• Femininum

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Får man lov att vara med fast att man inte har en fancy telefon? Glad

Jag har började förra veckan med Hälsovaktens demofunktion men när den gick ut bytte jag till matdagbokens gratisversion. Känner inte att jag har möjlighet att lägga pengar på mer just nu och egentligen är det ju bara kaloriförbrukningen jag vill hålla koll på.

Före jul gick jag ner ungefär 6 kg, stagnerade och gick sedan upp lite när jag inte orkade bry mig längre. När det nu var 4 veckor kvar till jag tar examen har jag känt att det räcker.

5 maj - 73,3 kg
    12 maj - 71,0 kg (Wow, liksom)

Målet inför examen (31 maj) är att komma under 70 kg och fortsätter det såhär så borde jag klara det. Glad På sikt behöver jag ner 'ännu mer men planen är att vara strikt fram till examen och sedan har lite lättare regler. Ni är så himla duktiga allihop och verkar ha sunda tankar om viktnedgång så jag vill gärna hänga på.

• Femininum

Jag vill också ha gäster som vill promenera. Jag lyckas ju inte ens få ut sambon trots att jag lockar med solsken och gulliga andbebisar i parken.

Jag tog mig ut ändå, något butter, och gick till havet i snålblåsten. Men skönt var det och vips hade det gått 70 minuter. Skrattande

• Femininum

Vägdag idag och vägen visade 70,3 kg.
    Nu är det ynka 3 hg kvar tills jag har nått mitt första delmål
    men redan nu har jag egentligen nått under överviktsgränsen.

Känns härligt!

• Femininum
    K L A R A skrev 2012-05-19 13:36:07 följande:
    Kunde äta en Magnum glass igår utan att överskrida dags kcal Hade vägdag igår, hade tappat två kilo på en vecka, börjar undra om inte det är lite mycket att tappa. Har knappast någon jätteövervikt heller. Har ändå satt som mål att tappa 0,3 kg (!) i veckan bara för att jag inte ska behöva gå hungrig. Måste vara nånting som är lite knasigt.
    Jag gick ner 2,3 kg första veckan. Jag misstänker att det max är ett kilo som är fett och resten vätska och kanske lite muskelmassa (fy).

Tack för alla grattis. Det är bra med pepp.
    Jag har stolpat upp mina delmål såhär:

Delmål 1: 69,9 kg (under 70 = normalvikt)
    Delmål 2: 67,3 kg (totalt ner 10 kg om man räknar att jag började i höstas att försöka gå ner)
    Delmål 3: 65,0 kg (det låter bra Skrattande)
    Delmål 4: 62,3 kg (totalt ner 15kg)
    Delmål 5: 60,0 kg (vet inte ens om jag kommer stanna innan eller om jag föredrar att väga över/under 60)

Jag tänker bebissteg.
  • Femininum

Jag tror jag har gått och blivit förkyld. Halsen skriker och är sårig men mår i övrigt bra. Planerar att försöka ta det lugn så går det nog över även om det är jobbigt.

Värmen har också kommit förresten 26 grader stod det i tidningen, jag har ingen termometer men det är sjukt varmt i alla fall. Jag har stängt in mig i sovrummet med min onda hals och dricker vatten Solig

• Femininum

Är helt med dig där Girle! Jag trodde aldrig jag skulle tycka det var jobbigt att bli bortbjuden på fika/middag/umgänge. Nu är jag helst hemma så jag kan ha kontroll över mig själv.

• Femininum

Jag tror skillnaden mellan sockersorterna är försumbar faktiskt. De pratade om det på nyhetsmorgon för ett tag sedan och personerna som var där (någon forskare och någon kostrådgivare, tror jag) var överens om det.

Det känns som att jag lever i någon slags surrealistisk parallellvärld just nu. Jag tar examen om någon vecka och den här viktnedgången får mig att må fantastiskt bra. Det känns som att jag smalare varje gång jag kikar i spegeln. Går bara och väntar på att det ska bli lördag så jag kan få väga mig och se om jag nått det första delmålet. Glad

• Femininum

Förresten så rekommenderar jag den här sidan:

www.matvett.se/

Sunda jämförelser mellan olika livsmedel och sammansatta måltider. Allt det där man kan bli osäker på och går och undrar för sig själv. Ett plus för att de baserar sig på forskning också.

• Femininum

Blöjor:
    Är du säker på att du kommer upp till 1900 kcal på det där? Jag tycker att det känns lite och jag får äta betydligt mindre än du. Jag är själv ganska noga med mellanmålen eftersom det är då jag krisar. Sen äter jag inte kött (men fisk, ägg och mjölkprodukter) så har inget grepp om hur mycket det innehåller.

En typisk dag för mig ser ut ungefär såhär och ger ca 1300 kcal:

Frukost
    Lätt A-fil
    Fiberhavreringar (Frebaco)
    Kiwi
    Lättmjölk, 1 glas

Mellanmål
    Valnötter (10g)
    Cashewnötter (10g)
    Jordgubbar
    Lättmjölk, 1 glas

Lunch
    Pitabröd (innehöll sjukt mycket så rekomenderar inte just det)
    Quornfilé
    Grönsaker
    Lite turkisk yoghurt

Middag
    Lax (ca 120g)
    Potatis
    Smaksatt lätt creme fraiche (2 msk)
    Grönsallad

Här slarvade jag lite med mellanmålen men var kanske inte speciellt hungrig den dagen. Annars äter jag gärna kesella som jag lagt över i en burk och hällt på lite frusna hallon. Funkar bra att ta med sig och lätt att gojsa ihop när hallonen tinat. Tar ca 100g kesella och 50g hallon. Annars tipsar jag om att äta mer grövre grönsaker. Vitkål, morötter osv. Jag orkar ofta inte ens äta upp det som jag lagt på tallriken.

• Femininum
    Blöjor111111 skrev 2012-05-23 19:25:22 följande:
    Hur mycket (gram) potatis äter du?
    Det var ungefär 100g den här gången, tre små. Var tråkigt att du inte kan äta mjölkprodukter, men tur att det finns annat. Glad Trots alla veganer i min omgivning så har jag inte så bra koll på soja-, havre- och risprodukterna.
    bdknapp skrev 2012-05-23 22:05:06 följande:
    Är det någon här inne som tar före och efter bilder på sig själva? :)
    Jag tvingade sambon att fota mig någon gång i höstas, innan jag började min viktnedgång då. Naken och från alla vinklar. Kollade på dem några veckor senare och slogs mest av hur olycklig jag såg ut då. Nu vet jag inte riktigt vilken dator de finns på men när jag gått ner lite till ska jag nog rita fram dem och jämföra.
    Sommarnatt10 skrev 2012-05-23 22:21:12 följande:
    Har en liten fundering. Hur hade ni gjort!!! Ska på bröllop på lördag o kommer ju antagligen inte klara kalorigränsen den dagen. (lite ångest över det) kan ju inte föra in i Shapeup heller, får ju gissa o försöka minnas i efterhand... Ska försöka trycka in en långpromenad på morgonen, men det är inte säkert att det hinns med. Hade ni struntat helt i den dagen el hur bör jag tänka???
    Jag hade struntat i det. Att fylla i, alltså. Kanske hade jag bara försökt ta lite av allt (om det är buffé). Eller riktat in mig på de stora bovarna och aktat mig för dem - typ alkohol och tårta och så. Och helt enkelt acceptera att viktnedgången stannar av lite.
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!