• Cherry Cupcake

Hur viktig är plastkragen när katten sytts?

Min katt har sytts några stygn på sitt ena bakben. På hasen. (heter det så?) 
    För att hon inte ska  pilla måste hon ha plastkrage i 10 dagar. Detta är dag 2.
    Hon kan inte äta eller dricka när den är på och den måste vara på hela dagarna när jag är iväg. ca 9 timmar.   
    Hon kan alltså inte äta eller dricka på 9 timmar.. 
    Hon vantrivs förstås med den och försöker skaka av den. Vi har en brant trappa hemma
    som jag är orolig att hon trillar i om hon ska försöka springa i den med kragen på.
    Hon visar inget som hellst intresse för såret och hon når knappt dit att tvätta ens när kragen är av. Egentligen vill jag bara låta henne slippa kragen..
    när hon kastrerades hade hon ingen krage och hon pillade inte den gången.
    då var det iof sytt med tråd som inte behöver tas bort om det nu kan påverka.
    är jag oansvarig om jag låter henne slippa kragen?      

• Svar på tråden Hur viktig är plastkragen när katten sytts?
  • nemo1

Jag har aldrig klarat av att ha tratt på mina eller jourkatterna. Det låter även som att tratten behöver klippas ner, farligt att låta katten gå utan vätska.
    Finns det långa trådstumpar som sticker ut där det är sytt? Hur beter hon sig när du är hemma, är hon på såret då? tolkar det som att hon slipper tratten då?  

• Cherry Cupcake

jag har klippt ner den så mycket som det går..
    ja hon är ju van att äta och dricka som hon vill under dagarna så det blir en stor omställning..
    hon kan rent fysiskt dricka med tratten men hon fattar inte det riktigt.
    vet ej om det är strådstumpr som sticker ut, de kan jag ju säkert klippa bort om det skulle behövas,,
    hon har aldrig varit på såret som jag har märkt, hon har tvättat sig runt det men inte direkt på det vad jag kunde se när jag satt och kollade..     

• Chianti

Visserligen hund men: När min hund opererats för cystor så lät jag henne slippa tratten en stund. självklart hade hon slickat sig lite och såret blev jätteinflammerat. Hon fick en stor varböld i pinpongbollsstorlek som sprack av sig själv när jag petade på den och varet bara sköljde ut över mina fingrar, uäääk. Plus att hon var tvungen till fler veterinärbesök med allt vad det innebar i obehag för henne.
    Så jag kommer låta dem ha tratten på hela vägen ut nästa gång. Den har ett syfte. Även om man så gärna vill låta dem slippa lida av den där vidriga tingesten.

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Cherry Cupcake
    Chianti skrev 2012-03-05 20:05:23 följande:
    Visserligen hund men: När min hund opererats för cystor så lät jag henne slippa tratten en stund. självklart hade hon slickat sig lite och såret blev jätteinflammerat. Hon fick en stor varböld i pinpongbollsstorlek som sprack av sig själv när jag petade på den och varet bara sköljde ut över mina fingrar, uäääk. Plus att hon var tvungen till fler veterinärbesök med allt vad det innebar i obehag för henne.
    Så jag kommer låta dem ha tratten på hela vägen ut nästa gång. Den har ett syfte. Även om man så gärna vill låta dem slippa lida av den där vidriga tingesten.

urk.. :/
  • Cherry Cupcake

mitt katt äter iof nån antibiotisk pasta nu så det kanske inte är så farligt om hon skulle slicka på såret lite?

• Ziindlaa

Har också hund och resonerar som så att de vänjer sig vid tratten, det är ju för deras bästa inte mitt. jag tog aldrig av den utan lät hundarna själva komma på hur de skulle röra sig för att äta,dricka,sova och leka bäst. Självklart underlättade jag det genom att ta fram matskålen och plocka undan saker som var i vägen. Och de löste det kanon den ena hade de lite jobbigt i början men tycker man inte synd om dom så vänjer de sig, och inte är de sura på mig heller för att ja satt på dem tratt..

• nemo1

Jag är kanske fel person att fråga men jag skulle ha tagit bort den. Att katten slickar på såret gör inget utan det är om det blir ett frenetiskt slickande kan det om man har otur bli en infektion.

• Cherry Cupcake
    nemo1 skrev 2012-03-05 21:06:31 följande:
    Jag är kanske fel person att fråga men jag skulle ha tagit bort den. Att katten slickar på såret gör inget utan det är om det blir ett frenetiskt slickande kan det om man har otur bli en infektion.

ja eller om hon skulle bita i stygnen men det tror jag inte att hon kommer åt.. då måste hon nästan bita sig i ändan och så vig är hon inte..
  • ForReal

Vår ena katt lyckades dra ut ett par stygn på några få sekunder medan tratten var av, så vi fick åka in och sy om. Då var det förvisso en operation och de hade öppnat magen. Om katten är sydd i "hasen" antar jag att ingen direkt kan ramla ut därifrån, som det faktiskt skulle kunna gjort i värsta fall om vår katt hade ryckt upp mycket... Men jag skulle ändå låta katten ha tratten. Det är synd om dem men de vänjer sig med hur de ska bete sig för att äta och dricka. Du kanske kan låta katten ha den i en vecka, 6-7 dagar.

Svar på tråden Hur viktig är plastkragen när katten sytts?