Inlägg från: castillo |Visa alla inlägg
  • castillo

min dotter äter vägrar äta kött.

maand87 skrev 2012-03-06 11:32:06 följande:
    Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

mitt tips till dig. varför tvinga henne att äta något hon inte vill ha. det är ju ingen fara om hon inte äter köttbitar. hon får juh i sig kött med köttbullar och annat.

hon kanske bara inte gillar smaken.

min son har också problem med maten . han gillar inte kolhydrater särskilt mycket. skulle han välja själv vill han inte ha bröd, pasta potatis eller ris. han äter endast grönsaker och kött. enda sättet att få i han kolisarna är genom att skära exemepl pastan i små små bittar och blanda i köttfärssåsen eller att man gör mos av potatisen och blandar med fiskbullarna. men annrs gillar han inte det.  våran bvc sa att det är inga problem han gillar inte det helt änkelt han får juh i sig kolhydrater iallafall. välling, pommefrites mjölk osv. så han får juh i sig kolhydrater iallfall. han har aldrig gillat kolisarna sedan han började smaka på mat.

jag tycker inte du ska tvinga barnet eller så försöker du eemepel skära köttbitarna så små och blandar sedan i såsen eller pastan så kanske hon kan lära sig äta det. du behöver juh inte visa henne innan att du skärt upp det i mini bittar.

lycka till         
  • castillo
    maand87 skrev 2012-03-06 11:32:06 följande:
    Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

sen tycker jag att ni inte behöver straffa henne ifall hon inte eller vägrar äta den mat hon inte gillar. det är onödigt för er alla som familj att behöva bråka om det. jag vet att min bvc sa att om man låter barnen hjälpa till i själva matlagningen brukar det gå lättare att få i dom den. exemepl kan hon få hjälpa till att lagga maten kanske hon blir mer villig att smaka iallfall.
    men strafffa tycker jag inte du ska göra. det får henne bara att ogilla maten mera och desutom kan det senare i livet leda till ätstörningar då hon får en dålig relation till mat.

mitt tips är att om det inte funkar så kan du alltid ha frysta köttbullar i frysen som du steker till istället för andra köttet eller ett ägg bara. det gör vi med våran son det finns massa mat han inte gillar men som jag och min man vill ha och då kör vi på köttbullar korv eller stekt ägg till sonen. går ur bra som hälst. jag får ofta laga flera olika maträtter. jag gillar inte malt kött så köttfärssås gör jag 2 av en veg en med köttfärs. när jag gör lasange får sonen något annat. det behöer inte vara något svårt. köttbullar kan man juh bara värma i ugnen.

lycka till igen.      
  • castillo
    maand87 skrev 2012-03-06 11:41:17 följande:
    som sagt vad så e de så att de e inte bara kött de e kyckling file de e fisk inget passar förutom köttbullar korv o köttfärs. de e ett problem.
    o de e inte segt utan de e kokat flera flera timmar . de funkar inte ändå.
    hon behöver inte smaka flera gånger på samma sak. ja vill att maten ska fungera för oss alla, men ni kanske vill ha en unge som framkallar kräkningar som har en fix ide att kött går inte äta kyckling går inte inte fisk ens .  

jag förstår din frustration hade som sagt samma problem med sonen när han va liten fast med kolhydrater eller idag också.
    men om hon framkallar kräkningar så ge henne inte det. stek ett ägg eller ha köttbullar som du tinnar i mikron till henne som serveras med resten.

vet att det underlättar när maten funkar för alla men värkligheten är att vi är oika och gillar olika. tog mig ett tag att acceptera att sonen inte vill ha pasta finns få gånger jag lyckas få i honom det men inte alltid och orkar inte bråka med honom om det. i hälso syn så klarar han sig och klarar sig på kolhydraterna han får vi avälling , saft, juice. mjölk osv. så din dotter får i sig protein så försök istället att inte ha bråk. hon kanske gillar det med  tiden. kanske fiskbullar eller fiskpinnar funkar för henne. annars finns det omega 3 tab.

hon kasnke ändrar sig som vuxen. jag vägra till fisk när jagva liten paprika. skaldjur, svamp och mjölk men äter allt sådant idag när jag är 24.   

• castillo
    maand87 skrev 2012-03-06 11:46:50 följande:
    vi gör inte 2 sorters mat. i skolan hon började ett år tidigare fungerar riktigt bra. så äter hon inget hon äter en knäckebröds macka. o sen e de bra . Ska ja säga till skolan oxå att hon ska ha special kost hon äter inte skink såsen eller hon äter inte nåt förutom köttbullar ? eller köttfärs eller någonting eller ska ja skicka med henne matlådor? 

men i skolan kan hon ta sallad eller bara pasta potatis eller vad det finns. och skicka med ett frukt. hon kommer att överleva. såg ett program förut om barn som är porblematiska i maten , de sa att visa födds med fler smaklökar eller känsligare och då blir de väldigt kinkiga för allt smakar väldigt beskt och då  väljer de istället mat som smakar ganska neutralt eller sött. kanske det är det hon har.
  • castillo
    maand87 skrev 2012-03-06 12:06:27 följande:
    en 6 åring ska inte bestämma över vad dem äter o inte äter.

men man ska inte glömma att oavsätt om hon är 6 år eller inte så har hon känslor och det är inte kul att bli tvingad till att äta något man inte gillar. 
    en förälders uppgift är att se till att barnen får i sig näring. och det får hon. vi har gjort så att för att få våran son att smaka belänar vi han om han gör det istället för att straffa. för barn är det mer motiverande att smaka något de inte gillar om det får ut något utav det en att bli sraffad för det.
    som vi vuxna det är inte så att vi vill sitta på jobbet hela dagarna och missa det finna vädret men vi får en lön (belöning )  så vi står ut med det tråkiga.  
  • castillo
    maand87 skrev 2012-03-06 12:18:05 följande:
    givetvis belönar vi henne om hon smakar ja har aldrig sagt att hon e tvungen att svälja utan kan välja om hon inte gillar att spotta ut de i en servett eller vad som helst. 
    hon belönas både med godis och med saker o ting tex om det är nåt hon verkligen vill ha så kan ja säga att hon får de bara hon smakar.  

kanske kan prova med att om hon smakar får hon välja till nästa måltid vad ni ska ha till middag. och få vara med och laga maten. så att ni försöker vända maten till något posetivt.
  • castillo
    maand87 skrev 2012-03-06 12:19:11 följande:
    e ni inte kloka ska en 6 åring få bestämma vad dem äter?

jag förstår din tanke skulle jag låta min son välja helt fritt kulle det bli chips och godis till maten.
    men man kan försöka få barnen att bli mer involverade exemepl. så får min son hjälpa att skriva inköpslista  ibladn får han möjligheten att välja vad vi ska ha till frukost. inte så att han väljer fritt men när man är i butiken säga vilken yoghurt ska vi ta den med honung eller jordgubbs smak. ibland visa dagar får han laga maten och välja vad vi alla andra ska äta. då får han välja av det som finns hemma. har du flera barn så kan de också få vara med.
    nu är min son bara 4 år men det funkar bra . och han vet exakt vad han inte gillar eller gillar. min son får också kvällningar så fort han känner smaken av något han inte gillar.

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.