Inlägg från: Rumpelstiltskin |Visa alla inlägg
  • Rumpelstiltskin

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Sparar den här tråden!

• Rumpelstiltskin

Hur många kalorier brukar er lunch eller middag ligga på?

Mamma till Vincent - 08, Ellen - 10
  • Rumpelstiltskin
    Girle skrev 2012-05-03 14:35:50 följande:
    Missnewidentity: du kanske hade massa vätska i kroppen i tisdags som nu försvunnit?
    Rumpel: mellan 3-500 kcal brukar både lunch o middag ligga på. Äter jag en smal lunch ser jag till att få i mig mer till middag o tvärt om. Frukosten ligger alltid på strax under 300 och jag äter ca 1500 kcal/dag.
    Okej!
    Jag räknar inte kalorier, men jag hjälper sambon.

Vi har köpt guld, underlättar mycket när man använder appen... Vi har gjort det till ett litet projekt tillsammans, han pallar inte att gå ner i vikt utan mitt stöd.

Shit vad onyttigt ris och pasta är! Häromdagen tog sambon så mycket ris på tallriken som han brukar ta vanligtvis - blev över 700 kcal för bara riset! Han brukar ta minst två såna portioner annars... Man får ett helt annat perspektiv på vad som är bra att äta och inte, när man räknar kalorier så här!

Vi har kört på nu i 4 dagar, sambon har gått ner 1 kg och minskat 1 cm runt midjan - utan att ha tränat.
  • Rumpelstiltskin
    bonsai skrev 2012-05-04 14:30:33 följande:
    Visst får man många wake ups! Kolla att du tar för kokt ris/pasta så det inte blir fel. Visst är det härligt med resultat!
    Det har jag inte tänkt på faktiskt!

Har kollat på paketen och sen vägt kokt pasta, blir det annorlunda kalorimängd? Förvånad

Känner mig måttligt hjärndöd nu! Skäms
  • Rumpelstiltskin
    Rumpelstiltskin skrev 2012-05-04 15:00:39 följande:
    Det har jag inte tänkt på faktiskt!

Har kollat på paketen och sen vägt kokt pasta, blir det annorlunda kalorimängd? Förvånad

Känner mig måttligt hjärndöd nu! Skäms
    "Tänk också på om näringsdeklarationen på förpackningen anges i 100 gram per torrvara eller ej. Ett exempel är 100 gram pasta som i torrvikt blir mycket mer eftersom pasta sväller under kokning, men kalorimängden är densamma trots att volymen har ökat.
    100 gram torr pasta blir ca 270 gram kokt pasta. 100 gram torr pasta ger 350 kcal medan 100 gram kokt pasta bara ger 129 kcal. 1 portion kokt pasta är ca 150 gram vilket ger ca 200 kcal."

*puckad*

• Rumpelstiltskin
    Girle skrev 2012-05-04 17:29:41 följande:
    Rumpel: tack för pastaupplysningen! Jag har tänkt helt fel där och tänkt att jag äter 100 gram torr pasta vid en måltid, det gör jag ju inte! Då kan jag ju äta mer pasta ju
    Sommarnatt: jag vägde 66-67 innan kidsen 2006-2007 var nere på 67 mellan barnen 2009 och nu har jag satt 68 (och hoppas i hemlighet att jag ska glida ner till 67 av bara farten, hehe) så jag vet att det är ett realistiskt mål och en vikt som jag trivs så bra i. Många av mina kläder passar ju oxå 67-68-jag bra mycket bättre än 72-jag.
    Då är det inte bara jag som tänkt fel iaf! Känner mig lite mindre dum...
  • Rumpelstiltskin
    Amy27 skrev 2012-05-04 23:38:55 följande:
    goates82: stort grattis!! :D

Till er andra: jag har oxå alltid räknat pasta när den var redan kokt fastän appen menar okokt. Vi är alltså tydligen fler som är lite slöa så att säga
    Kollar i appen, 100 g makaroner = 158 kcal. Så det måste ju betyda att appen visar kokt pasta?

Jag har kollat på pastapaketen och sedan räknat, där menar de okokt pasta och då är 100 g pasta runt 300 kcal.

Men eftersom 100 g pasta ger så lite kalorier enligt appen måste de mena KOKT pasta eller?
  • Rumpelstiltskin

Vi struntar i de där mätarna, tänker bara på kalorimängden i sig. Sambon äter väl enligt tallriksmodellen ungefär.

Nu har vi kört med den här metoden en vecka, sambon har gått ner 2,4 kg och blivit 5 cm mindre runt midjan. Otroligt resultat på så kort tid.

• Rumpelstiltskin
    Sommarnatt10 skrev 2012-05-10 08:25:23 följande:
    Något som är väldigt gott är melonsallad (2-3 olika melonsorter) o lite kesella vanilj till. Är kesella nyttigt???

En annan fråga! Jag gillar inte naturell yoghurt. Men vad är bästa alternativet? Vaniljyogurth eller naturell yoghurth med nån tsk vaniljsocker alternativt florsocker eller naturell yoghurt med någon msk kesella vanilj... Idag blev det det sistnämnda för det hade vi hemma o började då fundera på hur det egentligen är :)

Nu är det snart dags för en mils promenad.
    Kesella/kvarg är jättebra, mättande och mycket protein. Billigare att köpa kvarg på Lidl än kesella på t.ex. Ica.
    Mixa kesella och frysta bär och du får en glassliknande efterrätt. Blanda kesella med lite sockerfri saft och det smakar som bäryoghurt. Gott att äta kesella med frukt också. Bra mellanmål.
  • Rumpelstiltskin
    Sommarnatt10 skrev 2012-05-10 20:48:46 följande:
    Tycker kesella vanilj är super, har nog inte smakat naturell. Men det ska väl vara naturell om det ska vara nyttigt eller???
    Naturell kesella: Energivärde 600 kJ/140 kcal Protein 10 g Kolhydrat 3,5 g Fett 10 g

Kesella vanilj: Energi 700kJ/160kcal Protein 7,5 g Kolhydrat 16 g Fett 7,5 g

Alltså inte så stor skillnad rent kalorimässigt, men den naturella innehåller mer protein och färre kolhydrater. Vi kör på naturell här hemma, men då "måste" man ju blanda med bär eller annat.
  • Rumpelstiltskin
    K L A R A skrev 2012-05-10 21:15:13 följande:
    Tack så hemskt mycket för tipsen!
    Ja, kom ihåg grönsakerna! Frysta grönsaker kan ligga på t.ex. 65kcal/100 gram, det gör att man kan tillåta sig att äta rätt mycket av det. Mättande och gott. Vi äter mycket broccoli och ärtor här hemma.
  • Rumpelstiltskin
    Sommarnatt10 skrev 2012-05-10 21:27:05 följande:
    Det var ju bra. Jag har lite svårt att komma upp i min kalorimängd ibland så då kan jag ju köra med vanilj :)
    Har du svårt att komma upp i kalorierna så unna dig vanilj. Kanske inte mättar lika bra eller länge som naturell på grund av mindre protein och fler kolhydrater, men det känner du ju själv.
  • Rumpelstiltskin
    Rumpelstiltskin skrev 2012-05-10 21:28:22 följande:
    Har du svårt att komma upp i kalorierna så unna dig vanilj. Kanske inte mättar lika bra eller länge som naturell på grund av mindre protein och fler kolhydrater, men det känner du ju själv.
    Vill man ha mer protein i sig kan man ju även kolla in något proteinpulver, är inte så insatt i det men sambon brukar ta det. Används ofta av de som tränar och bygger muskler, men kan även vara bra för de som vill gå ner i vikt. Man kan hålla sig mätt längre.
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!