• Girle

Vi som går ner i vikt med shapeup!

God morgon!
    Ny vecka och förhoppningsvis nya minus på vågarna!

Nilelind: välkommen hit, det är klart du ska hänga här i den här peppande tråden. Undvik nutriletten, det är ju en quickfix som inte behöver hjälpa särskilt mkt på sikt. Du ska ju inte gå ner så många kilon, kan det vara så att kroppen klamrar sig fast vid dem för att du ammar. Så har det varit för mig, så länge jag ammat har de sista 5 suttit som berget. Sedan du börjat träna har du ju också byggt muskler, som väger mer än fett. Prova och mät! Jag förstår att det måste vara frustrerande att det inte händer något men jag hoppas att du orkar köra på, rätt var det är så lossnar det. Jag tror inte heller att dina "övertransaktioner" borde göra ngn skillnad, iaf inte om målet ska vara många hekto i veckan, har du bara 2-3 hg i v som mål påverkar det nog. Du kanske kan testa att äta precis enl plan under alla veckans dagar ett par veckor för att se om det blir någon skillnad? Alternativt är att lägga träning eller långpromenad på helgerna så att du får fler kcal att äta upp. Glöm inte att dricka massor med vatten, så att inte kroppen får vätskebrist. Lycka till!

• Girle

Vad kul att allt fler hittar hit!
    Kissecat: 1000 kcal låter väldigt, väldigt lite. Min App säger till om mitt mål blir under 1200 kcal/dag, det är inte bra för hälsan. Du kan reglera hur mkt du får äta genom att ändra hur mycket du vill gå per vecka i profilen. Du får inte ligga i svältläge, då kommer kroppen bränna musklerna ist för fettet. Prova att dra ner på viktminskningstakten och se till att magen får regelbundet med mat - då håller den igång hela tiden och bränner. Tänk inte "men jag åt ju mindre förut" - det finns väl en anledning till att du började med Appen som är ett hjälpmedel till att hitta en kostbalans livet ut

Eliten: ååå vad roligt att den passar! Nu får målet vara att du måste sy in den innan bröllopet när gifter ni er?

• Girle

Vanlig mamma: bra att du inte tar i för hårt när du ammar. Är det något speciellt du vill ha tips om eller mer generellt? Allmänt kan jag tipsa om att hela tiden göra små förändringar som ger skillnad. Tex byta det mjuka, vita brödet mot knäckebröd som du själv skriver. Jag äter finncrisp till frukost (med ett tunt lager bredbar brie, två tunna skivor skinka, äggröra på 2 ägg, tomat, latte

• Girle
    Girle skrev 2012-04-24 08:04:22 följande:
    Vanlig mamma: bra att du inte tar i för hårt när du ammar. Är det något speciellt du vill ha tips om eller mer generellt? Allmänt kan jag tipsa om att hela tiden göra små förändringar som ger skillnad. Tex byta det mjuka, vita brödet mot knäckebröd som du själv skriver. Jag äter finncrisp till frukost (med ett tunt lager bredbar brie, två tunna skivor skinka, äggröra på 2 ägg, tomat, latte
    Halva inlägget försvan!?!

Mer små förändringar:  Minska på potatis/pasta/ris och öka på med grönsaker. Personligen upplever jag kokta, varma grönsaker typ brocolli o sparris som mer mättande än kalla. Drick endast vatten, smaksatt/neutralt kolsyrat eller vanligt. Om du vill festa till det, välj lightläsk. Men se upp så att det inte triggar igång sötsuget. Lyckta till!
    bonsai skrev 2012-04-24 08:19:42 följande:
    Vart hittar man bredbar brie? Jag vågade väga mig igår, tack o lov hade jag inte gått upp utan stått still fast jag fuskade hela tiden när jag var sjuk! Skönt för då är det lättare med motivationen att fortsätta och att det ska gå!
     Jag köper det på Ica maxi eller hemköp. Märket heter president och burken är rund, ljusgul. Supersmarrig!
    kissecat skrev 2012-04-24 13:06:31 följande:
    Jag har nu ändrat till 1200 kalorier och jag kan fortfarande gå ner mina kg på 7 veckor. Får verkligen försöka få i mig mat. Men det blir lätt att man tar någon chokladbit eller liknande för att "fylla ut". När vet man om man är i svältläge då? Jag äter väldigt sällan lunch så det kanske inte är så konstigt att jag inte får i mig allt jag ska.
    Det brukar bli en sen frukost, kanske någon macka innan middagen och sen middag och sen nåt senare på kvällen. 
     Varför äter du inte lunch? Det är viktigt att du får i dig mat regelbundet under dagen. 
    Menyförslag:
    Frukost
    Lättare mellanmål - typ en frukt - jag äter aldrig något mellan frukost o lunch för jag äter så sent (8)
    Lunch - det behöver ju inte vara lagad, fil&flingor kan funka - men då kan du inte äta samma till frukost. Försök att variera dig så mycket du bara kan.
    Mellanmål - mackor är "dyrt", jag kör ofta smoothie eller finncrisp med pålägg till mellis. Dricker ofta te till, känner att det fyller ut mycket men är kalorisnålt.
    Middag
    Om du behöver något litet på kvällen 

Lycka till! Jag tror att nyckeln är att planera alla måltider i förväg och se till att äta måltiderna vid samma tidpunkt varje dag. 
    Den 4 oktober kom en prinsessa som förändrade mitt liv
  • Girle

Sommarnatt: du behöver inte äta upp dina intjänade träningskcal.

• Girle

Plastmamma: vad har du tränat? Hur stor är din dagramson?

EmmaE: vad härligt att du har "levt" med shapeup s

• Girle

Nämen, så länge ska det stå. I vilken takt kör du och hur mkt har du tappat under året?

• Girle

Sommarnatt: vad konstigt att det inte händer något. Här har det inte heller hänt mkt. Jag har vägning imorgon, men kunde förstås inte låta bli att tjuvväga mig imorse. Då visade vågen exakt samma siffror som förra veckan. Verkar som om jag står still varannan vecka och går ner varannan. Det kanske är något liknande för dig? Väger du maten? Om inte kanske du ska börja för att få de resultat du önskar.

• Girle

Emma: wow, 17 kg! Bra jobbat. Jag tycker också att Appen är väldigt smidig.
    Goatess: Jippie! Grattis!

Imorse visade vågen 69.4, vilket är -0.3 och "bekräftar" min teori om att det står nästintill still varann vecka (som denna) och så rasslar det till nästa. Spännande att se om en vecka om teorin stämmer. Jag har tappat 3.3 kg på 4,5 vecka så jag känner mig nöjd. Nu är det 1.4 kvar till mål... Kämpa!

• Girle

Till mellis väljer jag något av dessa alternativ:

Smoothie
    Finncrisp med levepastej/skinka

Svar på tråden Vi som går ner i vikt med shapeup!