• Mama Mia

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej!

Får man hänga på? Jag upptäckte shapeup så sent som i förrgår, så igår var min första dag. Då misslyckades jag totalt, men insåg iaf hur galet mycket en del grejer innehåller.

Jag är 1,72 lång o väger 77 kg. Har egentligen ingen aning om vad min "riktiga" målvikt är. Innan graviditeterna var jag för smal och efter gick jag aldrig ner igen, så jag har aldrig haft min trivselvikt. Vilket ju också gör det svårare för mig. Jag var van vid att kunna äta vad som helst, men nu kan jag inte det längre men skallen har lite svårt att förstå det. Jag har lagt målvikten på 70 så får vi se hur jag känner mig när jag är där. Det är ju ingen stor övervikt jag har och att just gå ner kilona är egentligen inte det viktigaste för mig. Jag vill att det ska ske långsamt, så jag snarare byter till hälsosammare vanor än bantar. Jag har lagt det på -0,5 kg i veckan och ska då äta 1700 kcal. Aktivitetsnivå normal/medel eller vad det nu stod. Hur kan jag få äta så mkt när jag efter att ha läst igenom tråden ser hur så många får äta så mkt mindre? Ändå verkar många ha ett relativt långsamt tempo...

Med shapeup hoppas jag framförallt på att få hjälp att banka in lite sundare vanor i mig. Jag har egentligen hyfsad koll på hur man bör göra, men att sen göra det är en annan femma...

• Mama Mia

Jag har ju nyss börjat, men har än så länge gratisversionen. Ger det ett tag så jag kan känna efter vad jag tycker om appen i längden först. Än så länge är den kanon! Det är ju roligt att lägga in saker man ätit o gjort Om jag sen märker att jag "behöver" mer funktioner så kanske det blir en uppgradering...

• Mama Mia

Blä! Nu mår jag illa och har lite ångest.

Mitt sätt att hålla godisätandet på en vettig nivå är att alltid ha min favoritchoklad (mörk) hemma, så jag kan ta 2 bitar när suget kommer. Så är det bra med det sen. Men när jag skulle hämta min choklad nu, så var den slut! A hade smockat i sig alltihop utan att tala om för mig att det var det sista! Fick panikkänslor (faktiskt) och det enda jag kunde tänka på var hur jag skulle få tag på godis. Och då var inte 2 bitar mörk choklad nog längre. Det blev till att vispa ihop äggulor o socker o nu har jag moffat i mig 300 kcal istället för 100, och mår illa o har Ågren för att jag gjort det. Det vanliga för mig nu skulle vara att ta en promenad till affären när Lilleman vaknat och inte bara fylla på mörk-choklad-lagret utan även köpa en massa andra onyttigheter som jag skulle stoppa i mig under em/kvällen. Med att skriva detta hoppas jag på att kunna motstå det den här gången :-/

• Mama Mia
    Dolliver skrev 2012-04-03 09:49:09 följande:
    Gud vad duktiga alla är - oavsett sjukdomar, kalaslockande kakor, chokladbrist, etc, så tycker jag att alla här verkar vara riktiga fighters! Att erkänna ett problem, att våga skriva om att man fallit - det är strongt och det är först efter ett erkännande som man kan ta tag i saken och börja om igen, lära sig av sina misstag.

Igår hade jag ett riktigt genombrott, jag är så stolt så jag spricker väl snart.. Var på ett Fuego-pass på Friskis & svettis och jag klarade att hänga med hela timmen! Har inte dansat sen jag var i 18-års-åldern (är snart 33), då jag gick på aerobic tre-fyra ggr i veckan. Har velat gå jättelänge, men inte vågat visa mig bland andra. Igår var det svägerskan som lockade med mig och jag ska definitivt gå fler ggr! Shit, vad kul det var! Och man var så upptagen med att försöka hänga med i alla steg och svängar så där fanns inte tid att spana in andra - vilket ju var det jag var rädd för, att folk skulle glo på "elefanten på dansgolvet"..

Blir vägning ikväll tror jag, lite spänd då jag inte var särskilt duktig på kaloriräkningen under helgen, hade kalas för tre av barnen och ja, jag bakar ju. En hel del. *suck* Och gott är det. Meeeeen, det blir bara att ta tag i saken igen!!

Tummen upp till allt du skrev!
  • Mama Mia

Wow! Vilken känsla! Hemma från träningen, ätit allt jag behöver för dagen. Knappar in mina siffror och har en massa kalorier över! Räknar och väger upp en rätt så rejäl näve vingummin och inser att jag för första gången verkligen kan äta det med riktigt gott samvete, för jag kommer fortfarande ha lite marginal kvar t o m. Det godaste godiset jag ätit på länge...

• Mama Mia

Barnen turas om med magsjuka och så är det påsk på det. Struntar i appen under helgen. Men vägde mig iaf i fredags o första veckans resultat blev -1,1 kg. Men det tar jag med en nypa salt eftersom jag själv hade haft en släng av sjuksleven och nu är det påsk som sagt. Vi får se vad det är efter helgen... Glad påsk på er!

• Mama Mia

Vardag igen! Dags att ta nya tag... Började med invägning för att se vad resultatet blev av först magsjuka o sen påsk. Inte bra! +0,1 kg sen start för 1 1/2 vecka sen. Men, men nu tror jag alla är friska igen o vårens stora ätarhelg är över. Så nu är det bara att köra!

Synd bara att jag får starta med ett inställt gympass, eftersom A jobbar ikväll o jag måste vara hemma med barnen...

Krya på dig, snartfruEriksson

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!