• Lena

min dotter äter vägrar äta kött.

Varför äter hon det inte? Jag äter inte kött av dålig kvalité pga dess konsistens

• Lena

En av dagen måltider kan hon utan problem skippa proteinerna. Kokt ägg och ostsmörgås till frukost och mellanmål. Sallad med bönor/linser/ärtor till lunch och middag. Köttfärsbaserad eller vegitariskt till lunch eller middag.

• Lena

Funkar det inte att säga till skolan hon är vegitarian?

• Lena
    maand87 skrev 2012-03-06 12:06:27 följande:
    en 6 åring ska inte bestämma över vad dem äter o inte äter.
    Jag anser att både barn och vuxna har rätt att bestämma över sina kroppar, tex vad de äter. Däremot har inte barn rätt att bestämma vad som serveras.
  • Lena
    maand87 skrev 2012-03-06 12:19:11 följande:
    e ni inte kloka ska en 6 åring få bestämma vad dem äter?
    Jag har låtit min fyraåring bestämma vad hon äter sen vi började med smakportioner. Hon bestämmer doc inte vad som serveras.
  • Lena
    La Lola skrev 2012-03-06 12:24:25 följande:
    Ja samma här.

Hedda är snart 3 och äter tex inte kött (köttbit). Då får hon köttbullar.
    Hon äter inte lax, då gör jag fiskpinnar till henne.
    Vi gör dock ingen annan mat, det jämnar ut sig över veckan vad hon äter och inte.
  • Lena
    maand87 skrev 2012-03-06 12:33:04 följande:
    skolsköterskan i skolan sa att de e vi som e föräldrar o de sa hon med till min tjej att hon bestämmer inte vad hon ska äta . utan de gör vi. 
    skolsköterskan är inget proffs på matproblematik hon sysslar med vanliga sjukdommar och normal utveckling.
  • Lena
    maand87 skrev 2012-03-06 12:35:24 följande:
    ja då börjar hon tex tycka att köttbullar ska vi inte ha vi ska inte ha korv o vi ska bara äta gurka o sen ska vi äta chips till kvällsmat mm mm de e hälsosamt o låta en 6 åring bestämma . de  sjukt . o när man försöker få i henne de hon äter så byter hon till gurka o chips. de e de som blir problem när hon får äta som hon vill.
    Det är ingen som har sagt hon ska få bestämma vad som serveras utan bara vad av det ni serverar hon äter.
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.