får problem med hängande mage, lår och tuttar.
    Ska man göra denna operation ska man vara väl förberedd innan, för att veta vad man ger sig in på och helst ska man ha någon form utav samtals-/läkarkontakt för att ha en fot inne i vården även efter operationen - anser jag.

Jag är glad att jag hittat shapeup och allt vad den ger mig. Jag vill ha kontroll på matintaget igen, äta nyttigare, träna mer och ändå få i mig allt jag ska samt gå ner mer i vikt. Men att gå ner i vikt är inte prio ett längre - det är bonusen som följer på allt det andra!
  • Dolliver

Gud vad duktiga alla är - oavsett sjukdomar, kalaslockande kakor, chokladbrist, etc, så tycker jag att alla här verkar vara riktiga fighters! Att erkänna ett problem, att våga skriva om att man fallit - det är strongt och det är först efter ett erkännande som man kan ta tag i saken och börja om igen, lära sig av sina misstag.

Igår hade jag ett riktigt genombrott, jag är så stolt så jag spricker väl snart.. Var på ett Fuego-pass på Friskis & svettis och jag klarade att hänga med hela timmen! Har inte dansat sen jag var i 18-års-åldern (är snart 33), då jag gick på aerobic tre-fyra ggr i veckan. Har velat gå jättelänge, men inte vågat visa mig bland andra. Igår var det svägerskan som lockade med mig och jag ska definitivt gå fler ggr! Shit, vad kul det var! Och man var så upptagen med att försöka hänga med i alla steg och svängar så där fanns inte tid att spana in andra - vilket ju var det jag var rädd för, att folk skulle glo på "elefanten på dansgolvet"..

Blir vägning ikväll tror jag, lite spänd då jag inte var särskilt duktig på kaloriräkningen under helgen, hade kalas för tre av barnen och ja, jag bakar ju. En hel del. *suck* Och gott är det. Meeeeen, det blir bara att ta tag i saken igen!!

• Dolliver
    LinnV skrev 2012-04-04 09:00:24 följande:
    Jag tror jag tar en paus med kalori räkning. Vi ska åka bort idag i 5 dagar och bo hos min moster! Kommer tänka på vad jag äter och hur mycket men kan inte räkna med att alla ska äta annan mat för att jag vill, vi blir 9 personer där över helgen..
    Tror det är en bra idé! Jag gör också så om vi ska bort på något speciellt och jag anser att det är sunt att även kunna släppa kaloriräkningen ett tag (men ändå tänka på hur och vad man äter) eftersom det inte blir mycket bättre av att det blir en fix idé. Är man sjuk, ska bort eller annat speciellt så är det helt ok att inte räkna. Tycker jag.

Synd om er som fortf är sjuka, inget kul alls och det blir så motigt med mat & träning. Hoppas ett härligt vårväder drar över oss, ger mer energi och ser till att alla baskelusker försvinner dit pepparn växer!

Jag tränade ju Fuego för första gången i måndags... och jag trodde ju för tusan att man skulle bli "belönad" när man varit så duktig.. Men nädå, här kom träningsvärken som ett brev (läs: fet räkning) på posten. Jisses vad jag har ONT! Det värker fan i varenda liten muskel, från öronens fäste ner till lilltån. Men visst, det är samtidigt en skön känsla eftersom jag vet att det är utav något bra.

Om jag inte hinner inom tråden de närmsta dagarna så önskar jag nu er alla en riktigt GLAD PÅSK!
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!