• sassus

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Har precis börjat med Shape up, och hittade den här tråden. Man blir ju sjukt pepp när man läser vad alla här skriver Dock har jag inte orkat läsa igenom allt, och jag har därför en liten fråga som ni kanske redan svarat på i tråden.. Är det någon som vet hur man ska tänka när man ammar? Hur många kcal per dag ska man lägga till? Tacksam för svar.

• sassus

Jag är 168 cm lång och väger 68 kg. Har ett BMI på 24,1 om jag minns rätt. Skulle jättegärna vilja komma ner till 60 kg.

• sassus

Nu när det är fredag och allt, vad ska ni äta för smaskigt i kväll? Tänker främst på mat. Har idetorka vanligtvis när det kommer till att komma på maträtter, och nu är det ju ännu svårare.

• sassus

Åh, det lät gott me kräftor och räkor. Kanske ska man sno iden Lite blåmusslor kanske me..

• sassus

Nu njuter jag av en piggelin efter maten. Bara 50 kcal ju

• sassus

Jag köpte mig en Marabou sommar förut. Hade nog redan mentalt bestämt mig för det innan jag gick till affären... Man kan ju inte bli helt slavisk, då går det aldrig Dock är det verkligen helt sjukt mkt kcal i en Marabou chokladkaka...

• sassus

Nu har jag samlat ett par kakrecept som man kan baka och unna sig nån gång till kaffet. Maränger (drygt 9 kval per maräng, dock små), rulltårta med frysta tinade hallon (88 kcal per bit, vill man lyxa till det kan man servera med en klick smaksatt kesella) och kokostoppar (108 kcal per kaka) Just kokostopparna kanske inte är så lite kcal i, men tänker man lite GI innehåller de ju inget mjöl...

• sassus

Usch, jag känner verkligen att jag inte alls har någon självdisciplin så här på sommaren, och att det kanske var dumt att börja räkna kalorier nu. Tror jag tar tag i det här till hösten istället. Dock kommer jag att följa tråden och tänka på vad jag äter lite grann, men kommer nog inte skriva in i shape up nu som sagt.

• sassus

Någonstans läste jag att anledningen till att man ofta blir sjuk när man börjar träna (som sedan gör att man inte kommer igång igen på ett tag) är att man äter för lite protein. Kanske kan vara ett bra råd på vägen?

• sassus

Dela gärna med dig av receptet på stuvad vitkål

• sassus

Är det bara på betalversionen man kan scanna? Eller hur hittar man det?

• sassus

Usch, idag har jag verkligen nått botten. Började dagen med lösgodis ( hann inte äta nån klok frukost och hade inget bröd hemma så slängde i mig lite godis istället), sen hade vi föräldraträff med massa fika, spaghetti och köttfärssås med massa parmesan, sen mer godis, ett glas vin och nu har jag smällt i mig inte mindre än tre bullar... Låter ju galet, men det är så det blir när jag sätter igång. Kan äta hur mkt gotta som helst, speciellt bullar och kakor (jättedumt att baka bullar då, eller vad säger ni?)

Men i morgon börjar min sambo jobba igen, och det är jag som tar tag i det här igen. Just nu känner jag dock att viktminskningen egentligen inte är det viktigaste, utan jag vill verkligen ta hand om min stackars semesterförstörda kropp

Skulle gärna vilja ha tips på maträtter som inte ger så mycket kalorier. Skulle gärna äta en stor härlig sallad varje dag, men dels är det så svårt att veckohandla det, dels blir det ganska dyrt i längden. Kanske nån som har tips på någon matig varm sallad på annat än bara färska grönsaker?

• sassus

Blomkålsris? Låter spännande, men ska det stå blomkålsmos måntro? Om inte får du gärna dela med dig av blomkålsriset

• sassus

Receptet på det med andra ord. Är visst lite trött...

• sassus

Det lät väldigt gott. Ska absolut testa det. Min lilla tjej på tre månader kanske inte blir jätteförtjust i att hennes mamms proppar i sig en massa blomkål, men förhoppningsvis reagerar hon inte så mkt på det.

• sassus

Nu när jag ammar tänker jag äta upp ev träningskalorier, men sen kanske jag använder dem när jag vill unna mig något extra tänker jag.

• sassus

De säger att man gör av med ungefär 500 kalorier när man ammar. Givetvis måste det ju vara ganska individuellt, men jag lägger iaf till just 500 kalorier om dagen. Läste också att de rekommenderar att man inte går ner mer än 0,5 kg i veckan, så på grund av detta får jag äta drygt 2000 kalorier om dagen. Det är inte jättesvårt att hålla det, eftersom det är ganska mycket. Oroar mig lite för hur det ska gå att hålla sig till 1500 kcal sen, men förhoppningsvis är man inte lika hungrig då

• sassus

Nån som brukar poppa egna popcorn? Hur lägger ni in det? Finns ju en uppsjö av popcorn att välja mellan i listan, men jag tycker inget känns passande.

• sassus

Jag har lagt ner det där med att räkna (eller jag kan väl inte påstå att jag börjat fullt ut...) Tycker det är för krångligt. Efter ett tag med både viktklubb (tidigare) och shape up tycker jag ändå att jag har lite koll på vad och hur mkt man kan äta... Försöker äta små portioner och att inte äta massa gottis i veckan. Ett tips till alla är att testa matkasse (om det passar er familj) Vi hade Linas förut, och jag gick ner rätt mkt i vikt, och nu kör vi ICAs. Det är bra mat, men jag som annars bara vill äta sånt som är GOTT äter mycket mindre portioner nu. Plus att det är bra uträknat att det ska räcka till fyra portioner.

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!