Inlägg från: Candius |Visa alla inlägg
  • Candius

Vad krävs för att äga en häst?

Jag har ett halvblod som jag lägger ner ungefär 3 timmar på varje dag, jag tycker absolut inte man ska vara mindre i stallet om man rider en dryg timme. Jag mockar, fixar mat, lägger ut lunchhö till dagen därpå, fyller på vatten ute och i boxen och ryktar och gosar noggrant Flört Rider en timme och ryktar igen, smörjer allt jag använt, masserar och mockar lite till. Sedan tillkommer ju allt fixande och trixande med alla tillbehör... Laga täcken, tvätta schabrak, lindor mm, borsta täcken och i värsta fall tvätta, ändra täckesinfo, diska vattenhink och mathinkar, sopa, städa i sadelkammare, tvätta borstar, fylla på och köpa nytt kraftfoder m.m

Jag tävlar ganska mycket och är lite av en prylnörd vilket betyder att det jag har betal behöver man kanske egentligen inte betala hehe.. Men här kommer mina priser:

Stallhyra: 2500 kr/månad (strö, hö, ridhus/paddock/hinderpark/mkt bra ridvägar, in/utsläpp, täckesbyte) Man har in eller utsläpp 1 gång i månaden ungefär då man ska fodra, sopa, ta in eller ut alla 45 hästar och även byta täcken på de som ska ha. 1-2 gånger i månaden har man kvällsfodring då man ska fodra alla hästar, sopa och "stänga" stallet.

Försäkring: 11.962 kr/år(dvs drygt 1000 kr/månad)

Hovslagare: 500 kr/månad ungefär   

Tränare: 600 kr/månad (150 kr/gången) 

Kraftfoder: 300 kr/månad

MÅNADSKOSTNAD: 4900 k/månad. Man bör även lägga undan ett par hundralappar varje månad att ha som buffert om hästen skadar sig eller på annats sätt behöver veterinärvård eller om man måste akutinhandla ett nytt täcke/träns/sadel gud vet vad....

Sedan kommer all utrustning till också hehe Drömmer

Orkar inte skriva alla priser men vet att allt som jag köpt till min häst totalt överstiger 50.000 med råge... Dock har jag en del onödiga saker men kanske 20 - 25.000 för att köpa in allt nödvändigt i början. Det jag ser som nödvändigt är:

Sadel
    Träns+ ev. hjälptygel (minst 2 st)
    Grimma och grimskaft (Minst 2 stycken - varav en lädergrimma om du ska köra hästen i transport vilket är ganska troligt att du kommer behöva göra någon gång, och sedan kanske 2 slit-och-släng nylongrimmor)
    Fleecetäcke/Filt, Stalltäcke, Ofodrat regntäcke, Fodrat regntäcke, Vintertäcke. (Om hästen behöver täcken alltså, om du tänker klippa den på vintern osv.) Men ett regntäcke behövs alltid. Fler täcken kommer säkert behövas köpas in med tiden men det här är en bra början!
    Skritt/Ländtäcke
    Benskydd/Lindor/Boots
    STALLAPOTEK! MKT VIKTIGT!
    Borstar, ryktsaker
    Longerlina, inspänningar/Tömmar+tömkörningsgjord
    REFLEXER!
    Hinkar och höpåsar(IKEA-kassar)
    Förvaringslådor, garderob.

Sedan kan jag lova dig att du kommer komma på massor av övriga onödiga saker med tiden som du behöver köpa haha!Tungan ute

Ojoj, det här blev ett långt inlägg men det här är vad jag kan bidra med för tips! Om du undrar något annat som jag inte tagit upp är det bara att skriva det Glad             

Svar på tråden Vad krävs för att äga en häst?