Sommarnatt10 skrev 2012-05-06 22:31:24 följande:
Bonsai; går det få bort bristningar??? Jag trodde det var kört :( fast det är klart, ingen mening till denna sommar är väl bäst att få de barn man vill ha förs kanske....
- Effekten är dramatisk, säger läkaren Sverker Hybbinette. Majoriteten av alla kvinnor som genomgår en graviditet får bristningar på mage och/eller bröst. När kroppen växer snabbt hinner huden inte med och "spricker". Viktuppgång, viss träning och snabb muskeltillväxt kan också ge hudbristningar. Många tonåringar, både killar och tjejer, får bristningar när kroppen förändras i puberteten. För de flesta är ränderna inga problem alls. Men för andra är bristningarna ett allvarligt kosmetiskt bekymmer. Dessvärre är bristningar mycket svåra att få bort. Den enda behandling som i vetenskapliga studier visat sig kunna hjälpa är laser som kan bleka ränderna. Men nu lanseras en ny metod, elektroporofores, vid flera skönhetskliniker i Sverige. Elektroporofores går ut på att med hjälp av svag elektricitet föra in ämnen som C-vitamin, hyaluronsyra och silikon, i huden för att påskynda läkning och stimulera huden att bilda nya celler för att "fylla upp" bristningarna. Läkaren Sverker Hybbinette är medicinskt ansvarig vid Paul de Vance-kliniken i Stockholm som använder den nya metoden. Han har tidigare forskat kring odling av hud för brännskadade och var först tveksam till elektroporofores. - Men nu ser jag ju att den fungerar, minst 60 procent av bristningarna försvinner, säger han. Det finns inga stora, välgjorda, studier publicerade om elektroporofores. Hudprofessor Olle Larkö och plastikkirurgen Carl Troilius har aldrig hört talas om den nya behandlingen. Båda är mycket skeptiska. - Sådana här metoder brukar inte hålla vad de lovar. Men de är knappast farliga, det enda som händer är att det blir hål i plånboken, säger Olle Larkö. - Om det kommit en behandling mot bristningar som verkligen fungerar skulle det vara en sensation. Och då hade jag vetat om det, säger Carl Troilius. Hittade den här artikeln!