• RockaTot

Vi som går ner i vikt med shapeup!

Jag undrar över en sak mest till er som gått ner många kg, definitivt över 10 kg, vad händer när man har gått ner det man vill? Skall man fortsätta äta de kalorierna som man gör nu eller hur gör man för att inte gå upp igen? Hur hittar man den balansen som gör att man behåller vikten, det tycker jag verkar det svåraste. Hur har nu gjort?

En annan sak med, jag märker ofta att kalorierna inte stämmer mot förpackningen på olika varor, kollar ni av det noga och räknar sjäkva eller slarvar ni och tar det angivna förslaget som shapeup har? <kan man annars ställa in så den lär sig vad ex. icas makaroner har per 100 g? Vet man kan skapa egna kalorier men inte om man kan lägga in nya saker i själva databasen (eller vad det kallas) så att man inte behöver fylla i "egna kalorier" varje gång man äter något som inte finns med i shapeup utan göra så att det finns med?

• RockaTot
    Sommarnatt10 skrev 2012-07-21 06:39:22 följande:
    Rockatot: jag har funderat över samma sak. Men jag vet att man måste öka kaloriintaget. Jag äter ju mindre (1200) än vad min kropp gör av med i total vila. Jag bara fortsätter ju att gå ner. Jag har sökt på lite olika sidor o räknat ut på olika ställen. De flesta tycker jag ska äta drygt 2000. Vet inte hur jag ska bära mig åt för att få i mig allt det... Men man får väl öka kalorimängden lite i taget. Då borde man gå ner långsammare o långsammare o tillslut stannar det väl av?! Då har man förhoppningsvis hittat en balans... Jag har kört på Shape up. Jag har upplevt (de gånger jag jämfört) att Shape up ofta ligger lite högt i det känns ok när det är på det håller!

Hos mig är det jag äter oftast mer kalorier än vad shape up säger så måste kolla noga :/ jobbigt. Synd att det inte verkar gå att korrigera el lätt anmäla produkter som inte stämmer.
    Solstråle0001 skrev 2012-07-21 09:45:48 följande:
    Rockatot: när min senaste målvikt nåddes ändrades det på shapeup hur många kalorier jag skulle äta. 1935 kcal tror jag det var. Åt 1600 kcal innan dess. Tyvärr klarar jag inte att hålla vikten men det är väl att jag har semester och det grillas, fikas och dricks vin. Jag vill kunna unna mig saker på semestern Men om jag hade lyckats att äta 1935 kcal borde jag ju stå stilla...

Jag har inte tänkt på om kalorierna jag ska äta har ändrats. Borde kolla. Men om det minskar hela tiden med vikten kommer man ju att få äta "på svält" > resten av livet för att behålla vikten. Jag får inte ihop det riktigt..
  • RockaTot

Samma här, lågt med kolhydrater men skulle jag välja att äta ex mer pasta skulle jag ju inte kunna äta nån frukost eller ja nått annat innan kalorierna skulle vara fyllda för länge sedan. Finns det några kolhydrater med lite kalorier liksom??

• RockaTot

Förresten kan ni synka programmet på er mobil och platta , ni som har? Jag får programmet i båda men ser inte vad jag fyllt i i plattan. Irriternade för jag behöver återställa mobilen titt som tätt..

• RockaTot

Men

Lizzie skrev 2012-07-25 22:08:57 följande:
    synkningen går av sig själv mellan datorn och mobilen iaf, men annars så kan man ju gå in i shapeup-appen och synka på egen hand.
    Jag har ex bara använt mobilen, så ville jag få historiken med i plattan men det gick inte, såg från nu och framåt men inte det som varit. Gör du det?
  • RockaTot
    humlan1234 skrev 2012-07-30 22:59:30 följande:
    Jag har inte registrerat min mat i appen på flera veckor. Har semester och med det kommer ju mer umgänge med vänner, god mat, vin och desserter. Trots detta har jag lyckats ligga kvar på samma vikt. Jag har till och med gått ner några hekto. Jag är väldigt förvånad men så klart supernöjd. Jag har gått ner 18 kg sen februari så det gör inget om jag inte går ner något över semestern innan jag tar de sista kilona. Förbränningen måste verkligen kommit igång ordentligt i kroppen.
    Kommer förbränningen i gång av att gå ner i vikt och blir effektivare? Nyfiken, har inte tänkt att det är så utan förbränning enbart är beroende av vad man gör åt och hur mycket muskler man har typ. Inte att maten kan påverka förbränningen, kan den?
  • RockaTot
    EmeNo11 skrev 2012-08-26 00:08:32 följande:
    Jag väger också allt och sen jämför jag appen med vad de står på förpackningens innehåll av kalorier för att få rätt. Hittar jag inget lägger jag in själv :)

Jag gör så med och det är ju ganska, irriterande ofta att det inte stämmer så man får skriva själv. Men hur gör ni med saker som inte går att kontrollera som typ potatis har ingen etikett på sig. Kanske jämnar det ut sig men lite onödigt att bry sig om det?..
  • RockaTot

Tack för länktipsen. Är nyfiken på hur en vanlig matdag ser ut för er som äter drygt 1300kalorier? Eller er andra med, så hur många kalorier och vilken mat? Skriver från mobil så ihoptryckt text... Men frukost 2knäcke "crisp" med ost ofta 20g och utan smör. Lunch nästan samma men med ägg på el ev rester. Middag ex pasta 30 g ca 100g nått veg och 100g grönsaker och där emellan frukter. Plus nått på kvällen oftast samma som frukost. Lite enformigt så tänkte vi kunde få tips av varandra? Vad mättar bra och är lågt med kalorier, helst gott och för min del vegetariskt.

• RockaTot
    G0thicca skrev 2012-09-11 20:26:40 följande:
    Hej på er igen! Nu var det ett tag sedan jag skrev här inne.

Hur går det för er?! För mig har det under två veckor gått skitdåligt. Jag har legat mellan 100 till 300 kalorier + nästan varje dag, jag har inte haft någon motivation till att träna och dessutom tror jag att det här viktnedgångssättet lurar mig lite. Det är ju jättebra att man får äta vad som helst bara man håller sig till kaloriantalet, men då väljer jag nästan sött VARJE DAG. Äter lite godis här och där, oftast innan middag eller något också vips har jag "inte råd" att äta en ordentlig middag till exempel. Känner att mitt sötsug är större än på riktigt länge nu...

Någon som känner igen sig och som lurar kroppen lite sådär med att man faktiskt får äta vad man vill? Till saken hör också att sambon oftast har något sött hemma och att vi inte alltid håller oss till helger. Jag har även provat med att utesluta allt socker helt, gick på lchf i två månader. Jag tappade mycket i vikt men var inte hållbart för mig att inte få äta minsta lilla kolhydrat i princip...

Känns bara lite hopplöst just nu, för jag vill verkligen ner det sista :( är ingen pli på mig. Att bara hålla sött till helgerna har aldrig fungerat vidare då det oftast finns kvar efter helgen ändå och då finns det där i skafferiet...
    ALLA tips mottages! Inte ska det här vara så svårt som jag gör det!
    Det är svårt, jag har problem att bli mätt just nu, hoppas jag vänjer mig vid den nya dosen av kalorier...jobbigt att minska på kalorierna så fort man väl lyckas gå ner nått kg.

Men för mig hade det nog inte fungerat utan min partners stöd så han äter inget godis eller likande hemma eller ens när jag är med utan tackar ofta nej när vi blir bjudna på fika och tar bara kaffe etc.. Det är dessutom inte nyttigt för honom heller även om han inte går upp i vikt av det som mig (gör ju samma skit inne i kroppen) så jag får fullt stöd. Sen kan han ju alltid äta när jag inte ser på och utan att plocka hem det...
     Barnen har aldrig vant sig vid godis och till helgen äter de ex glass som jag inte alls är sugen på.
    Innan jag började med appen så hade jag slutat helt med godis/kakor och annat, om inte så hade det nog inte fungerat att ex leva på en chokladkaka om dagen och nån latte här och där.

Det svåraste efter att ha slutat med godiset är att säga nej till andra. "Nej tack jag vill inte ha din nybakade kaka, tårta etc etc.." Folk gillar inte riktigt det där men skulle jag säga ja skulle jag säkerligen bli sugen på något likande nästa dag om inte samma kväll så jag måste vara egoist och tänka på mig själv som fan.
  • RockaTot
    G0thicca skrev 2012-09-12 21:05:07 följande:
    , men tillslut känner man bara att "ÄR DET INTE TÄNKT ATT MAN SKA LEVA LIVET, MAN VET ALDRIG HUR LÄNGE DET VARAR" osv... ^^. Har jättesvårt för att bara hålla mig till någon gång i veckan. Men valet är kanske att utesluta allt eller det mesta helt...

hmm. och ändå ska man ju givetvis kunna äta allt i lagom mängd. hoppas detta vänder snart!
    Ja vet, det blir deppigt om man tänker att det är för alltid och att man måste ha så "tråkigt" att inte kunna ex fika. Men jag tänker att man får försöka programmera om sin hjärna, att börja tycka att godis/kakor inte är något positivt som tillför mig lycka eller något bra. Helt "enkelt" hitta annat man vill göra/smaka innan man dör och fokusera på det...
    Belöningar
    Skulle jag äta det en gång i veckan så skulle jag bli påmind om hur gott det är och så tar det säkert överhanden igen och igen. Men om jag inte äter det på flera månader, flera år(?) då borde ju vanan brytas och suget bara uppstå nån gång om året kanske och skulle jag smaka då kanske det inte ens är lika gott?.. (
     Jag hoppas på sikt att det är som att sluta röka (detta är svårare) att godis/kakor/överflöd av mat blir "ingenting" för mig och inte laddat med en massa positiva känslor/upplevelser.
    Att leva livet att vara medveten, målmedveten och sund! Byta ut lite vad betydelsen av leva livet är.. Ja programmera om sig till den man önskar att man är! Himla svårt...

Du kanske skulle kunna ha en sak du tillåter dig att äta, nått som stillar sötsuget men som egentligen inte är i närheten av din favorit som du mest största sannolikhet kommer att tröttna på, nått tråkigt torrt som du inte alls brukar köpa som "gott".

Du får kanske be din sambo gömma godispåsar och smygäta eller  köpa det du inte är helt såld på
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!