• Rockan

min dotter äter vägrar äta kött.

maand87 skrev 2012-03-06 12:06:27 följande:
    en 6 åring ska inte bestämma över vad dem äter o inte äter.
    Eh. Jo självklart ska en sex-åring bestämma vad hon äter.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Rockan
    maand87 skrev 2012-03-06 12:14:39 följande:
    hon tycker kött är äckligt fast vi har förklarat att köttfärs är likadant fast nermalt .
    Hon gillar väl inte konsistensen. Helt normalt.
  • Rockan
    maand87 skrev 2012-03-06 12:19:11 följande:
    e ni inte kloka ska en 6 åring få bestämma vad dem äter?
    Självklart. Alla ska själva få bestämma vad de äter.

Bestämma exakt vad som serveras är en annan sak.
  • Rockan

Strunta i att bestaffa och belöna ätande. Det är bara att bädda för framtida problem. Se till att det finns något på bordet som hon kan äta sig mätt av vid varje måltid, se till att hon får i sig protein (men det måste inte vara kött och det måste inte vara vid varje måltid) och strunta i att tänka på vad hon inte äter.

• Rockan
    Lena skrev 2012-03-06 12:22:32 följande:
    Jag har låtit min fyraåring bestämma vad hon äter sen vi började med smakportioner. Hon bestämmer doc inte vad som serveras.
    Precis.
  • Rockan
    maand87 skrev 2012-03-06 12:28:55 följande:
    vi har provat att äta vegetariskt oxå allihop vi har provat o leva på hennes mat för att de ska bli frid o fröjd men det fungerar inte alls . 
    Jag upprepar mig: Strunta i att bestaffa och belöna ätande. Det är bara att bädda för framtida problem. Se till att det finns något på bordet som hon kan äta sig mätt av vid varje måltid, se till att hon får i sig protein (men det måste inte vara kött och det måste inte vara vid varje måltid) och strunta i att tänka på vad hon inte äter.
  • Rockan
    maand87 skrev 2012-03-06 12:33:04 följande:
    skolsköterskan i skolan sa att de e vi som e föräldrar o de sa hon med till min tjej att hon bestämmer inte vad hon ska äta . utan de gör vi. 
    Ni bestämmer vad som serveras, hon bestämmer vad hon äter.
  • Rockan
    La Lola skrev 2012-03-06 12:34:23 följande:
    Det var en korkad skolsköterska som inte kunde sätta sig in i situationen.
    Intämmer.
  • Rockan
    maand87 skrev 2012-03-06 12:35:24 följande:
    ja då börjar hon tex tycka att köttbullar ska vi inte ha vi ska inte ha korv o vi ska bara äta gurka o sen ska vi äta chips till kvällsmat mm mm de e hälsosamt o låta en 6 åring bestämma . de  sjukt . o när man försöker få i henne de hon äter så byter hon till gurka o chips. de e de som blir problem när hon får äta som hon vill.
    Att låta henne äta vad hon vill är inte samma sak som att servera henne vad som helst.
  • Rockan
    maand87 skrev 2012-03-06 12:38:54 följande:
    ne men som sagt vad vi har sökt dietist nu ! en annan som kan barn problematik med mat. ja vill jue se henne äta ordentligt men vill hon bli vegetarian så får hon det. de e inte det utan det är att hon ska smaka ja har skrivit de förut hon får spotta ut det i sin servett .................. JA HAR ALDRIG SAGT ATT HON MÅSTE SVÄLJA . UTAN ATT HON SKA SMAKA. 
    Självklart är det bra att uppmuntra till att smaka, men utan belöning eller bestraffning.
  • Rockan
    Minimor78 skrev 2012-03-06 12:40:16 följande:

Jag jobbar på Barn- & Ungdomspsyk och har jobbat en del med denna problematik.

* Har ni undersökt henne på VC/ sjukhus för att utesluta förträngningar eller annat  i  hals/ mage/ tarmar? Om inte, börja med det. Sådana saker kan ställa till det så barn inte vill äta mat av en viss konstistens.

* Sedan får jag känslan av att det blivit lite prestigen i det hela. Släpp den ett tag & börja om från början. Låt henne äte det hon vill ett tag och få tillbaks glädjen till mat. Låt henne vara med och laga. Mycket beröm och inga bestraffningar! Det ska inte vara en maktkamp.
    Genom att släppa lite på dina regler så kanske det som gör att det låser sig för henne släpper. Dvs att "hotet" om kött försvinner & därmed "slipper" hon det som hon vet får henne att spy.

* Jag vill också säga att det här inte är ett helt ovanligt problem bland barn. Det hjälper i princip aldrig att tvinga & hota, då barnet s.a.s inte gör det med vilje .

* Sök hjälp på BUP om ni inte rår på det själva, de kan hjälpa er med tips. 

Det kan tex utlösas av att man fått en köttbit i halsen vilket ledde till att man kräktes. Rädslan för att detta otäcka ska hända igen gör att man undviker kött. Stressen som sedan blir i att föräldrarna blir arga förvärrar bara...  

• Rockan
    maand87 skrev 2012-03-06 13:02:04 följande:
    ja e uppvuxen med att man ska smaka o inte bara säga ja tycker inte om de . de samma e sambon uppväxt me .
    Och det verkar funka bra på er dotter tycker du?
  • Rockan

Men be henne uttrycka sig på ett annat sätt än att det är "äckligt" om mat hon inte tycker om då.

• Rockan
    Vissla skrev 2012-03-06 14:30:59 följande:
    Nu skulle ju jagegentligen vilja vara anonym här eftersom jag inte tycker om att prata "negativt" om mina barn öppet, men tråden ligger inte där det går att vara anonym så jag får väl skita i det.

Jag förstår att det är grymt jobbigt med ett barn som inte äter, sitter o pillar bort, nästan kräks för att slippa smaka.
    Min ena dotter är sån. Hon har varit sån ända sen smakisarna, då när hon var så liten gjorde jag allt jag kunde komma på för att få henne att äta, ett tag funkade det när jag såg till att maten hela tiden var 37grader varm. Kunde ta en timme för henne att äta en tredjedels barnmatsburk, när hon var 1 år, så det blev många svängar till micron. Ibland var det bara köttbullar hon åt, ibland bara fiskpinnar. Hon kunde "gå utan mat" i flera dagar tills jag kom på vad som passade just för stunden och hur det skulle tillagas för att få fröken att smaka.
    Detta daltande med hennes mat ledde till att hon blev väldigt smal. När hon slutade med vällingen och inte fick i sig näringen på det sättet ens en gång så slutade hon växa. Hon växte inte en cm på två år.
    Tillslut tröttnade jag på daltandet, hon kunde 4-5 dagar i rad bara äta blodpudding för att allt annat var "äckligt" sen har hon inte rört blodpuddingen på flera år
    Hon fick alltid vara med o bestämma vad som skulle ätas och hjälpa till med matlagningen men efter allt daltande med henne så vägrade hon tillslut äta ens maten hon fick bestämma själv.
    Så nu äter hon det som serveras punkt slut.
    Det kan ta tid, hon sitter och petar bort, framkallar kräkreflexer, skriker så högt hon kan, kastar saker omkring sig. Men maten äts upp. Hon växer och mår bra nu, hon är inte längre svart runt ögonen pga näringsbrist, hon 'r fortfarande smal men nu går det iaf att hitta kläder åt henne som inte hänger. Hon har tom lärt sig att tycka om viss mat.
    Alla "experter" säger, barn får i sig det dom behöver, låt barnen välja själva, inget barn svälter sig själv. Men mitt barn gjorde det eftersom jag lyssade på experterna och lät henne ta kontroll över maten, Ett misstag jag inte gör om igen.
    Nej alla barn får inte i sig det de behöver, men det är sällsynt och det är ännu mer sällsynt att tvång löser problemet långsiktigt. Barn som verkligen inte äter behöver adekvat hjälp.

Sen håller jag i och för sig med om att det inte är nödvändigt att "dalta" med kräsna barn, alltså ställa sig och laga mängder av olika sorters mat eller ge barnet för stort ansvar genom att kräva att de själva ska bestämma vilken mat som ska serveras, men det finns mellanvägar.
  • Rockan
    Vissla skrev 2012-03-06 14:50:36 följande:
    Spelar ingen större roll i dagsläget eftersom deras metoder inte funkade men det gör min. Min dotter mår bra och det är huvudsaken
    Ja det viktigaste är givetvis att barnet mår bra, men om det är möjligt för TS att undvika en situation där barnet "petar bort, framkallar kräkreflexer, skriker så högt hon kan, kastar saker omkring sig" så kanske det vore skönt.
  • Rockan
    maand87 skrev 2012-03-06 15:19:11 följande:
    så om hon vill ha max varje dag eller mc-donald varje dag så ska ja ge henne de jajjemän allt för att inte vara matbordsdiktator.
    Nej så har ingen skrivit.
  • Rockan
    maand87 skrev 2012-03-06 15:33:23 följande:
    ja kan jue säga det till henne ät de du vill .
    Japp! Bestäm vilken mat ni i övriga familjen vill ha, servera med tillbehör och låt henne äta vad hon vill av det som står framme, som en början. Strunta i att lägga fokus på hennes icke-ätande. Om du är orolig över att hon inte kommer få i sig tillräckligt så börja servera henne ett ägg om dan, det åt hon ju och det är proppfullt med näring och protein så då behöver du inte fundera över det.
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.