Inlägg från: chokladbollen |Visa alla inlägg
  • chokladbollen

Vi som går ner i vikt med shapeup!

kör också shapeup

Har precis börjat och behöver "lära" mig äta bra mat och låta bli allt övrigt. Kanske kan detta ge mig en extra puff i rätt riktning när man ser hur mycket allt onödigt ätande verkligen "kostar"

Men jag tycker man får äta så lite, finns inte en chans att detta kommer funka för mig om jag bara får äta 1300/dag så jag tänker lägga mig på 1800/dag bara för att få gröna staplar varje dag, för att få motivation att vilja fortsätta. Ger det några veckor och utvärderar sen hur det går Det gör inget om det går sakta, utan det viktiga är att det går neråt, jag har bara max 5kg att bli av med och då gör det inget om det tar lite tid, bara dom försvinner och jag inte tröttnar.

• chokladbollen
    bonsai skrev 2012-03-07 18:08:30 följande:
    Vad säger appen att du ska äta varje dag i kalorier? För om du äter 500 kalorier mer varje dag än appen säger så går du nog inte ner någonting. Du kan ju ändra så att ditt mål per vecka blir lägre, då får du ju äta fler kalorier. Ta också bort så mkt fett som möjligt för då får du äta fler kalorier av andra saker. Man blir ju lite hungrigare eftersom man också krymper magsäcken. Kämpa på! Det kommer att gå bra!
    Visste inte ens om den:) får väl kolla in den kanske! Får se hur mkt tid jag har över med fl o fb o allt! Haha!
    Om jag vill gå ner 0,5/v får jag äta 1381/dag. Det är ju pyttelite tycker jag. Måste ju bli mätt också....annars kommer detta inte funka.  Har läst någonstans att man inte ska ligga under 1600/dag typ..att normalt så behöver man 2000/dag och om jag äter 1800 så borde jag stå still i vikt, alternativt minska lite fast sakta.
  • chokladbollen

Jag har sen jul hamnat i ett trist äta massa skit beteende och det är först och främst det jag vill bli av med, och detta kanske kan hjälpa mig när jag ser vad allt onödigt ätande verkligen kostar... Kan jag bara få bort allt crap så tror jag vikten kommer sjunka lite också, och gör den inte det så tar jag tag i det senare. Men det viktigaste först, min ovana att vilja äta så fort jag blir uttråkad.

• chokladbollen

Jag har runt 5 kg att gå ner bara... Gillar att vara mätt och tror jag äter lite för stora portioner, så där kan jag också kapa lite kalorier mera sallad på tallriken helt enkelt.

• chokladbollen
    bonsai skrev 2012-03-07 20:43:36 följande:
    Det var det jag misstänkte! Ät tex hårt bröd i stället för mjukt till frukost så får du äta fler smörgåsar, mer sallad som du själv sa, det gäller ju att hitta balansen. Skönt med bara 5 kg! Tänk om jag hade skärpt mig redan då! Då hade man inte suttit här nu..
    Ja, visst är det skönt med bara 5kg, men jag har "försökt" gå ner dom i några år nu........Trivdes som bäst med min vikt för 5 år sen, och sen dess har jag sakta gått upp dessa kilon, vill tillbaka dit jag var för 5 år sen igen.
  • chokladbollen
    Amy27 skrev 2012-03-07 21:33:17 följande:
    Har ni betal eller gratisversionen?
    Vad kostar det?
    Jag har gratisvarianten, vet inte vad det kostar att betala
  • chokladbollen

Märker hur små saker man inte tänker på ger mycket mera kalorier än jag trott. Bara en msk grädde i omeletten... Nog vet jag att grädde är fett, men man tänker inte på att en msk grädde ger lika mycket kalorier som en skiva knäckebröd.....

• chokladbollen
    bonsai skrev 2012-03-08 15:55:03 följande:
    Precis! Eller när jag drack 1,5 dl juice vilket var 79 kcal!!! Mot ett och ett halvt glas lätt mjölk som blir 3!!! Kcal! Snacka om skillnad!
    Ja, nog blir man medveten om sina mindre bra val

Tänker köra stenhårt med appen nu ett tag, sen tror jag man lär sig vad en normal portion är, vad man kan äta och vad man bör välja istället. Sen när vanan sitter och man märker resultat så kan vara lite mera slapp med att regga allt
  • chokladbollen

Knäckebröd med minikeso och örtsalt på är supergott har jag upptäckt Och jag får två knäckeskivor för samma kalorier som en skiva mjukt bröd, och lättlurad som jag är så tycker jag att jag bli mättare på två knäckisar bara för att det ser mera ut

• chokladbollen

Här går det sakta men åt rätt håll, vågen visar 100g ner, inte mycket men huvudsaken att det går neråt

• chokladbollen

Jag gillar detta mer än LCHF också för att inget är förbjudet, jag kan erkänna att jag äter choklad nästan varje dag men ser till att det ryms inom min kalori budget. Kanske inte helt optimalt men jag vet hur jag blir om jag förbjuder nåt, då slutar det alltid med katastrof. På detta sättet lär jag mig att äta med måtta, bättre med litegrann varje dag än att vräka i sig massor helt utan kontroll. Visst underhåller jag mitt godissug men det gör mig lugn och avslappnad att veta att jag kan ta en liten chokladbit om jag i övrigt gör bra val.

• chokladbollen
    Amy27 skrev 2012-03-14 21:24:46 följande:
    Idag är jag nöjd!
    Har gått massor och nu belönar jag mig med en latte från min Tassimo. :)
    Jag har ätit bra, är mätt och har fort lite kcal kvar.
    Det som jag är mest stolt över är att jag vid fikat med kompisen idag tog kaffe och ett äpple! Ingen bakelse eller ngt annat sött.
    Löjligt kanske men jag är grymt stolt över mig själv! Med tanke på vilken socker junkie jag vanligtvis är så är det stort. :)
    bra jobbat
  • chokladbollen

När jag åt LCHF kännde jag mig alltid så tung i kroppen, nu känner jag mig mycket lättare. Jag äter ungefär 30% kolhydrater, 30% protein och 40% fett. Det passar mig jättebra, och jag känner mig pigg.

Sen tillhör jag inte den gruppen som blir av med sitt sötsug med LCHF, och förbudet och vetskapen om att inte få äta gör att jag vill ha det ännu mera.

• chokladbollen
    theea skrev 2012-03-15 17:05:16 följande:
    Hej på er. Räknar ni in vanliga promenader som till och från stan och hur länge ni går på stan? skriver ni in sånt på motion? 
    Sånt skiver inte jag in, utan bara när jag byter om till träningskläder och går på en "riktig" promenad. Övriga promenader till/från dagis/skola/affären och liknande ingår i vardagsmotionen och jag ser det som en extra bonus bara
  • chokladbollen

idag har jag överskridit mitt intag och fått röd stapel Hade jag inte ätit choklad på förmiddagen hade jag klarat mig, skrev in dagens planerade intag och ansåg mig ha "råd" med chokladen, men var såå hungrig när jag kom hem nu på kvällen att jag fick lov att äta betydligt större kvällsmål än jag räknat med.

Men imorgon blir det grönt igen, trots att det är fredag.

Har blivit lite för många röda staplar denna vecka, skärpning! Dom gröna ska dominera

• chokladbollen

Jag dricker inte heller läsk, men det beror bara på att jag inte gillar det, dricker mycket hellre vanligt vatten eller smaksatt bubbelvatten.

• chokladbollen

Jag ska unna mig lite fruksallad med kesella till fredagsmyset ikväll

• chokladbollen

Nej, jag äter naturell lättkesella. Har på lite kanel+kardemumma på frukten så blir det smaskens

• chokladbollen

Hoppar av, känner att det inte passar mig med detta ständiga kontrollerande, mäta, väga lägga in allt i telefonen. För mycket av min tid går åt att  kontrollera med appen vad jag får äta och inte....

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!