min dotter äter vägrar äta kött.
Att äta det som bjuds tror jag på, i den meningen att jag ogillar föräldrar som springer runt och servar sina barn när dessa fått för sig att de inte gillar något. När ingenting duger och föräldrarna springer upp och lagar två nya rätter, eller när det har beställts pizza och ungen surar och får något annat (trots att det var exakt den pizzan den ville ha) och så vidare. Det är en sak. Men då handlar det ju om att man lagar mat som hela familjen gillar, där man kanske tillsammans faktiskt har bestämt vad man ska äta. Varför kan inte en 6-åring vara med om dessa beslut? Jag fullkomligt avskyr inlagd frukt och ingefära, och det finns inte en chans att min man skulle servera mig detta och vilja att jag åt upp det. Att smaka på exakt allt är inte heller något jag ägnar mig åt. Jag väljer själv vad jag vill stoppa i min egen mun och i min egen kropp. Det är ett oerhört grundläggande frivilligt val som varje människa ska få göra.
Så detta med att man måste smaka på allt tror jag är fullkomligt idiotiskt. Och om ett barn verkligen, verkligen inte gillar något - och alltså inte matvägrar på grund av övertrötthet, trots eller bara pin kiv - så finns det väl ingen anledning att tvinga barnet att äta? Jag är helt övertygad om att det är så man lägger grunden för framtida mat- och ätstörningar.