• KiaL

min dotter äter vägrar äta kött.

Fy vilken ångest jag får när jag läser din tråd. Det du gör mot din dotter är bedrövligt. Tvång på det sättet funkar inte och kan ge din dotter grova ätstörningar.

jag vet av erfarenhet. Hade en vidrig styvmor som tvingade mig att äta lever och åt jag inte upp allt till middagen så serverades det till kvällsmat eller frukost...

Det är inte besvärligt att steka några köttbullar eller en korv på sidan om. Vill hon inte äta kött så gör det inget. Det är inte viktigt.

Det finns många bättre lösningar, Men sluta genast med det ni håller på med för det är inte bra...någonstans.

• KiaL
    finskaflikkan skrev 2012-03-06 16:48:53 följande:
    Att tvinga ett barn att äta är aldrig bra. Tack vare att jag blev tvingad att äta de jag hade på min tallrik(då räkor på pizza) klarar inte jag inte nån sorts fisk eller skaldjur alls idag förutom torskblock. (fryst)
    Men lax, skaldjur, sillar osv osv... Jag får kväljningar och små ångest av bara tanken att behöva se det!

Så sluta tvinga barnet. 

När hon smakat EN gång e de bra så. Kan hon äta resten som e på tallriken, minus köttet. För hon HAR smakat iaf. Vilket e jättebra!

Så kör jag med min son, han måste smaka en gång, gillar han de inte... FIne.. Då behöver han inte äta... Utan får äta riset, potatisen med sås och grönsaker, INGET mer!
    De har resulterat i att han gillar allt som 3åring! T.om. bläckfisk, skaldjur, sill på burk ALL sorts fisk, inälvsmat m.m.  Haha... 

Och straffa henne inte... Då gör ni hela matgrejen värre och hon kmr sluta äta helt snart.

LÅter väldigt sunt. Så gör jag också. MIna barn ska smaka lite på allt anser jag men absolut inte äta om de inte vill ha.
    Min yngsta smakar gärna på sånt som barn vanligtvis inte vill ha/äter. Dock äter de tyvärr inga grönsaker mer än gurka och ibland kokta morötter eller broccoli.
    men så länge de får i sig nåt och växer som de ska så gör jag ingen grej av det.
  • KiaL

Oftast tyvärr så är det så med barn att har de fått för sig en sak så är det det som gäller. Har de bestämt sig för att de inte vill de en viss mat så vägrar de äta det.

Det går att lösa på ett bra sätt och det kommer säkert att ändra sig också. Tålamod är det enda som gäller.
    Vet inte allt du provat med. men ett tips är att gör a en tavla där du sätter typ guldstjärnor. Och varje gång hon smakar på maten så får hon en guldstjärna.
    Ni bestämmer antalet stjärnor som hon ska uppnå för att få någon belöning. Typ hon får välja någon favorit mat eller att ni hittar på något hon tycker är kul.tex. bio, lekland, utflykt...

Fungerar inte det så är det bara att fortsätta försöka få henne att smaka på ett bra sätt eller låta henne äta det hon vill. Det andra kommer senare med tiden.

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.