• Lavish

min dotter äter vägrar äta kött.

Men kan ni inte bara ha nog med annan mat än kött på bordet, tex potatis och grönsaker, så får hon äta det istället och skippa köttet när ni äter köttbit? Tror inte det hjälper att pressa henne, hon har ju låst sig.

• Lavish
    maand87 skrev 2012-03-06 16:14:52 följande:
    de e alltid ris / pasta / potatis till maten även grönsaker mm .....................................
    Men varför kan hon inte bara få äta det om hon nu inte tycker om kött?

Det är en sak att tvinga barn att smaka på en ny rätt EN gång. Att tvinga dem att smaka varje gång fast både du och barnet vet att barnet hatar det är en annan sak.
  • Lavish
    maand87 skrev 2012-03-06 16:30:08 följande:
    men som sagt hon åt allt tills hon var 2 år gammal sen så började hon matvägra varför vet jag inte kan ha varit något på dagis eller nåt. just nu har vi ställt fram på bordet o så får var o en ta sin mat de slutar med att hon sitter med ett berg av gurka och kanske en liten bit makaroner eller potatis eller vad som helst. o de har vi låtit henne äta. ja har sagt att vi prövat dessa metoder som står i trådstarten inte att vi gör de. vi e helt maktlösa och jag gör inte 2 måltider baraför att hon fått en ide att hon inte ska äta kött eller fisk eller kyckling. !!!!! 
    Min teori är att hon fått en köttbit som varit seg och svår att tugga/svälja. Kanske satt den i halsen så att hon inte kunde andas eller inte vågade spotta ut den för att någon skulle bli arg. Och nu minns hon det där med kött som sväljer i munnen och aldrig går ner varje gång ni ger henne kött, och att det ska tvingas på henne gör det bara värre.
  • Lavish
    maand87 skrev 2012-03-06 16:51:45 följande:
    hon ska smaka en gång sen får hon jue spotta ut vad e de ni inte fattar sen äter hon av det andra som e på tallriken. !!!!!!!!!!!!!!!!!!
    om hon inte vill smaka de e då hon grinar o ja tar undan tallriken o ger henne en ny o ha potatis om hon nu äter nån sådan o gurka !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ja tvingar henne inte hela tiden o smaka om ni tror de !!!!
    de e en gång hon får smaka en pytteliten bit o gillar hon inte det så e de så. men smaka måste hon göra ! 
    Men när både ni och hon redan vet att hon inte tycker om, varför måste hon smaka?
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.