• K L A R A

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Jag har precis börjat med appen, men är den inte lite snål med kalorier per dag? Jag ska äta 1362 per dag, är 170 cm lång och väger 62. Men jag överskrider mitt kaloriintag redan till lunch typ... Inte konstigt att jag ökar i vikt kanske. Men måste äta ofta och inte bli hungrig pga ett bråck i magmunnen.

• K L A R A
    Girle skrev 2012-05-10 07:19:47 följande:
    Klara: välkommen hit! Vad äter du en vanlig dag? Många av oss här inne kan säkert hjälpa dig att "översätta" till kalorisnålare mat.

Tack! Jag äter tex två rostade mackor med mellanbregott och varmrökt skinka på, ett glas med juice där jag blandar i hälften vatten. Det blir ju typ 350 redan där. Tycker också det är svårt att hitta middagen och få den rätt, tex spagetti och köttfärssås finns det ju massa olika alternativ av med stor skillnad i kalorier. Hur vet man att man väljer rätt? Har satt mitt mål på 0,5 kilo i veckan, kanske ska minska det ännu mer...?
  • K L A R A
    Girle skrev 2012-05-10 17:48:33 följande:
    Klara: Ett halvt kilo i veckan låter som ett realistiskt mål. Sund viktnedgång räknas mellan 0,5-1 kg/v. Din frukost innehåller mycket socker. Blir du mätt? Jag skulle föreslå att du börjar med att skippa juicen helt, den är lika kaloririk som vanlig läsk. Börja med små förändringar, att lägga om hela sin kost i ett nafs är nästintill omöjligt. Då håller det ju inte i längden och vi här inne pratar en del om att lära sig äta för resten av livet. För att återgå till frukosten: byt ut juicen mot vatten. Kan kännas helkonstigt i början. Förut drack jag alltid proviva till frukost men sedan ett år är det latte och vatten som är frukostdrycken. Nu är det sååå gott, förut tyckte jag det var smaklöst och trist om du inte dricker kaffe kanske te kan vara något? Inget socker i men en skvätt mjölk går fint - näst intill kalorifritt, men värmen gör att man känner sig mättare. Juice kan vara en helglyxgrej, men inte varje dag. Nästa vecka byter du ut det vita brödet mot lite grövre (allra helst knäckebröd) men om du känner att det är ett för stort steg så kan du byta ut det mot grovt, mjukt bröd, så småningom tycker jag du ska försöka få i fig en mer mättande frukost. Ägg är en superprodukt. Fylld med proteiner och mättande! Ät det kokt, som röra eller omelett. Om du scrollar lite i tråden så finner du en hel del bra frukosttips. Men tänk babysteps hela tiden. Se till att få lite mer grönsaker och lite mindre kolhydrater (vita - snabba) för varje måltid. Halva tallriken grönt, 1/4 protein och 1/4 kolhydrater är ett bra mått, lite sås på det. Angående spagetti o köttfärsås: är du guldmedlem? Isåfall kan du lägga in dina egna recept så att du kan fylla i exakta mått för "din" sås och på så vis får rätt kcal. Ett annat alternativ är att fylla i varenda ingrediens för sig i appen per måltid, tar längre tid men är gratis. Tänk på att spagettin står angiven som torrvara, alltså okokt i Appen (även här kan du scrolla, vi avhandlade detta för ett tag sedan). Massor av pepp, det här kommer att gå strålande. Det gäller bara att komma in i tänket! Fråga massor om du vill

Tack så hemskt mycket för tipsen!
  • K L A R A

JAAAA! Första gångrn som jag får grön stapel idag! Jag har tom fått in fem rutor av mörk choklad Nöjd? Jajamen.

• K L A R A

Girle: Åt knäcke med keso till frukost och mellis, biff, pasta och paprika till lunch. Till fika åt jag frukt riskaka och skorpa, middag blev potatis, fiskpinnar, spenat och broccoli. Kvällsfikan bestod av knäcke med ägg och sen fem chokladrutor! Sen tränade jag bort typ 150 kcal, annars hade stapeln blivit röd

• K L A R A

Jag skulle vilja läsa era bästa tips! Jag har tidigare läst att; jordgubbar, melon och ananas får man äta mycket av. Keso är bra och mättande. Bröd är bäst att undvika el iaf minimera. Ge mig fler tips! Har läst mycket om kesella, men är laktosintolerant tyvärr. Vad är bra att äta om man är hungrig, alltså bra bukfylla? Vilket godis eller kakor är relativt snåla på kcal?

• K L A R A

Kan man likställa städ med yoga tro, förbränningsmässigt alltså? När jag städar får jag upp en arbetspuls och småsvettas och det vill jag ju gärna tillgodoräkna mig som träning. Konstigt nog fanns inte städa med när jag sökte på det som träning

• K L A R A

Kunde äta en Magnum glass igår utan att överskrida dags kcal Hade vägdag igår, hade tappat två kilo på en vecka, börjar undra om inte det är lite mycket att tappa. Har knappast någon jätteövervikt heller. Har ändå satt som mål att tappa 0,3 kg (!) i veckan bara för att jag inte ska behöva gå hungrig. Måste vara nånting som är lite knasigt.

• K L A R A

Neeeej! Hade aldrig kunnat ana att det var så mycket kcal i vitlöksbröd! Var bortbjuden på middag ikväll och åt flera bitar. Hade jag vetat skulle jag aldrig ätit dem. Håller med er andra, mycket lättare att vara hemma för att ha full kontroll.

• K L A R A

[quote=65102807][quote-nick]Sommarnatt10 skrev 2012-05-28 13:23:46 följande:[/quote-nick]Tack!!! Nej, jag kopierade adressen, men glömde visst klistra in den... :) marcusblohm.wordpress.com/2010/09/21/myten-om-? Intressant sida! Men enligt uträkningen där skulle jag äta 2450 kcal om dagen, låter otroligt mycket. Och om jag nu håller mig till de cirka 1600 kcal om dagen just nu så borde jag ju gå ner väldigt bra i vikt, förra veckan hade jag gått upp :-/ Undrar hur det verkligen är med det här " svältläget", verkligt eller en dålig ursäkt...?

• K L A R A

Shit alltså... Dottern lyckades ändra språket i appen till spanska! Tog ett tag innan jag kom på att ta hem gratisversionen på makens telefon och sen därigenom guida mig till att ändra tillbaka till svenska. Var rädd att allt mitt jobb med att lägga in mat var borta. Phu! Ska aldrig låta barnen ha telefonen själv mer!

• K L A R A

Är det bara jag som tycker detvär mkt kcal i makrill i tomatsås? Är ju nyckelhålsmärkt och näms en del i tråden men jag tycker den "snor" allt för många kcal. Eller har jag missat ngn lättvariant? Åt två mackor med makrill och ägg och kom upp i bra mycket mer än vad jag brukar till middag.

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!