Inlägg från: Machapuchare |Visa alla inlägg
  • Machapuchare

min dotter äter vägrar äta kött.

ElectroDiva skrev 2012-03-06 12:17:00 följande:
    låt henne skippa köttet om ni äter det då ?
    hon kan ju äta det andra ?

Stek några köttbullar eller kasta dom i micron om det är för jobbigt ?

I hennes ålder så kan man känna själv vad man gillar , det är inte som dagisfasoner att barnet helt plötsligt får för sig att sluta äta något o tycka att det är äckligt för att nån annan unge inte äter det.
    Jag håller med!

Varför måste barnet äta kött?
  • Machapuchare

Hos oss äter man det man vill av den framdukade maten. Mellanbarnet vill oftast endast äta antingen kött/fisk eller pasta/ris/potatis... Grönsakerna går alltid hem. Men så länge det inte är ett problem för oss andra så blir det ju inget problem.

Jag tycker det känns som om många människor har fastnat i något slags tänkande att alla måste äta "normalt". Alla skall äta kött, potatis och sås med sallad till. Och till frukost äter man gröt eller flingor eller macka. Men det kanske inte passar alla människor?

Om ett barn får kräkreflexer av kött så skall man väl inte tvinga barnet att äta detta?

• Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 12:19:11 följande:
    e ni inte kloka ska en 6 åring få bestämma vad dem äter?
    En 6-åring är definitivt stor nog att ta ansvar över vad de äter. Vad som skall serveras är det däremot ni föräldrar som har ansvaret för.

Jag rekommenderar boken "Nu skall vi äta" av Jesper Juul.
  • Machapuchare

Ett tips är att servera lite olika småplock till den vanliga maten. Tex små skålar med keso, solrosfrön, kokt broccoli, majskorn, kikärtor... Så att man kan ta det man vill ha. Så brukar vi ofta göra och barnen tar olika saker olika dagar beroende på vad de är sugna på.

• Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 12:33:04 följande:
    skolsköterskan i skolan sa att de e vi som e föräldrar o de sa hon med till min tjej att hon bestämmer inte vad hon ska äta . utan de gör vi. 
    Vilken konstig inställning från en skolsköterska!

Men vad är egentligen problemet? Tappar hon i vikt?

Jag tror att ju mer man fokuserar och problematiserar det här med mat och ätande, ju större problem får man.
    Rockan skrev 2012-03-06 12:32:56 följande:
    Jag upprepar mig: Strunta i att bestaffa och belöna ätande. Det är bara att bädda för framtida problem. Se till att det finns något på bordet som hon kan äta sig mätt av vid varje måltid, se till att hon får i sig protein (men det måste inte vara kött och det måste inte vara vid varje måltid) och strunta i att tänka på vad hon inte äter.
    Håller med! Att bestraffa eller belöna ätande för endast med sig problem!!
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 12:35:24 följande:
    ja då börjar hon tex tycka att köttbullar ska vi inte ha vi ska inte ha korv o vi ska bara äta gurka o sen ska vi äta chips till kvällsmat mm mm de e hälsosamt o låta en 6 åring bestämma . de  sjukt . o när man försöker få i henne de hon äter så byter hon till gurka o chips. de e de som blir problem när hon får äta som hon vill.
    Som många sagt innan: hon skall inte bestämma vad som serveras utan hon får bestämma vad av det som ni ställt fram på bordet som hon vill äta. Det är stor skillnad!
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 12:38:54 följande:
    ne men som sagt vad vi har sökt dietist nu ! en annan som kan barn problematik med mat. ja vill jue se henne äta ordentligt men vill hon bli vegetarian så får hon det. de e inte det utan det är att hon ska smaka ja har skrivit de förut hon får spotta ut det i sin servett .................. JA HAR ALDRIG SAGT ATT HON MÅSTE SVÄLJA . UTAN ATT HON SKA SMAKA. 
    Jag frågar igen, vad är egentligen problemet?
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 13:25:28 följande:
    köttfärspajen var äckligt tills hon smakade tänk på de istället.  då gillade hon den . 
    Ja, den var ju gjord på köttfärs som hon uppenbarligen gillar. Att hon först inte ville smaka KAN ju ha att göra med alla de gånger ni tvingat eller trugat i henne kött.

Tycker du att din "regel" att man måste smaka fungerar bra? Mår ni i familjen bra av att följa denna regel?
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 13:35:21 följande:
    vi tvingar inte i henne nåt utan hon måste smaka gillar hon inte ne då får hon spotta ut. ne de e ingen misshandel att säga att man vill att hon smakar maten . ja tvingar inte i henne blodpudding eller leverbiffar eller ravioli. de vi gör hemma är kokt kött tex ett kött som e kokat i 4 timmar typ eller fläskfile som e jätte mört eller rödspätta eller fiskpanetter . falukorv, korv köttfärssås biffar mm.
    vi har ofta tillbehören i små skålar tex gurka , majs , ärtor aldrig tillsammans. hon äter tex inte pyttipanna pga att de e kött i den de e skinka i den. ja kan inte hjälpa vad affären lägger i sin pyttipanna då hon inte äter den ja gör heller.
    Kanske hon skulle gilla en pyttipanna utan kött? Stekta tärnade rotfrukter som potatis, kålrot, palsternacka, morot... Blir inte så mycket protein i en sådan rätt men det kan man ta igen nästa dag (eller servera keso som tillbehör till).

Det är ju ganska uppenbart att din dotter inte gillar smaken av kött. Hade mina barn varit sådana hade jag serverat köttet vid sidan av när det var möjligt så att den som inte ville ha kött inte behövde ta av det.
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 13:44:34 följande:
    men som sagt vad korv äter hon o köttbullar har du inte läst tråden? o köttfärs. o gurka .
    Så när ni serverar potatis och köttgryta (eller vad ni nu gör av det kokta köttet) så äter hon ingenting? Hur klarar hon sig genom den dagen? Får hon gå och lägga sig hungrig?
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 14:00:50 följande:
    vi har struntat i o ge henne kött eller be henne smaka de blir bara tusen gånger värre att göra de här så smakar man på maten och vill man inte ha ne då får man vänta till kvällsmaten .
    Blir det tusen gånger värre när ni inte ber henne smaka?
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 14:00:50 följande:
    här så smakar man på maten
    Varför är det så viktigt att alla skall smaka på all maten?
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 14:21:32 följande:
    ja har jue skrivit de lite pasta lite potatis lite pyttelite ris. nej ingen sås kyckling/kött/fisk äter hon inte heller hon äter som sagt vad på morgon en macka med smör på för hon gillar inte pålägg hon äter till lunch tex en knäckemacka i skolan alltså. hemma så har vi skinksås och pasta med ärtor, majs och tex riven morot. då äter hon lite pasta lite morot. till kvällsmat vill hon ha yoghurt . då får hon det. sen går hon o lägger sig. 
    när hon var 1 år slutade hon med välling och drack istället kopiösa mängder mjölk. och nu i dagens läge dricker hon kanske lite iste och kanske lite mjölk o saft . vi har till och med provat o köpa hem sockriga flingor som nesquick mm de äter hon inte heller hon äter det hon anser att hon ska äta . denna damen e otroligt bortskämd o kräsen. 
    Går hon ner i vikt?
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 15:12:41 följande:
    att bara låta henne äta sånt hon tycker e gott leder till att hon inte kommer smaka i framtiden heller . 
    Jag tror att du har fel här.
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 15:12:41 följande:
    men jag äter tex inte rotmos eller revben eller va de heter o de tvingar jag inte i henne .
    Så det som DU inte gillar behöver hon inte äta men det som HON inte gillar måste hon smaka på? Hur tänker du då?
  • Machapuchare
    maand87 skrev 2012-03-06 15:33:23 följande:
    ja kan jue säga det till henne ät de du vill .
    Ja, precis! Duka fram maten och säg "är det du vill". Vilken kanonbra idé, TS!
  • Machapuchare
    Machapuchare skrev 2012-03-06 15:35:25 följande:
    Ja, precis! Duka fram maten och säg "är det du vill". Vilken kanonbra idé, TS!
    "ÄT det du vill" skulle det stå...
  • Machapuchare

TS, ni försöker lösa problemet "hon äter inte kött" samt "hon äter för lite" genom att på olika sätt (tvång, mutor, bestraffningar..) få henne att äta mer och smaka på allt.
    Jag tror att en stor del av problemet är att hon inte trivs under måltiderna och vid matbordet och det problemet kommer bara förvärras av alla strategier för att få henne att smaka och äta.

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.