finskaflikkan skrev 2012-03-06 16:48:53 följande:
Att tvinga ett barn att äta är aldrig bra. Tack vare att jag blev tvingad att äta de jag hade på min tallrik(då räkor på pizza) klarar inte jag inte nån sorts fisk eller skaldjur alls idag förutom torskblock. (fryst)
Men lax, skaldjur, sillar osv osv... Jag får kväljningar och små ångest av bara tanken att behöva se det!
Så sluta tvinga barnet.
När hon smakat EN gång e de bra så. Kan hon äta resten som e på tallriken, minus köttet. För hon HAR smakat iaf. Vilket e jättebra!
Så kör jag med min son, han måste smaka en gång, gillar han de inte... FIne.. Då behöver han inte äta... Utan får äta riset, potatisen med sås och grönsaker, INGET mer!
De har resulterat i att han gillar allt som 3åring!
T.om. bläckfisk, skaldjur, sill på burk ALL sorts fisk, inälvsmat m.m.

Haha...
Och straffa henne inte... Då gör ni hela matgrejen värre och hon kmr sluta äta helt snart.
LÅter väldigt sunt. Så gör jag också. MIna barn ska smaka lite på allt anser jag men absolut inte äta om de inte vill ha.
Min yngsta smakar gärna på sånt som barn vanligtvis inte vill ha/äter. Dock äter de tyvärr inga grönsaker mer än gurka och ibland kokta morötter eller broccoli.
men så länge de får i sig nåt och växer som de ska så gör jag ingen grej av det.