• Mama Mia

Vi som går ner i vikt med shapeup!

SunGirl skrev 2012-04-10 10:48:20 följande:
    Hej!

Jag hoppar in här, började med Shape up i söndags, älskar den och har redan gått ner 2,3kg!!

Har fått ca 10kg övervikt sedan jag började studera i höstas, så nu är det verkligen dags att börja om man ska vara i form till sommaren! Får ju knappt på mig byxorna längre...

Hur kör ni, räknar ni bara kalorier och äter utav allt? Jag tänkte utöver kalorimängden försöka hålla mig till max 20g kolhydrater per dag i 2 veckor för att få en extra kickstart. Hoppas man håller ut så länge...

Jag äter allt, men försöker ändå ha lite GI-tänk i bakhuvudet. Beror lite på vad det är jag ska äta. Idag har dottern o jag bakat sockerkaka och det är ju absolut inte GI. Men till middagen blir det lax, potatis o broccoli. Då hoppar jag antagligen över potatisen, eller tar väldigt lite av den eftersom jag ändå tycker den är rätt onödig...
  • Mama Mia
    Jooosie skrev 2012-04-12 09:35:41 följande:
    Jag har lite svårt att vänja mig av med att äta godis (om än lite) varje dag. ;) Annars känns det bra. Lyckades stå stilla i vikt under påsken. Börjar nu närma mig -4 kilo (4,5 veckor sedan jag började). Känns helt otroligt med tanke på att jag inte kommit igång med promenader och träning ännu! :)

Om du går ner nästan ett kilo i veckan utan att träna, så tycker iaf jag att du inte behöver kämpa med att sluta med godiset.
  • Mama Mia
    stinabj skrev 2012-04-12 12:22:53 följande:
    Hejsan tjejer,

jag får nog ta det lite lugnt med kaloriräkningar för jag fick precis reda på att jag är gravid!!!! Detta är min första graviditet och det känns väldigt spännande.

Detta var första försöket sen jag gick ner mina 20 kilo och det känns verkligen kul att det gav resultat!

Men heja på nu! 

Men va kul! Grattis! Ja, nu ska du inte hålla koll på kalorier och kilon. (inte såna kilon iaf...) Men vill du ändå göra något så är det ju inget som hindrar att du motionerar o tänker på vad du stoppar i dig.

Men se framför allt till att må så bra det går o njut. Inget är som första graviditeten!
  • Mama Mia
    goatess82 skrev 2012-04-13 12:25:45 följande:
    jag ska äta 1387 nu, brukar dock ha ca 500 kvar om dagen, får börja äta mer frukt eller så!
    HUR lyckas du få i dig tillräckligt med proteiner om du äter under 900 kcal/dag??? Eller äter du "bara" proteiner?

Jag ligger på 1690 kcal just nu...
  • Mama Mia
    goatess82 skrev 2012-04-13 19:23:21 följande:
    Nej dom dagarna har varit dåligt med protein dock, sen får jag tillgodo mycket när jag har tränat!!

Oh, var försiktig så det inte blir så ofta. Du vill ju tappa i fett, inte muskelmassa. Och ju mer du tränar desto mer protein behöver du...
  • Mama Mia
    LejonetTvillingen skrev 2012-04-17 08:39:58 följande:
    Jag började med ShapeUp appen igår. Och bara på dessa 1 ½ dag så känner jag att det här kommer funka för mig.

Dock så fick jag i mig alldeles för mycket fett igår enligt vad jag ska ha i mig.

Om du ändå var inom din budget och du överlag äter bra mat så gör det inget att andelen fett blir hög.

Tvärtom så behövs fett för att bränna fett, så för lite fett är värre.

Men fett är ju också "dyrt", så om det innebär att du får i dig för lite bra mat det är då du behöver leta smalare alternativ...
  • Mama Mia

Hallå! Länge sen jag var här nu. Tappade gnistan totalt när det kändes som att jag aldrig fick mina dagar att gå ihop. Hade väl egentligen inte riktigt rätt motivation från början heller om jag ska vara ärlig, och var trött o sliten av att vara hemma med 2 småbarn.

Nu börjar det kännas som om jag är inne i en lite bättre period och bestämt mig för att börja på nytt. Jag har raderat alla tidigare uppgifter, så det blir helt på ny kula. Lagt in ett lägre mål, som är tänkt att bli ett delmål och lagt in en låg viktnedgång/v för att minska risken att misslyckas.

Jag tänkte försöka gå ut rätt hårt nu iaf. Jag o lillkillen kommer ha en lugn långhelg ensamma hemma på 4 dagar utan måsten.

Min tanke är att vi ska promenera massor med vagnen, köra nåt hemmaträningspass på kvällen när han somnat och lägga en del tid på att laga och planera bra mat.

Detta med hopp om att jag ska få en rivstart och se snabbt att det händer något, vilket förhoppningsvis ger mig motivation att fortsätta. Efter dom här 4 dagarna tänkte jag köra lugnare.

Hoppas nu bara att jag tänker rätt!

• Mama Mia

Nu har vi varit ute o gått i drygt 1,5 timme. Men vad räknar ni som snabb respektive normal gång?

Nu la jag in det som normal för att vara säker på att det inte blir för mycket. Men enligt runkeeper blev det fler förbrukade kalorier än om jag hade tagit snabb promenad på shapeup. Men det kan man ju knappast lita på heller.

Hur gör ni?

• Mama Mia

O

Sommarnatt10 skrev 2012-07-06 16:00:29 följande:
    Mamma Mia: jag tror Shape up räknar lågt! Jag kör på runkeeper kaloriförbrukning! Justerar minuterna så det stämmer! Den går ju ändå på hastighet i gps, det måste vara bättre!

Jo, i o för sig... Men å andra sidan måste det ju vara nån sorts medelvärde för runkeeper vet ju ingenting om mig. Shapeup vet ju iaf mitt kön, min längd o vikt och kan efter det beräkna ungefär vad jag borde förbränna. Problemet ligger ju i att man kan definiera normal o snabbt olika.

Synd det inte är hastighetsangivelse,så som joggingen har...
  • Mama Mia
    Sommarnatt10 skrev 2012-07-06 20:39:41 följande:
    Mamma Mia: fast jag har fört in vikt o så på runkeeper oxå! Det håller jag med om! Borde funnas hastighet...

Det visste jag inte ens att man kunde göra. Får kolla om jag lyckas klura ut hur man gör.

Ni andra som promenerar, hur gör ni då? Eller använder/litar alla på runkeeper?

Beklagar, Elin...
  • Mama Mia
    bonsai skrev 2012-07-07 20:48:04 följande:
    Jag skriver inte upp något alls i shapeup just nu men jag äter som när jag gör det plus att jag försöker träna så mkt som möjligt. Slog rekord på runkeeper idag:) det är kul att tävla pw mot sig själv. Tränade bort 253 kalorier på 40 min. I morgon blir det pw o på måndag blir det zumba och kanske pw! Mina kollegor har anmärkt på att jag gått ner i vikt:) det är ganska kul att mina kollegor kör på lchf o tycker att shapeup är dåligt för att man äter för lite, dom har inte minskat särskilt mkt. Det dom har minskat har skett med olika shaker. Jag tror på det här i längden!
    Haha, och vad gör man med shaker om inte äter "för lite"?
    Oavsett metod så är det väl ändå enkel matematik: kalorier in, kalorier ut. Oavsett om man räknar dom eller inte. Nu är jag inte jätteinsatt i lchf, men grejen med det är väl ändå att om man äter mycket protein och fett så behöver man inte äta lika mycket för att hålla sig mätt. Dvs det är meningen att man även där ska äta mindre än vanligt även om man ska slippa hålla koll på kalorierna. Eller har jag missuppfattat nåt?

Nu höll jag på att ge upp. Redan andra dagen. Igår gick det bra. Promenerade ca 15 km totalt och matkontot gick bra också. Men idag var jag redan less på det och jag tyckte att det här kommer ändå att gå åt skogen så lillkillen och jag gick på donken.
    Men när jag sen bestämde mig för att iaf skriva i på Shapeup så insåg jag att det fortfarande fanns en chans att få den här dagen att gå ihop. Tack vare en rejäl promenad på kvällen och att jag knappt ätit nåt mer än det, pga ångestdepp av att allt skiter sig. Inte så bra metod kanske, men ändå!
    Hade tom köpt hem en massa gott att moffa i mig för att trösta med. Men jag gjorde en smoothie efter promenaden och nu sitter jag här och funderar på om jag ska ta bara lite som jag faktiskt har råd med, lite mer men ändå hålla mig inom "ej viktuppgångsnivå" eller om jag faktiskt ska hoppa över godiset helt...

Dagen slutade rätt bra, trots allt och jag kör på en dag till...
  • Mama Mia
    bonsai skrev 2012-07-09 07:44:29 följande:
    Goatess: för mig funkar det att äta av allt. Skulle nog dö av sorg om jag var tvungen att ta bort potatis framför allt. I brödväg äter jag nästan bara knäckebröd. Personligen tror jag inte på att ta bort saker ur kostcirkeln om man inte har en medicinsk orsak:) mitt motto är lagom av allt. Lchf och gi är absolut inget alternativ för mig. Båda dom dieterna är ju en livsstil och jag undrar vad som händer med dom som börjar äta kolhydrater igen när dom gått ner sin vikt? Måste ju vara så att dom går upp i vikt igen? Kan ju inte tänka mig att alla håller fast resten av livet med dom här dieterna.

Men... LCHF och GI är ju överhuvudtaget inte samma sak. Möjligtvis med tanke på att det är en livsstil då. Men det är ju genom att ändra sin livsstil som man behåller sin lägre vikt. Kör man en diet och slutar så går man ju upp igen.

LCHF är för extrem för dom flesta för att klara av i längden och må bra av det, tror jag.

Men GI handlar ju bara om sunt förnuft! Inget är förbjudet. Det handlar om att begränsa kolhydraterna, inte ta bort dom. GI handlar om att ta en potatis istället för 3, fullkornspasta istället för vanlig, grovt bröd istället för vitt, osv. Sånt som dom allra flesta som vill äta nyttigt gör ändå utan att följa nån diet. GI rekommenderar heller inte överdrivna mängder fett. Även om fett visserligen sänker GI på en produkt/maträtt så rekommenderas ändå att hålla fettet på en rimlig nivå.

Sen kan man reglera kolhydratnivån efter vad man vill. Ju mer/snabbare man vill gå ner i vikt desto mindre kolhydrater, men aldrig helt utan. Vill man bara leva nyttigt så handlar det om att hålla blodsockret på en så jämn nivå som möjligt. Sunt förnuft alltså utan att vara extrem på nåt sätt.
Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!