Inlägg från: finskaflikkan |Visa alla inlägg
  • finskaflikkan

min dotter äter vägrar äta kött.

Att tvinga ett barn att äta är aldrig bra. Tack vare att jag blev tvingad att äta de jag hade på min tallrik(då räkor på pizza) klarar inte jag inte nån sorts fisk eller skaldjur alls idag förutom torskblock. (fryst)
    Men lax, skaldjur, sillar osv osv... Jag får kväljningar och små ångest av bara tanken att behöva se det!

Så sluta tvinga barnet. 

När hon smakat EN gång e de bra så. Kan hon äta resten som e på tallriken, minus köttet. För hon HAR smakat iaf. Vilket e jättebra!

Så kör jag med min son, han måste smaka en gång, gillar han de inte... FIne.. Då behöver han inte äta... Utan får äta riset, potatisen med sås och grönsaker, INGET mer!
    De har resulterat i att han gillar allt som 3åring! T.om. bläckfisk, skaldjur, sill på burk ALL sorts fisk, inälvsmat m.m.  Haha... 

Och straffa henne inte... Då gör ni hela matgrejen värre och hon kmr sluta äta helt snart.

• finskaflikkan
    astro skrev 2012-03-06 13:00:08 följande:
    En av mina släktingar tvingades äta fisk i skolan och detta trots att hans mamma hade pratat med dem och förklarat att han kräktes av fisk.

Det fanns ingen medicinskt orsak och då var det "bara strunt" tyckte skolan. Så hans fröken tvingade honom att ta en tugga fisk, varefter han kräktes tvärs över fröken. Där kan vi prata om direktverkande karma.

Hur som helst. det är mycket möjligt att aversionen skulle ha växt bort men istället förvärrades den. Bestraffningar och obehagskänslor orsakar inget gott.

Inte heller ska man utöva maktmissbruk mot små barn. De är maktlösa nog ändå. Tvång är väldigt nära våld, i alla fall ur deras perspektiv. Och det är verkligen inte ett "måste" att smaka på all mat! Det är bara en fånig "regel" som någon som inte förstod sig på barn har uppfunnit. 

Precis så som de va för mig! Jag blev tvingad att äta och klarar inte av fisk och skaldjur om de inte e torskblock...
  • finskaflikkan
    KiaL skrev 2012-03-06 16:55:19 följande:
    LÅter väldigt sunt. Så gör jag också. MIna barn ska smaka lite på allt anser jag men absolut inte äta om de inte vill ha.
    Min yngsta smakar gärna på sånt som barn vanligtvis inte vill ha/äter. Dock äter de tyvärr inga grönsaker mer än gurka och ibland kokta morötter eller broccoli.
    men så länge de får i sig nåt och växer som de ska så gör jag ingen grej av det.

Tack. Ja de känns underbart bra faktiskt att han äter de mesta!
    Man smakar en gång, gillar man de inte så e de bra så. Simple as that.  
  • finskaflikkan
    TrailerTrash skrev 2012-03-06 17:09:18 följande:
    Måste man äta kött?

Klart man inte måste! Man ska aldrig tvinga...
    Men gillar man kött som jag, min man och sonen så får man väl äta de?  
  • finskaflikkan

Men TS. Tvinga henne inte, snälla snälla du. De blir bara fel fel fel då!!!
    Låt henne smaka EN gång, tkr hon inte om de... fine.. låt henne äta potatis, ris, pasta etc. med sås och grönsaker.

Hon äter kött eller liknande när HON vill, är sugen eller vill hade.

Gör INGEN stor sak av de hela. För då blir de ännu mera kaos!!!
    JAG är ett levande bevis på de!!

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.