• Fannypack

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Åh, får man hänga på? Jag har just börjat med shape up!

Hur vet ni hur mycket ni äter? Väger ni all mat? 

• Fannypack
    romlen skrev 2012-08-08 16:27:15 följande:
    Härligt FannyPack! Välkommen!!
    Jag vägde precis all mat i början men nu har jag lärt mig en del utantill så numera väger jag inte allt

Ok, får köpa en liten våg på clas ohlsson nån dag. Har använt brevvågen på jobbet några gånger   

Nu ska semesterkilona bort!     
  • Fannypack
    G0thicca skrev 2012-08-09 11:53:01 följande:
    Hej! Är ny här i tråden så delar med mig av mitt lilla dilemma jag behöver hjälp med... Kanske någon av er som känner igen sig? :)

Började med shape up club för ca en och en halv månad sedan. Innan dess hade jag kört med lchf och gått ner ca 5 kg. Sedan jag började med shape up har jag knappt märkt någon skillnad ALLS! Vad jag har hört och läst ska det ju inte spela någon roll vad man äter, bara man räknar kalorierna över dagen. Men kan det kanske spela roll ändå? Vissa dagar kan jag vara relativt onyttig och äta kanske ett ordentligt mål mat, och sedan naturgodis/godis eller annat sött. Aldrig i groteska mängder dock. Majoriteten av dagarna äter jag givetvis minst 3 mål om dagen, men jag äter väl i princip något sött varje dag. Grejen är den att det ALDRIG överskrider begränsningen kalorier trots det (förutom 1-2 dagar under helgen då det ändå jämnar ut sig när jag inte ätit för alla mina kalorier tidigare i veckan), ändå ser jag ingen förändring på vågen och det känns inte som att jag sett skillnad på mina mått heller. Egentligen inte sedan jag började.

Jag har inte varit så duktig på att träna på sistone. Vet inte heller hur mycket av min dagliga motion jag ska räkna in. Jag har valt medelaktiv (med ett annat ord), har ett stillastittande jobb men är ute med hundar osv annars, går en del. Det är tänkt att jag ska tappa ett halvt kilo i veckan men när jag vägde mig igår vägde jag 3 kg mer än jag gjort senaste tre månaderna... Väger mig vid samma tidpunkt och jag har inte tränat överdrivet mycket så det kan vara muskler. Känns ju helt orimligt! Går ju på ett kaloriunderskott och fyller inte ens ut alla mina kalorier varje dag.

Känner mig så förvirrad :/ Tack för att du orkade läsa igenom!
    (Kan tillägga att jag inte är överviktig, jag är väldigt kort och liten i kroppen så vill hamna på en "drömvikt" som ligger kring 55 kg eller lite under. Väger just nu 60 kg efter de här extra 3 kilona som kommit)

Åh, jag är exakt likadan! Jag är en träningsmänniska, jag tränar på friskis och/eller löptränar tre gånger i veckan men har bara gått upp och upp i vikt det senaste året. Tänkte att det säkert är att jag äter för stora portioner mat, så det ska bli spännande att se vad Shape up ger för resultat. Väger nu 58 och vill väga 54, som jag vägde för ett och ett halvt år sedan.
  • Fannypack
    ElinGBG skrev 2012-08-10 13:05:35 följande:
    Vet någon om det finns information någonstans om hur shapeup räknar ut förbrända kalorier? Runkeeper visar ofta det dubbla för mig och jag vet ju hur de räknar, men skulle vilja jämföra lite bättre med shapeup.

Runkeeper räknar, enligt min erfarenhet, oftast för lång sträcka och baserar förbränningen på det. Shape up räknar bara i tid, väl? Kan det vara problemet?
  • Fannypack

Min helg gick inget vidare, var på middagsbjudning med gudomliga tapas, och sedan vin på det. Och sedan inte alls i form för att träna dagen efter. Ligger dock totalt bara lite över mitt mål i snitt. Nya tag denna vecka!

• Fannypack
    G0thicca skrev 2012-08-13 10:39:26 följande:

Jag har förstått att många här inne försöker hålla sig sig från att äta upp de "intjänade" kalorierna man har tränat bort. Men hur hårt håller ni individuellt på det? För läser jag i shape ups egna forum är det många som äter upp det antalet kalorier de ska äta, samt för de som är intjänade. Att det helt enkelt är en bonus som gör det hela roligare och mer givande! Men just här inne känns det som att man nästan fuskar ifall man äter upp för de intränade kalorierna...

Ibland kan jag tråkigt nog känna (just för att man vill kunna känna sig lite oberoende ibland av vad man stoppar i sig) att jag tappar motivation till träning ifall jag inte får äta av de kalorier jag får tillbaka efter träning, samt att man kan blir ju hungrig och behövs ju givetvis energi när man gett sig av med en massa. Men om ni märker av att man kanske till och med stannar/står stilla av att äta upp dom intjänade kalorierna kanske jag bara ska skita i de kalorier jag får tillbaka?

Intressant att höra hur ni tänker :) Min situation: äter ofta upp hälften av det jag tränat bort. Inte jämt om jag enbart promenerat dock, samt beroende på hur hungrig jag är givetvis. Hungern/suget styr ju allt!

Oj, har inte haft en tanke på att INTE äta upp träningskalorierna. Jag har alltid tränat mycket och det funkar helt enkelt inte för mig om jag är hungrig. Personligen tror jag att det är bättre för både hälsa och självförtroende att vara vältränad och behålla några extrakilon än att gå ner i vikt genom att dra ner på maten så att man inte orkar.

Däremot försöker jag passa mig för att panikäta stora portioner för att jag är hungrig efter träningen, utan känna efter hur mycket jag behöver istället (vilket alltid är mindre än vad ögonmåttet säger att jag behöver).  
  • Fannypack

Yay! Trots helgens vinfestande hade jag gått ner 0.7 kg sedan förra veckan, mer än mitt mål. Konstigt hur sånt där blir....

• Fannypack

Jag har också undrat över den funktionen i Shape Up, som visar hur man ligger till för andel fett/kolhydrater/protein. Den ser mer ut att gå efter den klassiska tallriksmodellen, än LCHF, om man säger så.... Jag ligger i stort sett alltid för högt i fett och för lågt i kolhydrater enligt den, och då är jag inte alls någon LCHF:are! (Men har dragit ner på pasta, för det känns inte bra). Kan man stäla om den? Ni som kör aktivt låg kolhydratskoster, hur ser den ut för er?

• Fannypack
    Solstråle0001 skrev 2012-08-14 22:27:43 följande:
    Måste bara få skryta för någon!!!! Skryter väldigt sällan för de jag känner, men för okända är det okej (lite jante lag kanske?)
    Jo det jag skulle säga var i alla fall att min korta tajta jeanskjol jag använde för 7 år sen då jag var vältränad och smal passar äntligen!!! Kroppsformen är visserligen annorlunda nu. Lite sladdrig och småtjock men skit samma Har provat kjolen så många gånger och den har inte gått över höfterna ens. Så i morgon kan jag ha den på mig till jobbet! Jag vill aldrig mer bli tjock!!!!

Wohooo! Heja dig! 
  • Fannypack

Efter två veckor har jag gått ner 1,4 kg, mer en målet. Hurra!

• Fannypack
    Langka skrev 2012-08-25 22:53:28 följande:
    Liten varning för annars bra app! Lita inte på den till 100%, hur en maträtt är tillagad där stämmer såklart inte helt överens med hur man själv lagar. Inte heller deras mått (Ex. kycklingfilé, väljer man dem i styck ligger dem på 89 kcal, väger man istället får man ofta det tredubbla)
    Använder själv appen dagligen men väger i princip allt och lägger in många varor själv, inte så krångligt alls då det allra oftast står all info på förpackningar.. 

Ja, det är bäst att kolla på den förpackningen man äter. Är det billigaste kycklingfilén från butiken är den ofta fylld med koksalt för att bli större och tyngre, men det blir ju inte mer näringsinnehåll. Lurigt! 
  • Fannypack
    RockaTot skrev 2012-08-29 13:38:43 följande:

Jag gör så med och det är ju ganska, irriterande ofta att det inte stämmer så man får skriva själv. Men hur gör ni med saker som inte går att kontrollera som typ potatis har ingen etikett på sig. Kanske jämnar det ut sig men lite onödigt att bry sig om det?..

Här är en bra sida med kaloriinnehåll i olika livsmedel! Mängden får man mära och väga.
  • Fannypack

Fannypack skrev 2012-08-29 13:55:32 följande:

Här är en bra sida med kaloriinnehåll i olika livsmedel! Mängden får man mära och väga.

Ibland är man för snabb för sitt eget bästa http://www.100gram.se/
  • Fannypack
    s fia skrev 2012-08-31 10:08:26 följande:

Senaste tiden har jag tappat motivationen helt, har "njutit" av choklad o bakverk... men istället iaf försökt äta nyttig mat i lagom portioner...docj utan att väga....

Både igår och idag visar vågen 55kg, jag har nått målvikten

Finns lite ny uppdaterade före och efterbilder på bloggen...

mamafia-sofia.blogspot.se

Hur gör man nu för att hålla vikten på en stabilnivå??         

Men gud kvinna! Du hade ju fantastisk kropp innan du började

• Fannypack
    s fia skrev 2012-08-31 10:25:40 följande:

Hihi tack Men jag har alltid varit väldigt smal, trots at jag ätit som en häst... Så även om jag inte på någotvis såg mig som "överviktig"  innan så trivs jag bättre i den storleken ja nu är nere på... som jag vanligtvis alltid legat på
    Jag förstår, är lite i samma situation själv. Hur lång tid tog det för dig?
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!