• Neelah

min dotter äter vägrar äta kött.

Min mans syster tål inte kött. Hon får ont i magen och mår jättedåligt av det och så har det varit sen hon var liten. Ägg, fisk och vissa mejeriprodukter går bra, men inte kött. Som spädbarn kräktes hon upp den barnmat som innehöll kött, men ingen annan mat, och ändå tog det flera år innan läkarna trodde på att nåt var fel. Men när hon började skolan fick hon i alla fall läkarintyg på att hon skulle få köttfri kost och sen dess har hon mått bra. 

Följ dina drömmar var de än leder
  • Neelah
    Minimor78 skrev 2012-03-06 12:40:16 följande:

Jag jobbar på Barn- & Ungdomspsyk och har jobbat en del med denna problematik.

* Har ni undersökt henne på VC/ sjukhus för att utesluta förträngningar eller annat  i  hals/ mage/ tarmar? Om inte, börja med det. Sådana saker kan ställa till det så barn inte vill äta mat av en viss konstistens.

* Sedan får jag känslan av att det blivit lite prestigen i det hela. Släpp den ett tag & börja om från början. Låt henne äte det hon vill ett tag och få tillbaks glädjen till mat. Låt henne vara med och laga. Mycket beröm och inga bestraffningar! Det ska inte vara en maktkamp.
    Genom att släppa lite på dina regler så kanske det som gör att det låser sig för henne släpper. Dvs att "hotet" om kött försvinner & därmed "slipper" hon det som hon vet får henne att spy.

* Jag vill också säga att det här inte är ett helt ovanligt problem bland barn. Det hjälper i princip aldrig att tvinga & hota, då barnet s.a.s inte gör det med vilje .

* Sök hjälp på BUP om ni inte rår på det själva, de kan hjälpa er med tips. 

Det kan tex utlösas av att man fått en köttbit i halsen vilket ledde till att man kräktes. Rädslan för att detta otäcka ska hända igen gör att man undviker kött. Stressen som sedan blir i att föräldrarna blir arga förvärrar bara...  

• Neelah

TS: Har din dotter blivit undersökt av läkare för att utesluta medicinska problem? Det kan INTE en skolsköterska eller dietist bedöma, utan det måste göras av en läkare.  

• Neelah
    akselandra skrev 2012-03-07 14:14:31 följande:
    varför ska man tvinga barn att äta kött? människor mår bättre av att äta vegetarisk kost, så att hon inte gillar det är ju bara bra :)
    Nja, alla mår inte bättre av att äta vegetariskt. Jag blir sjuk av många av de saker man behöver äta för att få i sig all näring när man är vegetarian. Lakto-ovo fungerar, men inte helt vegetariskt. Och när jag var liten hade jag en kompis som var allergisk mot alla vegetabilier (och en massa annat också) och det enda han kunde äta utan att behöva ta mediciner var älgkött. Men de flesta mår bra av att äta vegetariskt och ingen ska tvingas att äta sånt de mår dåligt av, fast det har nog TS hört tillräckligt många gånger nu.
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.