Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad  as  snow

min dotter äter vägrar äta kött.

Att äta det som bjuds tror jag på, i den meningen att jag ogillar föräldrar som springer runt och servar sina barn när dessa fått för sig att de inte gillar något. När ingenting duger och föräldrarna springer upp och lagar två nya rätter, eller när det har beställts pizza och ungen surar och får något annat (trots att det var exakt den pizzan den ville ha) och så vidare. Det är en sak. Men då handlar det ju om att man lagar mat som hela familjen gillar, där man kanske tillsammans faktiskt har bestämt vad man ska äta. Varför kan inte en 6-åring vara med om dessa beslut? Jag fullkomligt avskyr inlagd frukt och ingefära, och det finns inte en chans att min man skulle servera mig detta och vilja att jag åt upp det. Att smaka på exakt allt är inte heller något jag ägnar mig åt. Jag väljer själv vad jag vill stoppa i min egen mun och i min egen kropp. Det är ett oerhört grundläggande frivilligt val som varje människa ska få göra.

Så detta med att man måste smaka på allt tror jag är fullkomligt idiotiskt. Och om ett barn verkligen, verkligen inte gillar något - och alltså inte matvägrar på grund av övertrötthet, trots eller bara pin kiv - så finns det väl ingen anledning att tvinga barnet att äta? Jag är helt övertygad om att det är så man lägger grunden för framtida mat- och ätstörningar. 

• Mad  as  snow

Men VARFÖR måste hon äta kött? Jag fattar inte.

• Mad  as  snow
    maand87 skrev 2012-03-06 16:30:08 följande:
    men som sagt hon åt allt tills hon var 2 år gammal sen så började hon matvägra varför vet jag inte kan ha varit något på dagis eller nåt. just nu har vi ställt fram på bordet o så får var o en ta sin mat de slutar med att hon sitter med ett berg av gurka och kanske en liten bit makaroner eller potatis eller vad som helst. o de har vi låtit henne äta. ja har sagt att vi prövat dessa metoder som står i trådstarten inte att vi gör de. vi e helt maktlösa och jag gör inte 2 måltider baraför att hon fått en ide att hon inte ska äta kött eller fisk eller kyckling. !!!!! 
    Hon äter ju det andra som serveras, förutom köttet. Då är det inte jättesvårt att laga kött till er, vilket du ändå hade lagat. Det ni håller på nu bäddar för att hon blir matstörd på riktigt. Om ni slutar problematisera det här med maten så kommer det att lösa sig. Men just nu är det ni som förvärrar det hela. Ta till dig detta.
  • Mad  as  snow
    maand87 skrev 2012-03-06 16:51:45 följande:
    hon ska smaka en gång sen får hon jue spotta ut vad e de ni inte fattar sen äter hon av det andra som e på tallriken. !!!!!!!!!!!!!!!!!!
    om hon inte vill smaka de e då hon grinar o ja tar undan tallriken o ger henne en ny o ha potatis om hon nu äter nån sådan o gurka !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ja tvingar henne inte hela tiden o smaka om ni tror de !!!!
    de e en gång hon får smaka en pytteliten bit o gillar hon inte det så e de så. men smaka måste hon göra ! 
    Måste hon smaka på saker som hon redan har smakat och vet att hon inte gillar?
  • Mad  as  snow
    maand87 skrev 2012-03-06 16:56:57 följande:
    men som sagt vad vi har en regel här, man smakar !!!!!!!!!
    de e inte samma kött eller samma maträtt här ............
    vi varierar o då smakar man så enkelt e de !!!!!!!
    gillar hon inte ne då gör jag inte de nån mer gång . 
    Men hon gillar inte kött. Punkt. Hon gillar inte kött. Hon gillar inte kött. Hon gillar inte kött. Herregud.
  • Mad  as  snow

Man måste inte äta kött. Ingen måste det, varken vuxna eller barn. Det går utmärkt att äta annat.

Förslag: gör lite matigare sallader, mer vegetariska alternativ som gratänger och annat och upplys henne om att du respekterar hennes ovilja att äta kött (kors i taket, eller hur?) och att ni från och med nu inte kommer tvinga henne att smaka på kött. Lika lite som någon tvingar dig att smaka på något som du verkligen, verkligen avskyr. Spegla hennes känslor genom att tala om för henne att du förstår hur hon känner dig. Berätta för henne hur du själv hade känt dig om någon tvingat dig att smaka på något du inte gillade. Beskriv det hon känner med dina egna ord, och jag LOVAR dig att hon kommer att bli så otroligt lättad över att få den respekten från dig. Hon kommer att bli ett gladare barn och matstunderna kommer att bli trevligare och möjligen kommer hela köttgrejen att räta ut sig efter det (om det nu är så viktigt att äta kött), när hon känner att hon inte är inmålad i ett hörn och att varje middag är en kamp där hon ska tvingas till saker hon inte vill.  

• Mad  as  snow

Men varför ska barn behandlas som några sorts ickemänniskor? Barn har väl för sjutton rätt att välja vad de vill stoppa i sin mun och inte? Om ett barn avskyr något, och det uppkommer sådana här låsningar att varje matstund innefattar ett tvång, då är det väl inte några guldstjärnor som behövs? Vad lär man sig på det? Att äta för att andra vill? Att man är "duktig" om man äter? Också ett fantastiskt sätt att bädda för ätstörningar.

Mat ska vara glädje och njutning, det finns miljoner sätt att inspirera till att tycka om mat. Att respektera sina barns vilja är inte alltid något fel, man förlorar liksom ingen maktkamp på det. Men ingen vuxen människa skulle acceptera att gång på gång på gång på gång tvingas "smaka" på något som de avskyr (oavsett om det serveras i olika versioner). Varför ska ett barn acceptera det?

Ofattbart.  

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.