Inlägg från: KimPossible |Visa alla inlägg
  • KimPossible

min dotter äter vägrar äta kött.

Att tvinga ett barn att äta något de inte vill, oavsett om man gör det genom hot, mutor eller känslomässig utpressning, är att be om ätstörningar i framtiden. Tro mig, jag vet. 

Varför är det så jobbigt att slänga med några köttbullar eller annat när ni själva äter hela köttbitar? Och vill hon ändå inte ha så är det väl inte hela världen om hon under en period äter lite ensidigt.

Vår stora son hade en period när han "var vegetarian" enligt sig själv. Dessvärre gillade han då inte heller sallad, många grönsaker och bönor/linser, så under nästan en månad levde han på basilikapuckar, sojakorv, pasta och gurka i princip. Inte idealt, men det gick över, mycket tror jag beroende på att vi aldrig gjorde någon större grej av det hela. 

• KimPossible
    maand87 skrev 2012-03-06 14:30:03 följande:
    en period är inte 4 år !
    Nej iofs. Men det kanske inte hade behövt vara så länge om ni inte gjort detta till en maktkamp? Så länge hon inte lider av näringsbrist eller börjar visa på bristande tillväxt, så förstår jag faktiskt inte varför man gör en så stor grej av att barn inte äter allting. Visst, man kan säga att man gärna vill att de smakar, men att de sen får välja.

Detta betyder ju inte att man behöver stå och laga två olika maträtter varje dag, utan man bara kompletterar den man har med något annat.

Sen är det ju precis som vissa andra skriver, vissa människor (barn eller vuxna) är helt enkelt mer kräsna än andra. Det är inget konstigt med det.
  • KimPossible
    maand87 skrev 2012-03-06 15:12:41 följande:
    att bara låta henne äta sånt hon tycker e gott leder till att hon inte kommer smaka i framtiden heller . ja fick lära mig att smaka . men jag äter tex inte rotmos eller revben eller va de heter o de tvingar jag inte i henne .
    Så behöver det absolut inte bli! Hon kan mycket väl börja äta annat i framtiden, bara hon får en mer avslappnad attityd och förhållande till mat öht.

Dessutom, om hon nu skulle vägra smaka vissa saker även i framtiden, vad gör det? 
  • KimPossible
    maand87 skrev 2012-03-06 15:19:11 följande:
    så om hon vill ha max varje dag eller mc-donald varje dag så ska ja ge henne de jajjemän allt för att inte vara matbordsdiktator.
    Eh, nej. Vem i tråden har föreslagit det?
  • KimPossible
    maand87 skrev 2012-03-06 15:25:01 följande:
    man ska jue inte tvinga henne att smaka och hon ska jue bara stoppa s¨ånt hon tycker om i munnen eller hur`???????
    sånt jävla bullshit . i våran familj äter vi kött vi äter det som serveras de enda ja ber henne om är att hon smakar. gillar hon inte så kan hon spotta ut.  
    Och du ser inga mellanting? Jisses...
  • KimPossible
    Mad as snow skrev 2012-03-06 17:15:12 följande:
    Men varför ska barn behandlas som några sorts ickemänniskor? Barn har väl för sjutton rätt att välja vad de vill stoppa i sin mun och inte? Om ett barn avskyr något, och det uppkommer sådana här låsningar att varje matstund innefattar ett tvång, då är det väl inte några guldstjärnor som behövs? Vad lär man sig på det? Att äta för att andra vill? Att man är "duktig" om man äter? Också ett fantastiskt sätt att bädda för ätstörningar.

Mat ska vara glädje och njutning, det finns miljoner sätt att inspirera till att tycka om mat. Att respektera sina barns vilja är inte alltid något fel, man förlorar liksom ingen maktkamp på det. Men ingen vuxen människa skulle acceptera att gång på gång på gång på gång tvingas "smaka" på något som de avskyr (oavsett om det serveras i olika versioner). Varför ska ett barn acceptera det?

Ofattbart.  
    {#emotions_dlg.flower}
  • KimPossible
    Lady Namárië skrev 2012-03-06 17:53:13 följande:
    För övrigt brukar det absolut bästa sättet att få barn (som inte har grav problematik) att äta vara att inte göra så förbaskat stor sak av det. Skapar man en kravlös matglädje kring bordet brukar alla möjliga fixa idéer rätta till sig av sig själva.

Jag är uppväxt med mycket tjat och gnat kring matbordet, dels för att mina föräldrar var oroliga för att jag var väldigt smal och dels för att man på den tiden minsann skulle äta upp på tallriken. Idag är jag extremt kräsen och i tonåren var jag mycket nära att utveckla ätstörningar.

Hemma hos oss har vi därför väldigt simpla regler kring maten: Det är trevligt om man smakar, men man behöver inte. Man får alltid säga att man inte tycker om, men vi kallar inte maten äcklig. Man får lämna hur mycket man vill på tallriken, men det är bra om man tänker sig för innan man lägger på lika mycket nästa gång. Orkar man ingen mat orkar man ingen efterrätt.
    Japp, det är precis samma här. Jag hade dock inte lika tur som du att klara mig ifrån ätstörningar.

Därför var det viktigt för mig att våra barn aldrig har känt någon press angående mat, och vi har resonerat exakt som ni gör. Visst, då och då har någon av ungarna fått för sig att de inte gillar det eller det, men det har gått över.

De har fått smaka och ätit samma saker som vi vuxna redan från tidig ålder, och äter nu det mesta. Båda har dock en eller två saker de inte klarar av/inte tycker om, och då undviker vi det. Liksom vi undviker bönor, som inte jag klarar, och inälvsmat, som inte maken klarar. 
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.