• Moonis

min dotter äter vägrar äta kött.

Våran son är också kräsen och helt ärligt så tar det inte så lång tid att steka på ett bar köttbullar eller korv som han gillar. På detta sättet kan vi vuxna äta det vi vill och dom äta det dom vill.
    Man måste välja sina strider och mat är något man absolut inte ska bråka om med barn. Vi har börjat smått med att dom ska smaka lite men då är det sånt som vi vet att dom kan tycka om. Skulle min son få kväljningar av fast kött så skulle han inte behöva smaka för det förstör ju hela glädjen med mat.

Så jag måste fråga ts, du säger att det förstör era middagar och kan garantera att det stör hela hennes syn kring mat också så varför inte göra alla glada och slänga på lite köttbullar till potatisen eller vad det nu än är ni har till erat kött? Varför måste ni göra detta till en maktkamp där ni bara måste få henne att äta kött när hon tydligt inte vill eller kan? Är det viktigare att ha rätt än att alla är glada och nöjda vid middagen?

Sen, bara för man själv blivit uppfostrad på ett sätt betyder det inte att det va rätt, eller är rätt sätt för er och era barn.

• Moonis
    maand87 skrev 2012-03-06 16:56:57 följande:
    men som sagt vad vi har en regel här, man smakar !!!!!!!!!
    de e inte samma kött eller samma maträtt här ............
    vi varierar o då smakar man så enkelt e de !!!!!!!
    gillar hon inte ne då gör jag inte de nån mer gång . 
    Men du, för att slippa denna kamp om mat så tror jag det tar mindre tid att bara steka på några köttbullar eller korv än det tar att bråka med henne om detta. Hon verkar ju inte gilla annat kött än just malt kött och det bästa ni kan göra då är att låta henne slippa att smaka det just nu.
    Problemet är nämligen att hon kan ha svårt att äta det sen även som vuxen och det är väll inget ni vill. 
  • Moonis
    maand87 skrev 2012-03-06 17:01:30 följande:
    givetvis återkommer det mat men då behöver inte hon smaka om hon inte vill . men ett tag ville hon inte ha korvstroganoff men de va en fix ide nu älskar hon korvstroganoff igen. hon fick för sig bacon går absolut inte äta men vips så kunde hon äta de igen bara hon smakade. 
    Fast där är ju en annan sak för så kan sonen också få för sig fast han ätit innan och då kör vi samma att han ska smaka lite. Men då vet man ju att dom tycker om det igentligen.
  • Moonis
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-03-06 17:07:16 följande:
    Jag har läst att barn måste smaka samma sak flera gånger för att börja tycka om det. Sen är det säkert olika för olika barn, men låt säga att ts dotter gillar skinksås den 10:e gången hon smakar? Jag tycker nog inte att det är för mkt begärt att ta en tugga när det serveras. Inte om det bara är en tugga. 
    Jo, det kan faktiskt vara för mycket begärt just nu när hon är på väg att spy så fort hon får in det i munnen. Då är hon inte redo att börja tycka om det ens tionde gången.
  • Moonis
    Mad as snow skrev 2012-03-06 17:15:12 följande:
    Men varför ska barn behandlas som några sorts ickemänniskor? Barn har väl för sjutton rätt att välja vad de vill stoppa i sin mun och inte? Om ett barn avskyr något, och det uppkommer sådana här låsningar att varje matstund innefattar ett tvång, då är det väl inte några guldstjärnor som behövs? Vad lär man sig på det? Att äta för att andra vill? Att man är "duktig" om man äter? Också ett fantastiskt sätt att bädda för ätstörningar.

Mat ska vara glädje och njutning, det finns miljoner sätt att inspirera till att tycka om mat. Att respektera sina barns vilja är inte alltid något fel, man förlorar liksom ingen maktkamp på det. Men ingen vuxen människa skulle acceptera att gång på gång på gång på gång tvingas "smaka" på något som de avskyr (oavsett om det serveras i olika versioner). Varför ska ett barn acceptera det?

Ofattbart.  
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.