• G0thicca

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Hej! Är ny här i tråden så delar med mig av mitt lilla dilemma jag behöver hjälp med... Kanske någon av er som känner igen sig? :)

Började med shape up club för ca en och en halv månad sedan. Innan dess hade jag kört med lchf och gått ner ca 5 kg. Sedan jag började med shape up har jag knappt märkt någon skillnad ALLS! Vad jag har hört och läst ska det ju inte spela någon roll vad man äter, bara man räknar kalorierna över dagen. Men kan det kanske spela roll ändå? Vissa dagar kan jag vara relativt onyttig och äta kanske ett ordentligt mål mat, och sedan naturgodis/godis eller annat sött. Aldrig i groteska mängder dock. Majoriteten av dagarna äter jag givetvis minst 3 mål om dagen, men jag äter väl i princip något sött varje dag. Grejen är den att det ALDRIG överskrider begränsningen kalorier trots det (förutom 1-2 dagar under helgen då det ändå jämnar ut sig när jag inte ätit för alla mina kalorier tidigare i veckan), ändå ser jag ingen förändring på vågen och det känns inte som att jag sett skillnad på mina mått heller. Egentligen inte sedan jag började.

Jag har inte varit så duktig på att träna på sistone. Vet inte heller hur mycket av min dagliga motion jag ska räkna in. Jag har valt medelaktiv (med ett annat ord), har ett stillastittande jobb men är ute med hundar osv annars, går en del. Det är tänkt att jag ska tappa ett halvt kilo i veckan men när jag vägde mig igår vägde jag 3 kg mer än jag gjort senaste tre månaderna... Väger mig vid samma tidpunkt och jag har inte tränat överdrivet mycket så det kan vara muskler. Känns ju helt orimligt! Går ju på ett kaloriunderskott och fyller inte ens ut alla mina kalorier varje dag.

Känner mig så förvirrad :/ Tack för att du orkade läsa igenom!
    (Kan tillägga att jag inte är överviktig, jag är väldigt kort och liten i kroppen så vill hamna på en "drömvikt" som ligger kring 55 kg eller lite under. Väger just nu 60 kg efter de här extra 3 kilona som kommit)

• G0thicca

Solstråle0001: Jo det känns väldigt orimligt. Jag ska äta 1372 kalorier. Kan det hända att det är för att jag ändå på senare tid ätit mer onyttigt? Samt att jag inte väger maten utan chansar till ganska stor del? Försöker jämföra allt med dl, om det inte står hur många kalorier en vara innehåller. Då kan man oftast räkna ut.

Men tycker ändå inte att det ska spela någon roll eftersom jag håller mig till intaget, förutom på helgerna...

• G0thicca

Tack för alla svar! Ni är så schysta som hjälpter till :) Antagligen blir det som du säger Seafree, att det blir mer när man höftar. Känner allmänt att jag har varit i en lat period och att jag kanske tänkt att "'äh, lite mindre än halv tårtbit är det!" eller vad man ska säga. Kanske för att jag blivit otaggad av att det inte verkar funka, när det kanske är jag som har gjort fel helt enkelt. Men ibland kan det ju kännas jättesvårt att avgöra också...

Ska helt klart införskaffa en våg, verkar ju nästintill omöjligt att genomföra detta annars! Men hur gör ni om ni till exempel gör en köttfärsås och spagetti? Hur går ni till väga med att väga?

Seafree: Jag har hört att det kan vara extra svårt att få bort extra kilon om dom inte är så många :p

• G0thicca

Okej, tack för tips! Känner att jag ska bli ännu duktigare på shape up(andet) nu. Om man läser i shape up's egna forum finns det trådar om man till exempel kan spara kalorier till helgen. Där verkar det helt ok och helt logiskt att det går för sig! Vad anser ni om det?

Kan citera några svar på frågan "Kalorier kvar/spara till helgen?":

"Självklart jämnar det ut sig över tiden. Säg att du äter:

Måndag: 1000 kcal
    Tisdag: 1000 kcal
    Onsdag: 1000 kcal
    Torsdag: 1000 kcal
    Fredag: 2000 kcal
    Lördag: 2000 kcal
    Söndag: 2000 kcal

= snitt ca 1400 kcal/dag under en vecka.

Exempelräkning, givetvis. "

"När jag gick på viktväktarna gick det bra att spara sina träningskalorier för att sedan äta dom till helgen om man ville. Det funkade utmärkt att gå ner i vikt för mig då och ser ingen anledning till att man inte skulle kunna göra så här med. "

• G0thicca

Men i mitt fall kanske det är bäst att sluta köra på det viset ifall det kan hindra en viktnedgång trots allt...

Sedan har jag en till fråga! Ska ändra min aktivitetsnivå från medel till stillasittande. Mest för att det ger ett mer  troligt resultat att då lägga till det man rört på sig utöver vardagsmotionen istället, menar nu typ en promenad på 30 min utöver motion till och från jobb, till affär och så. Sedan fick jag ju ovan ett tips på att ställa in på att gå ner ett kg i veckan istället för 0.50. Men då visar min app att jag bara ska äta 743 kalorier per dag då! Och det är ju alldeles för lite!

Någon som stött på det? Får väl helt enkelt köra på att gå ner 0.50 i veckan, så kanske jag ändå har tur att tappa mer, för under 800 kalorier vill jag inte ligga... Inte ens under 1000.

• G0thicca

Jag har förstått att många här inne försöker hålla sig sig från att äta upp de "intjänade" kalorierna man har tränat bort. Men hur hårt håller ni individuellt på det? För läser jag i shape ups egna forum är det många som äter upp det antalet kalorier de ska äta, samt för de som är intjänade. Att det helt enkelt är en bonus som gör det hela roligare och mer givande! Men just här inne känns det som att man nästan fuskar ifall man äter upp för de intränade kalorierna...

Ibland kan jag tråkigt nog känna (just för att man vill kunna känna sig lite oberoende ibland av vad man stoppar i sig) att jag tappar motivation till träning ifall jag inte får äta av de kalorier jag får tillbaka efter träning, samt att man kan blir ju hungrig och behövs ju givetvis energi när man gett sig av med en massa. Men om ni märker av att man kanske till och med stannar/står stilla av att äta upp dom intjänade kalorierna kanske jag bara ska skita i de kalorier jag får tillbaka?

Intressant att höra hur ni tänker :) Min situation: äter ofta upp hälften av det jag tränat bort. Inte jämt om jag enbart promenerat dock, samt beroende på hur hungrig jag är givetvis. Hungern/suget styr ju allt!

• G0thicca
    Fannypack skrev 2012-08-13 10:54:54 följande:

Oj, har inte haft en tanke på att INTE äta upp träningskalorierna. Jag har alltid tränat mycket och det funkar helt enkelt inte för mig om jag är hungrig. Personligen tror jag att det är bättre för både hälsa och självförtroende att vara vältränad och behålla några extrakilon än att gå ner i vikt genom att dra ner på maten så att man inte orkar.

Däremot försöker jag passa mig för att panikäta stora portioner för att jag är hungrig efter träningen, utan känna efter hur mycket jag behöver istället (vilket alltid är mindre än vad ögonmåttet säger att jag behöver).  

Nej jag har inte heller det! Tanken har slagit mig när jag läst runt här och att många påvisar att man går ner snabbare i vikt om man skippar att äta för de intränade kalorierna. Det bör väl visserligen stämma, men tränar man hyffsat hårt måste man ju tillsätta energi. Dessutom är man ju lite gottegris ibland, och då känns det ju bra att utan samvete kunna unna sig ;)
    seafree skrev 2012-08-13 11:23:14 följande:
    Jag tränar för att det är kul plus att jag kan "lyxa" till det med en god youhurt eller annat gott som jag inte skulle haft kcal till annars Men jag äter inte upp dem om jag inte är hungrig eller sugen på något.
    Igår blev det lite väl många intjänade kcal dock och kunde inte äta upp dem. (tränade intervall i 30min + promenad 45min  + Zumba i 1,5h det blev tot 1515kcal)...kunde inte äta upp alla  
    Okej! Då tänker du som jag :) blir lätt lat i tänket. Har t.ex. inte hållt igång med träningen på ett tag sedan jag började om igen i helgen just för att jag blir lat när jag "ändå går ner av att sitta på ändan men att äta rätt antal kalorier". Att man inte äter upp alla man tjänat in är ju en sak, inte ofta man har ett behov av att äta så många som du tjänade in igår t.ex. :)

Men skönt att fler tänker som jag!
  • G0thicca

Tinis: Jag har en digital våg. Bara en knapp hundring dyrare och då så mer man ju verkligen grammen på håren också. Insåg att det var smartare att köpa en digital trots allt, när jag dessutom har en vanlig våg för att väga mig. Ger inte heller alltid bästa resultaten jämt :/ Eller mest "rätt" resultat kanske. Det är dessutom en skitbillig en, köpt på Ikea. Vet inte ens om den är helt ok så att vikten stämmer...

Kör ni alla på digitala vågar till att väga er själva eller?

• G0thicca

Håller med Tant Groda, tanken är nog att man ska äta upp dom - om man vill och orkar såklart! Jag blir då mer motiverad av att träna om jag har råd att "unna" mig något extra sedan t.ex. :)

• G0thicca

Liten fråga här! (kan hända att jag redan ställt den förut...) Jag har stillasittande som aktiv nivå, har ett stillasittande jobb och motionerar inte mer än att promenera med hunden och till och från jobbet på 7 min enkel väg varje dag. Vill ha ett så pass tydligt svar som möjligt, om jag tar en 20 mins promenad 2 gånger om dagen KAN jag räkna in det då som motion i 20 min åt gången? Bör jag räkna in alla promenader (förutom till jobb, affären och så, traskandes runt i hemmet) just för att jag har stillasittande som aktivitet? Har så svårt att avgöra och ibland kan det ju handla om 100-200 kalorier mer och då vill jag gärna kunna äta dom när jag ska ligga på bara 1250 kalorier varje dag ca....

HUR gör NI? :)

• G0thicca

Ska vara att jag vanligtvis inte motionerar mer än detta varje dag. Men tränar på gym minst 2 gånger i veckan.

• G0thicca

Ungbonusmamma: Jo, det förstår jag. Jag menade ifall jag bör räkna in de promenaderna som motion överhuvudtaget :) alltså hur ni gör? Har alltså stillasittande som aktivt och vet då inte hur mycket av den vardagliga motionen som räknas in utan att man ska skapa en aktivitet. Ser ju olika ut för alla givetvis, men i och med det jag skrev.

Tänker nog mer som du där att äta upp kalorierna! Men så himla konstigt att det är så olika. Jag ska äta 1243 kalorier om dagen för att gå ner ett HALVT kilo i veckan, och du får äta 1300 för att gå ner ett helt kg i veckan?! Tycker det är så konstigt det där, för ja utan träning så klarar jag mig knappt som det är med att bara äta dessa kalorier varje dag. Och det är inte alltid jag hinner eller ids träna bara för att kunna äta mer. Varav frågorna... Hamnat på rött väl många gånger i veckan.

Liksom, skulle jag vilja gå ner ett kg i veckan och har stillasittande som jag har nu, skulle jag bara få äta 743 KALORIER i veckan. Och det är ju på tok för lite! Förstår inte att det kan vara sån skillnad! För ni som inte har sett det väger jag alltså 57 kg nu och vill ner till 50, helst. Är riktigt kort osv.

• G0thicca
    EmeNo11 skrev 2012-08-25 22:28:47 följande:
    Anledningen till att du får äta så få kalorier är för att du inte har mycket övervikt. Du är dessutom kort och väger lite och gör då av med förre kalorier.

Jag ska äta 1273 kalorier om dagen och har stillasittande som inställning. Då är jag 176 lång och väger 84 kilo. Dvs större på alla håll och kanter och gör då av med mer.
    Ah, tack för bra svar! Har väl tänkt att det såklart finns en mer logisk anledning till att det är olika, men då blir det ju desto svårare att gå ner i vikt när man inte har någon större övervikt alls...
  • G0thicca

Hej på er igen! Nu var det ett tag sedan jag skrev här inne.

Hur går det för er?! För mig har det under två veckor gått skitdåligt. Jag har legat mellan 100 till 300 kalorier + nästan varje dag, jag har inte haft någon motivation till att träna och dessutom tror jag att det här viktnedgångssättet lurar mig lite. Det är ju jättebra att man får äta vad som helst bara man håller sig till kaloriantalet, men då väljer jag nästan sött VARJE DAG. Äter lite godis här och där, oftast innan middag eller något också vips har jag "inte råd" att äta en ordentlig middag till exempel. Känner att mitt sötsug är större än på riktigt länge nu...

Någon som känner igen sig och som lurar kroppen lite sådär med att man faktiskt får äta vad man vill? Till saken hör också att sambon oftast har något sött hemma och att vi inte alltid håller oss till helger. Jag har även provat med att utesluta allt socker helt, gick på lchf i två månader. Jag tappade mycket i vikt men var inte hållbart för mig att inte få äta minsta lilla kolhydrat i princip...

Känns bara lite hopplöst just nu, för jag vill verkligen ner det sista :( är ingen pli på mig. Att bara hålla sött till helgerna har aldrig fungerat vidare då det oftast finns kvar efter helgen ändå och då finns det där i skafferiet...
    ALLA tips mottages! Inte ska det här vara så svårt som jag gör det!

• G0thicca

RockaTot: Låter ju jättebra att din partner är så enormt stödjande! Att han till och med undviker själv och så, i alla fall när du är med. Sambon här har väl försökt, men fungerar inte alltför länge... haha. Ja det kanske är så, att man måste bryta i princip allt sött för att inte hamna i fällan flera gånger i veckan. Det funkade ju i för sig ganska bra med lchf, men tillslut känner man bara att "ÄR DET INTE TÄNKT ATT MAN SKA LEVA LIVET, MAN VET ALDRIG HUR LÄNGE DET VARAR" osv... ^^. Har jättesvårt för att bara hålla mig till någon gång i veckan. Men valet är kanske att utesluta allt eller det mesta helt...

hmm. och ändå ska man ju givetvis kunna äta allt i lagom mängd. hoppas detta vänder snart!

• G0thicca

Hej allihopa! Undrar om jag kan hoppa på här igen Var med litegrann för någon månad sen, men har sedan bara glidit ifrån detta - men vill dit igen.

Jag är en 20-årig tjej som började med detta i slutet av maj, men helt enkelt bara gled ifrån det i början av september kanske. Jag tappade lusten till att väga, att behöva tänka så mycket, men nu när jag inte "har koll" längre har jag världens sämsta matrutin. Mat förresten? Är för tillfället arbetslös och det blir en lagad måltid om dagen. Några rutor choklad istället för frukost, en bulle eller ett glas mjölk till lunch. Ja ni förstår - det är KAOS. Det sjuka är att jag inte direkt mår dåligt i kroppen över hur jag äter, och jag bör ju inte överskrida intaget heller eftersom jag ändå äter så pass lite, dock onyttigt såklart.

Men NU behöver jag en kick i baken för att få fason på det här igen. Jag är inte alls överviktig utan det handlar om 5 kg jag vill bli av med för att min kropp ska se bra ut tillsammans med min längd (jag är väldigt kort).

Är det någon annan av er som har haft ett sånt pladask-fall och har något tips på hur man kommer tillbaka? Ska börja om att träna redan ikväll och utöver det tar jag promenader, både kortare och längre med hunden. Egentligen lockar detta mest för att jag vill hitta någon jävla pondus att äta som en normal människa. Detta är ju inte hälsosamt i längden...

Pepp till er alla!!

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!